Tükörsima gumik és dróttal záródó ajtó
- Egy közúti ellenőrzésen tűnt fel a rendőröknek a látványosan rossz állapotú autó.
- Tükörsima gumik, nem zárható ajtó, nem működő világítás, érvényes forgalmi.
- Vesztegetés mellett akár veszélyeztetésért is felelhetnek a korrupt vizsgabiztosok.
Egy közúti ellenőrzés vetett véget annak Nógrád vármegyei műszaki vizsgaállomás jövedelmező „melléküzemágának”, ahol az ügyészség szerint hónapokon keresztül engedtek át a vizsgákon rossz műszaki állapotú autókat. Darabonként 75 ezer forintért egy mikrobusz flottát üzemeltető cég 124 kétes műszaki állapotú járművének a forgalmi engedélyét is gond nélkül meghosszabbították.
A műszaki állomás vezető munkatársát és adminisztrátorát az után tartóztatta le a bíróság, hogy rendőrök kiszúrtak egy minősíthetetlenül rossz állapotú gépkocsit a forgalomban és megállították. Legnagyobb meglepetésükre azonban az autónak érvényes forgalmi engedélye volt. Nem sokkal korábban vizsgáztatták le.
Nyomozás indult, melynek szálai Rétságra vezettek. A nyomozók a műszaki vizsgaállomás vezető munkatársa és adminisztrátora mellett őrizetbe vettek még egy autókereskedőt is, aki a nyomozás eddigi adatai szerint több olyan járművet is levizsgáztatott ott, amelyeknek a forgalmi engedélyét szabályos eljárás keretében máshol nem hosszabbították volna meg, emellett közvetítőként is küldött autókat az állomásra.
Bár okmányai szerint a járművel minden rendben volt, a rendőrök inkább a szemüknek hittek. A gumiabroncsok már gyakorlatilag simára koptak, a sofőroldali ajtót kikötötték, hogy menet közben nehogy kinyíljon – szabályosan becsukni, bezárni ugyanis nem lehetett. A biztonsági övet sem lehetett becsatolni. Több helyen lyukas volt a karosszéria – és nem gombostűfej méretű lyukak voltak rajta. Jobb oldalon egyik lámpa sem működött, a baloldali hátsó törött volt.
Nem kellett szakértőnek lennie a két rendőrnek ahhoz, hogy helyben megállapítsák: szakszerű és törvényes eljárás keretében ennek az autónak a forgalmi engedélyét aligha hosszabbították volna meg.
A Nógrád Vármegyei Főügyészség közleménye szerint a nyomozás során fény derült rá, hogy változatos módon tették papíron közúti közlekedésre alkalmassá a legkülönbözőbb járműveket.
Néhány esetben képszerkesztő programmal javították fel az állapotukat. Máskor ugyanolyan típusú autókról készült fotókkal „igazolták”, hogy az előírt ellenőrzéseket elvégezték és mindent rendben találtak.
Arra is találtak azonban példát a nyomozók, hogy vadonatúj (olykor újszerű) alkatrészt szereltek be a rossz állapotú autókba, majd miután azokkal lefotózták a „megjavított” járművet, visszaszerelték az eredeti darabokat.
Ebben az esetben vesztegetés bűntettének elkövetésével gyanúsították meg a vesztegetőt és a megvesztegetetteket. Azonban közlekedési bűncselekményekkel foglalkozó ügyészek, ügyvédek és szakértők is arra figyelmeztetnek, a kenőpénzért vásárolt műszaki érvényesség ennél súlyosabb büntetőjogi következményekkel is járhat, amennyiben a rossz műszaki állapotú autóval balesetet okoznak.
Súlyos sérülésekkel járó vagy halálos kimenetelű baleset esetén a hatóságok akkor is kikérik a műszaki szakértők szakvéleményét arról, vajon a balesetben szerepet játszott-e a járművek műszaki állapota, azaz, hogy a baleset történhetett-e műszaki hiba miatt, ha azt sem a vádlott, sem a sértett nem kéri. Például, ha a sebesség, az útviszonyok és más körülmények önmagukban nem magyarázzák a történteket.
És szinte mindig, ha a balesetben érintett járművek műszaki állapotával kapcsolatban már a helyszíni szemlén kétségek merülnek fel.
Ha az derül ki, hogy a gépjármű műszaki állapota is közrejátszott a balesetben, és hogy a balesetveszélyes állapot már a műszaki vizsga idején is fennállt, mert például a vizsgaállomásról hazafelé tartva okozott balesetet a műszakilag rendben lévőnek talált jármű, a hatóságok vizsgálhatják (és meg is vizsgálják), hogy foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetésért terhelheti-e felelősség a jármű műszaki vizsgáztatásban működőket, amiért az általuk tudottan rossz műszaki állapotú járművet kiengedték a forgalomba.
A vizsgaállomásokat érintő korrupciós esetek azonban jobbára nem ilyenek. Eddig elsősorban a kisebb hibák elnézéséről szólt és arról, hogy soron kívül kapjon időpontot valaki – például egy külföldről behozott autó honosításakor.
A Nemzeti Védelmi Szolgálat felderítése nyomán néhány esetben azért indult eljárás, mert a vizsgaállomásokon hatósági, illetve adminisztrációs feladatot ellátó kormánytisztviselők a „gördülékeny eljárás érdekében” kértek, és/vagy fogadtak el kenőpénzt a rendszeresen visszatérő ügyfeleiktől.
A műszak vizsgáztatás rendszere ma már meglehetősen zárt és a folyamat jól dokumentált – állítják hatósági források – nem könnyű kijátszani. Persze ki lehet, de annak nagy az ára, ami miatt már nem mindenkinek éri meg, hogy kerülőúton intézze a vizsgát.
Kivételek persze mindig vannak – lásd a 124 autóból álló flottájának darabját 75 ezer forintos kenőpénzért vizsgáztató vállalkozás esetét. Arra azonban a hatóságoknál nemigen találtak példát az utóbbi években, hogy egy közlekedésre nyilvánvalóan és több okból alkalmatlan autót átengedtek volna, főleg, ha az adott jármű „szemmel láthatóan veszély jelenthet a közlekedésbiztonságra”.
A történtek után aligha lepődhet meg bárki is, ha a szemre vitatható műszaki állapotban lévőnek tűnő autókat a rendőrök megállítják, és ha a helyszínen úgy ítélik meg, hogy az autóval valami nincs rendben, a közlekedési hatóság közreműködését kérik. Ez gyakorlatban akár azt is jelentheti, hogy az autót a műszaki érvényességi időn belül műszaki vizsgára berendelik.
F.Gy.A.