Tudod, mennyire melegszik fel egy autó utastere a hőségben?

Németországban az ADAC (Általános Német Automobil Klub) megvizsgálta a napon hagyott személygépkocsi utasterében a hőség alakulását az eltelt idő függvényében. A vizsgálat mindössze 60 perc alakulását vette figyelembe, extrémnek abszolút nem nevezhető hőmérsékleti értékek mellett, hiszen a külső hőmérséklet (azaz a levegő hőmérséklete) ezalatt 27 °C-ról mindössze 29 °C-ra emelkedett. Teljesen zárt ajtók és ablakok esetén a gépkocsi utasterének hőmérséklete gyorsan emelkedni kezdett, 10 perc múlva már 37,7 °C volt mérhető. A hőség fél óra elteltével még elviselhetetlenebbé vált (50,3 °C), majd a 60. percben 53,3 °C-on tetőzött. Ha ennél magasabb lett volna a külső hőmérséklet, akkor az autó belsejében akár 70 fok feletti hőmérsékletet is lehetett volna mérni.

A vizsgálat azt is egyértelműen igazolta, hogy a részben, kb. 5 cm-re lehúzott ablak sem jelenthet megoldást a hőség kezelésére, hiszen az utastér belső hőmérséklete átlagosan mindössze 3 fokkal volt alacsonyabb, mint felhúzott ablakok mellett. Tehát az átforrósodás még enyhe levegő-átáramlás mellett is végbemegy, aminek egyenes következménye a hőguta – ha valaki a gépkocsiban tartózkodik.

A hőguta általában 40 °C feletti testhőmérsékletnél alakul ki, amikor a test verejtékezése leáll, a test hőmérséklete jelentősen megemelkedik, a bőr kipirul és forróvá válik, majd a keringés rendszere fokozatosan összeomlik. Eleinte az érintett csak azt érzi, hogy fáj a feje, rossz a közérzete, szédülni kezd, bágyadttá válik, majd hányinger kínozza. A későbbiekben a folyamat súlyosbodik, koncentrációzavar és hányás jelentkezhet, majd az autóban ülő személy elvesztheti az eszméletét. A hőguta sajnos halálos kimenetelű is lehet. Fontos tudni, hogy a gyerekeket a hőguta veszélye fokozottabban érinti, s hasonló a helyzet a házi kedvencekkel, például a kutyákkal is.