Túlélési esélyeink a holttérben
A kanyarodási asszisztensek megelőzhetik az ütközéseket a teherautók, autóbuszok és a kerékpárosok között. A rendszerek utólag is felszerelhetők, de az ADAC tesztje azt bizonyítja, hogy a technológia nem mindig működik tökéletesen.
Sajnos gyakran előfordul, hogy amikor egy teherautó lekanyarodik a főútról, keresztezi a kerékpáros útját, de mert nem veszi észre az ott haladó bringást, elüti. Ez igen gyakran halálos következményekkel jár: Németországban évente körülbelül 70 kerékpáros hal meg teherautóval való ütközésben, 665 pedig súlyosan megsérül. E balesetek közül minden harmadik kanyarodás közben történt, amikor a kerékpáros a holttérbe került. Ezen a problémán segítenek a sofőrsegéd megoldások, amelyek figyelik a teherautó melletti területet, és figyelmeztetik a sofőrt, ha egy kerékpáros a holttérben van. Ez életeket menthet.
Az EU általános biztonsági rendelete kötelező európai szintű bevezetést ír elő: 2022-től minden 3,5 tonnát meghaladó össztömegű, 2024-től minden újonnan regisztrált teherautót fel kell szerelni ilyen rendszerekkel. A régebbi járművek továbbra is közlekedhetnek kanyar-segéd nélkül, de hogy az eszköz minél előbb elterjedjen, a német kormány finanszírozási programot indított, hogy a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű használt járművekre utólag szereljék fel. A fejlesztés költségének 80 százalékát vállalja a költségvetés.
De mire képesek a jelenleg kínált kanyarodási segédek? Az ADAC szerint a vizsgált eszközök jó része nem működik olyan jól és megbízhatóan, hogy valódi haszna legyen.
A német autóklub szakértői a lehető legtöbb helyzetben tesztelték az eszközöket, de nemcsak teszt-környezetben, hanem a valós forgalomban is. Kíváncsiak voltak, hogy az eszközök reagálnak-e a kocogókra, a gördeszkásokra, netán a tolószékesekre is? Mely lefedettségi területen működnek, és sötétben is üzemelnek-e? Mi történik, ha parkoló autó vagy bokor van a teherautó és a kerékpáros között?
Kiemelten vizsgálták, hogy gyakran hibásan riaszt-e? Ez utóbbi fontos a bizalom szempontjából: ha a rendszer minden oszlopnál sípol, akkor már nem fognak hinni a technológiának.
A való életben a teherautók és kerékpárosok parkoló autók sora mellett haladnak. Azok a rendszerek, amelyek nem tudnak különbséget tenni tárgyak (fák, közlekedési táblák) és a védtelen úthasználók között, különösen sok hamis figyelmeztetést küldtek.
A teszt azt mutatja, hogy a piacon kapható eszközök közül csak a legjobbak – és legdrágábbak – nem zavarják a vezetőt vakriasztásokkal, észlelik a kerékpárosokat akár hat méterre a teherautótól, és valóban támaszkodhatnak rájuk a járművezetők.
Az ADAC a teszt eredményeinek birtokában azt ajánlja a jogalkotónak, hogy mielőtt kötelezően bevezetnék egész Európára az előírásokat, valós forgalomban teszteljék az eszközöket. Emellett fontos, hogy ne csak az újonnan forgalomba helyezett, hanem az úton lévő teherautókra is alkossanak szabályozást.
N.V.