Túl sok emberéletet követel az alkohol

  • Egyre több országban kezdeményezik a gépjárművezetők alkoholfogyasztásának csökkentését.
  • Anglia, Wales, Skócia, Németország, Spanyolország is korlátozná a sofőrök alkoholfogyasztását.
  • Egy felmérés szerint 10-ből nyolc német a nulla tolerancia bevezetését is elfogadhatónak tartaná.
  • Az Európai Unióban minden negyedik halálos balesetben szerepet játszik a sofőrök ittassága.

Keir Starmer munkáspárti kormányának megalakulása napján tette közzé az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) és brit partnerszervezete a PACTS (Közlekedésbiztonsági Parlamenti Tanácsadó Testület), hogy a PACTS csatlakozik az Egyesült Királyság orvosainak szakmai és szakszervezetének (BMA) kezdeményezéséhez, azaz ők is sürgetik a gépjárművezetők számára megengedett véralkoholszint csökkentését.

Jelenleg Angliában és Walesben ihatnak a legtöbbet a gépjárművezetők. E két országban 0,8 g/l a sofőrök megengedett véralkoholszintje, míg Skóciában 0,5 g/l. Mivel az Egyesült Királyságban is az ittas vezetés a második legfőbb baleseti ok a gyorshajtás után, a BMA a megengedett véralkoholszint jelentős csökkentését kezdeményezi.

Eszerint: a még elfogadott ittasság mértékét csökkentsék 0,8-ról 0,5 g/l-re az átlagos úrvezetők körében, azonban a kezdő és a „kereskedelmi” vezetők, azaz autóbusz, kamionsofőrök vagy például a futárok esetében még ennél is nagyobb mértékben, 0,8-ról 0,2 g/l-re.

Európában évente több mint 20 ezer ember hal meg közlekedési balesetekben az utakon. A közúti halálesetek 30 százalékát a gyorshajtás okozza, azonban a második leggyakoribb baleseti tényező, ami minden negyedik halálesetben szerepet játszik, az ittas vezetés.

A probléma súlyosságát fokozza, hogy – mint azt az Európa Tanács június 18-i ülésén a közlekedésbiztonság alakulásáról készült számvevőszéki jelentés kapcsán megállapította – a halálos áldozatok között magas a védtelen közlekedők, azaz a gyalogosok, kerékpárosok, motorosok és az elektromos rollert, mopedet használók aránya.

Mindemellett aggodalomra ad okot az is, hogy a gyorshajtás és az ittas vagy bódult vezetés mellett a balesetek nagy számában érhető tetten a figyelmetlenség, a fáradtság, a biztonsági öv és a biztonsági ülések nem, vagy nem megfelelő használata. Számos esetben felmerült ugyanakkor a gyanú, hogy a figyelmetlenség és a fáradtság, de még az olyan elemi biztonsági intézkedések elmulasztása is, mint a biztonsági öv becsatolása, ok-okozati összefüggésben állhat az alkoholfogyasztással. Annak következménye lehet.

Cikkünk végén megtalálható a táblázat, amelyből kiderül: aktuálisan hol mennyit ihatnak a sofőrök, és milyen korlátozások vannak érvényben a kezdő, illetve a hivatásos sofőrökre.

Nemcsak az Egyesült Királyságban és nemcsak szakmai szervezetek sürgetik azonban az ittas vezetés visszaszorítását. Az autó nagyhatalom Németországban egy felmérés szerint, amit az ottani Közlekedésbiztonság Napján, június 15-én publikáltak, szinte minden német kifejezetten veszélyesnek tartja a közúti biztonságra az alkohol és más bódító szerek fogyasztását.

Ötből négyen (pontosan 81 százalék) teljes mértékben megtiltanák az alkoholfogyasztást a gépjárművezetőknek. Ugyanilyen arányban mondták azt a németek a felmérés szerint, hogy a robogók, motorok, segédmotoros kerékpárok vezetői se ihassanak alkoholt. Közel 75%-os támogatottsága volt a felmérésben annak, hogy még az e-rollerekkel se lehessen ittasan közlekedni, míg a válaszolók 62 százaléka a kerékpárosok alkoholfogyasztását is megtiltaná.

Mindösszesen a megkérdezettek kilenc százaléka utasította el a gépjárművezetők alkoholfogyasztás korlátozását, a szabályok bárminemű szigorítását.

Szigorításra készül az ittas vezetés visszaszorításáért Spanyolország is. Már elkészült az a tervezet, amely a kezdő és hivatásos gépjárművezetők véralkoholszintjének határértékét 0,20 gramm/liter véralkoholszintre csökkentené (a jelenlegi 0,30-hoz képest) és 0,10 milligrammra csökkentené a kilélegzett levegőét (a mostani 0,15-höz képest).

A szigorítás oka ugyanaz, mint az Egyesült Királyságban és Németországban. Túl sok emberéletet követel az alkohol az utakon. Spanyolországban a halálos kimenetelű közlekedési balesetekben az uniós átlagnál nagyobb arányban, 29 százalékban érhető tetten a gépjárművezetők ittassága.

Az ittas vezetés az Európai Unió valamennyi országában probléma. Még abban a négyben – Csehországban, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában – is, ahol nulla tolerancia van érvényben, igaz, utóbbiakban jóval kisebb mértékben játszanak szerepet a személyi sérüléses balesetekben.

Magyarországon 2010-ben még a sérüléses balesetek 18 százalékát okozták ittas vezetők, 2024 első félévében nyolc százalékát.

Az Európai Parlament még 2021-ben fogadott el egy határozatot, amely egyebek között kezdeményezte, hogy minden tagállamban a nulla toleranciát vezessék be. A folyamat, ha elindul, nem lesz gyors, de számos felmérés – hazaiak és nemzetköziek egyaránt – azt mutatja, hogy az emberek a legveszélyesebb közlekedési magatartások között tartják számon az ittas vezetést, és emiatt egyre nő a támogatottsága a gépjárművezetők alkoholfogyasztása korlátozásának.

F.Gy.A.

 

Mennyit ihatnak a gépjárművezetők Európa egyes országaiban

Általános érték Hivatásos vezetők esetén Kezdő vezetők esetén
Austria 0.5 0.1 0.1
Belgium 0.5 0.2 0.5
Bulgaria 0.5 0.5 0.5
Croatia 0.5 0.0 0.0
Cyprus 0.5 0.2 0.2
Czech Republic 0.0 0.0 0.0
Denmark 0.5 0.5 0.5
Estonia 0.2 0.2 0.2
Finland 0.5 0.5 0.5
France 0.5 0.5 (0.2 bus drivers) 0.2
Germany 0.5 0.0 0.0
Greece 0.5 0.2 0.2
Hungary 0.0 0.0 0.0
Ireland 0.5 0.2 0.2
Italy 0.5 0.0 0.0
Latvia 0.5 0.5 0.2
Lithuania 0.4 0.0 0.0
Luxembourg 0.5 0.2 0.2
Malta 0.5 0.2 0.2
Netherlands 0.5 0.5 0.2
Norway 0.2 0.2 0.2
Poland 0.2 0.2 0.2
Portugal 0.5 0.2 0.2
Romania 0.0 0.0 0.0
Slovakia 0.0 0.0 0.0
Slovenia 0.5 0.0 0.0
Spain 0.5 0.3 0.3 (0.0 for under 18s)
Sweden 0.2 0.2 0.2
UK [i] 0.8 0.8 0.8
Switzerland 0.5 0.1 0.1

Forrás: ETSC