Túl sok emberéletet követel az alkohol
- Egyre több országban kezdeményezik a gépjárművezetők alkoholfogyasztásának csökkentését.
- Anglia, Wales, Skócia, Németország, Spanyolország is korlátozná a sofőrök alkoholfogyasztását.
- Egy felmérés szerint 10-ből nyolc német a nulla tolerancia bevezetését is elfogadhatónak tartaná.
- Az Európai Unióban minden negyedik halálos balesetben szerepet játszik a sofőrök ittassága.
Keir Starmer munkáspárti kormányának megalakulása napján tette közzé az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) és brit partnerszervezete a PACTS (Közlekedésbiztonsági Parlamenti Tanácsadó Testület), hogy a PACTS csatlakozik az Egyesült Királyság orvosainak szakmai és szakszervezetének (BMA) kezdeményezéséhez, azaz ők is sürgetik a gépjárművezetők számára megengedett véralkoholszint csökkentését.
Jelenleg Angliában és Walesben ihatnak a legtöbbet a gépjárművezetők. E két országban 0,8 g/l a sofőrök megengedett véralkoholszintje, míg Skóciában 0,5 g/l. Mivel az Egyesült Királyságban is az ittas vezetés a második legfőbb baleseti ok a gyorshajtás után, a BMA a megengedett véralkoholszint jelentős csökkentését kezdeményezi.
Eszerint: a még elfogadott ittasság mértékét csökkentsék 0,8-ról 0,5 g/l-re az átlagos úrvezetők körében, azonban a kezdő és a „kereskedelmi” vezetők, azaz autóbusz, kamionsofőrök vagy például a futárok esetében még ennél is nagyobb mértékben, 0,8-ról 0,2 g/l-re.
Európában évente több mint 20 ezer ember hal meg közlekedési balesetekben az utakon. A közúti halálesetek 30 százalékát a gyorshajtás okozza, azonban a második leggyakoribb baleseti tényező, ami minden negyedik halálesetben szerepet játszik, az ittas vezetés.
A probléma súlyosságát fokozza, hogy – mint azt az Európa Tanács június 18-i ülésén a közlekedésbiztonság alakulásáról készült számvevőszéki jelentés kapcsán megállapította – a halálos áldozatok között magas a védtelen közlekedők, azaz a gyalogosok, kerékpárosok, motorosok és az elektromos rollert, mopedet használók aránya.
Mindemellett aggodalomra ad okot az is, hogy a gyorshajtás és az ittas vagy bódult vezetés mellett a balesetek nagy számában érhető tetten a figyelmetlenség, a fáradtság, a biztonsági öv és a biztonsági ülések nem, vagy nem megfelelő használata. Számos esetben felmerült ugyanakkor a gyanú, hogy a figyelmetlenség és a fáradtság, de még az olyan elemi biztonsági intézkedések elmulasztása is, mint a biztonsági öv becsatolása, ok-okozati összefüggésben állhat az alkoholfogyasztással. Annak következménye lehet.
Cikkünk végén megtalálható a táblázat, amelyből kiderül: aktuálisan hol mennyit ihatnak a sofőrök, és milyen korlátozások vannak érvényben a kezdő, illetve a hivatásos sofőrökre.
Nemcsak az Egyesült Királyságban és nemcsak szakmai szervezetek sürgetik azonban az ittas vezetés visszaszorítását. Az autó nagyhatalom Németországban egy felmérés szerint, amit az ottani Közlekedésbiztonság Napján, június 15-én publikáltak, szinte minden német kifejezetten veszélyesnek tartja a közúti biztonságra az alkohol és más bódító szerek fogyasztását.
Ötből négyen (pontosan 81 százalék) teljes mértékben megtiltanák az alkoholfogyasztást a gépjárművezetőknek. Ugyanilyen arányban mondták azt a németek a felmérés szerint, hogy a robogók, motorok, segédmotoros kerékpárok vezetői se ihassanak alkoholt. Közel 75%-os támogatottsága volt a felmérésben annak, hogy még az e-rollerekkel se lehessen ittasan közlekedni, míg a válaszolók 62 százaléka a kerékpárosok alkoholfogyasztását is megtiltaná.
Mindösszesen a megkérdezettek kilenc százaléka utasította el a gépjárművezetők alkoholfogyasztás korlátozását, a szabályok bárminemű szigorítását.
Szigorításra készül az ittas vezetés visszaszorításáért Spanyolország is. Már elkészült az a tervezet, amely a kezdő és hivatásos gépjárművezetők véralkoholszintjének határértékét 0,20 gramm/liter véralkoholszintre csökkentené (a jelenlegi 0,30-hoz képest) és 0,10 milligrammra csökkentené a kilélegzett levegőét (a mostani 0,15-höz képest).
A szigorítás oka ugyanaz, mint az Egyesült Királyságban és Németországban. Túl sok emberéletet követel az alkohol az utakon. Spanyolországban a halálos kimenetelű közlekedési balesetekben az uniós átlagnál nagyobb arányban, 29 százalékban érhető tetten a gépjárművezetők ittassága.
Az ittas vezetés az Európai Unió valamennyi országában probléma. Még abban a négyben – Csehországban, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában – is, ahol nulla tolerancia van érvényben, igaz, utóbbiakban jóval kisebb mértékben játszanak szerepet a személyi sérüléses balesetekben.
Magyarországon 2010-ben még a sérüléses balesetek 18 százalékát okozták ittas vezetők, 2024 első félévében nyolc százalékát.
Az Európai Parlament még 2021-ben fogadott el egy határozatot, amely egyebek között kezdeményezte, hogy minden tagállamban a nulla toleranciát vezessék be. A folyamat, ha elindul, nem lesz gyors, de számos felmérés – hazaiak és nemzetköziek egyaránt – azt mutatja, hogy az emberek a legveszélyesebb közlekedési magatartások között tartják számon az ittas vezetést, és emiatt egyre nő a támogatottsága a gépjárművezetők alkoholfogyasztása korlátozásának.
F.Gy.A.
Mennyit ihatnak a gépjárművezetők Európa egyes országaiban
Általános érték | Hivatásos vezetők esetén | Kezdő vezetők esetén | |
Austria | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
Belgium | 0.5 | 0.2 | 0.5 |
Bulgaria | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Croatia | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Cyprus | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Czech Republic | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Denmark | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Estonia | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Finland | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
France | 0.5 | 0.5 (0.2 bus drivers) | 0.2 |
Germany | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Greece | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Hungary | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Ireland | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Italy | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Latvia | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Lithuania | 0.4 | 0.0 | 0.0 |
Luxembourg | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Malta | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Netherlands | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Norway | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Poland | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Portugal | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Romania | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Slovakia | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Slovenia | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Spain | 0.5 | 0.3 | 0.3 (0.0 for under 18s) |
Sweden | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
UK [i] | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Switzerland | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
Forrás: ETSC