Túl közel vagy hozzám!
- A türelmetlen sofőrök gyakran rövid követési távolságot tartanak.
- Minden ötödik autós elismerte, hogy rányomult már az előtte haladó lökhárítójára.
- A hatóságok ezért most a sebességmérő táblákhoz hasonló kijelzőn a “Túl közel” feliratot villantják a tapadós járművezetők arcába.
Régi rossz szokás, de így van: gyakran rövid követési távolsággal fejezzük ki türelmetlenségünket. Miért nem mész már gyorsabban? – kérdezzük mintegy az előttünk haladótól. Emberileg érthető, de nem túl okos magatartás. Először is azért, mert igen ritkán éri el a kívánt hatást. Tegye fel a kezét, aki járt már úgy, hogy utolért egy lassabban haladó autóst, és puszta megjelenésével gyorsabb tempóra serkentette! Általában az történik ilyenkor, hogy ha rátapadunk az előttünk haladóra, esetleg ő is közelebb húzódik ahhoz, akit követ. Előbb érünk ettől a célunkhoz? Aligha. Ellenben stresszesebb, feszültebb, nyugtalanabb lesz az utazásunk. Joggal: ha kisebb a követési távolság, bármi történik előttünk, kevesebb időnk marad reagálni, nagyobb valószínűséggel szenvedünk balesetet.
Városon belül ezek a jelenségek egészen mindennaposak, és mert alacsony a sebesség, kisebb a frusztráció is. Országúton azonban már kifejezetten kellemetlen, ha egy ideges autós a lökhárítónktól néhány méterre utazik. Az ilyet jobb elengedni, persze ha van rá mód, mert képes rá tíz kilométereken át az előző jármű rendszámtáblájára tapadva autózni. Autópálya tempónál ellenben kifejezetten életveszélyes mutatvány szűk követési távolságon utazni. Van, aki tényleg nagyon siet, van, aki juszt sem enged az erőszakos nyomulásnak, és van, aki annyira bízik a saját képességeiben, hogy vállalja a vonatozás veszélyét. Persze akinek a nyakára másznak a belső sávban, egyszerűen kiszállhat a játékból: eggyel kijjebb sorol.
Mivel nem lehet minden türelmetlen autóst kiemelni, a modern technológiák segítségét kell igénybe vennünk. Például az egyik tengerentúli országban új kamera technológiát kívánnak bevezetni, amelynek célja, hogy megváltoztassa a sofőrök viselkedését vezetés közben, és csökkentse az utóbbi években egyre terjedő kellemetlen szokást: a féktávolságon belüli követést.
Az új technológia érzékeli a problémát, és figyelmezteti a sofőröket, hogy lassítsanak. A változtatható jelzésképű táblákat az út szélén helyezik el, és látványos üzeneteket jelenítenek meg az elhaladó járművek felé (TOO CLOSE!), ha a kamera azt észleli, hogy túl közel haladnak az előttük haladóhoz. Az érintett országban minden ötödik sofőr beismerte, hogy haladt már túl rövid követési távolsággal egy másik jármű mögött. Egy közvéleménykutatás szerint az autósok 20 százaléka ismerte el, hogy rátapadt már más autósokra, ráadásul a tendencia az évek során fokozatosan nőtt is. A ráfutásos balesetek a közúti balesetek egyik jelentős okát képezik. A hatóságok arra kérik a sofőröket, hogy tartsanak két másodperces követési távolságot az előttük haladó autótól, kedvezőtlen körülmények között, például esőben pedig még ennél is nagyobbat.
A közlekedésbiztonsági szakemberek azt remélik, hogy az utak mellett elhelyezett, a sebességtúllépésre vagy a szűk követési távolságra vonatkozó élő visszajelzések csökkentik a szabálytalanságok számát és javítják a közutak biztonságát.
N.V.