Traktort a Rózsadombra?

Mit keres egy mezőgazdasági munkagép a nagyváros elit negyedében? Hacsak nem utat kell bontani vagy letakarítani a havat – semmit. Mégis, sokak kedvenc önfelmutatási eszköze egy haszongépjármű: a terepjárók utódja, a méregdrága és értelmetlen óriás-SUV. A britek ezt egy vicces új becenévvel fejezik ki: „Chelsea tractor”, így hívják ugyanis a malomkerék méretű abroncsokkal felszerelt városi terepjárókat. A viccet mifelénk kicsit meg kell magyarázni: Chelsea London nyugati részén található, és a szupergazdagok kedvenc lakóhelye – akiknek biztosan nincs szükségük traktorra a mindennapi életben. A New Weather Institute kimutatta, hogy az Egyesült Királyságban az egy főre eső SUV-ok száma a londoni kerületek közül Kensington és Chelsea, Hammersmith, Fulham és Westminster esetében a legnagyobb. Ezeken a környékeken minden harmadik magántulajdonban lévő autó SUV.

A BBC Andrew Simms-t, a New Weather Institute munkatársát idézte, aki szerint kiderült, hogy a »Chelsea traktor« valóban Chelsea-ben a legnépszerűbb. A hirdetések segítségével sikerült meggyőzni a városi családokat, hogy teljesen normális, ha terjedelmes és súlyos haszongépjárművekkel ruccannak át a közeli bevásárló központba. Rá kellene kényszeríteni a hirdetőket, vélekedett a szakember, írják oda a reklám aljára, mint a cigaretták esetében, hogy a SUV „súlyosan károsítja az Ön és környezete egészségét”. A szerző szerint természetes, hogy mindenki megvásárolja azt az autót, amely alkalmas a tényleges szükségleteinek a kielégítésére, de fel kell tenni a kérdést, tényleg szükség van-e olyan autóra a városban, amellyel – az összkerékhajtás, valamint a nagyobb hasmagasság révén – akár fel lehetne szántani a mezőt?

Ráadásul a SUV-k a zsúfolt nagyvárosokban éppen azt veszik el a többi közlekedőtől, amiből a legkevesebb van: a helyet. A jelentés szerint azokon a területeken, ahol a terepjáró tulajdonosok legsűrűbben laknak, az átlagosnál szűkebbek az utcák, és a legtöbb autó parkol az aszfalton. A szerző hozzáteszi, hogy a nagy terepjárók egyszerűen túl terjedelmesek egy szokásos brit parkolóhelyhez. Tegyük hozzá, a magyarokhoz is.

Az autóipar képviselői természetesen hevesen tiltakoznak a fentiek miatt, mondván nem minden városi terepjáró nagy és nehéz. Rengeteg kisebb SUV-t adnak el, mint amilyen a Nissan Juke, többek között azért, mert magas a vezető üléshelyzete és robosztus a megjelenése. A gyártók igyekezete érthető, ugyanis a SUV modelleken általában jóval több pénzt lehet keresni, mert a haszonkulcs magasabb, mint a kis autók esetében. Ugyanakkor a környezeti terhelés is magasabb. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a SUV-k iránti igény erős növekedése jelentősen hozzájárult a szén-dioxid-kibocsátás globális növekedéséhez. A 2010 és 2018 közötti időszakra vonatkozó tanulmányból kiderült: ha a világ minden SUV-tulajdonosa egy nemzetet alkotna, akkor a hetedikek lennének a legnagyobb CO2-kibocsátó országok rangsorában.

Az autók számának a növekedése a zsúfolt városokban helyenként már szigorú korlátozó intézkedések bevezetését eredményezte. A legismertebb ebből a szempontból Japán, ahol kedvezőbb adó jár azoknak a gépkocsi tulajdonosoknak, akik meghatározott méret, motorteljesítmény, kibocsátási szint alatti gépkocsit tartanak. Kei Carnak hívják ezt a kategóriát. Ha egy efféle kisautó megáll a pirosnál az óriás SUV mögött, a visszapillantó tükörben nemigen látszik belőle semmi. Észreveszik-e egyáltalán a SUV volánjánál ülők, ha a traktorkerekek áthajtanak egy kisebb járművön?

N.V.