Új technológia szüntetheti meg a halálos baleseteket

  • 2021 első hat hónapjában csak az Egyesült Államokban több mint 20 ezer ember halt meg autóbalesetben, amelyek többsége a figyelem elterelődéséből adódó veszélyes vagy ittas vezetésnek tulajdonítható.
  • Vajon ki tudja-e küszöbölni a fejlett technológia az emberi gyengeségeket? Elérhető-e a nulla haláleset?

A Neural Propulsion Systems (NPS) legújabb kutatása így gondolja. Feltételezi, hogy az új technológia lehetővé teszi a járművek számára, hogy kiküszöböljék az utakon bekövetkezett haláleseteket – emberi felügyelet mellett vagy anélkül. És nem egy távoli jövőről beszélnek, ahol szuperokos autonóm járművek foglalják el az utakat, hanem az itt és mostról.

Milyen technológia szükséges ehhez?

A legfontosabb, hogy az autó fejlett vezetőtámogató rendszerének (ADAS) – vagy autonóm technológiájának – mindig 100%-ban tisztában kell lennie a környezetével. Ez azt is jelenti, hogy a jármű látásának még a legrosszabb körülmények között is nagyon pontosnak kell lennie, gondoljunk csak sötétségre, ködre, épületekre és egyéb akadályokra. A legfontosabb azonban, hogy az autó érzékelői által gyűjtött adatokat rendkívül gyorsan kell elemezni, hogy megfelelő biztonsági időt biztosítsanak a cselekvéshez. Pontosabban, az NPS számításai szerint ehhez 100×10¹² bit/s (100 terabit/másodperc) csúcs adatsebesség érzékelésére és feldolgozására van szükség. Ez 10 milliószor nagyobb, mint az a szenzoros adatátviteli sebesség, amelyet a szemünk az agyunk számára biztosít.
A szükséges információk érzékeléséhez és feldolgozásához a következőkre van szükség:

  • Többsávos radar, amely egyesíti az alsó sávú radar (nagyobb hatótávolság, de kisebb felbontás) és a magasabb sávú radar (kisebb hatótávolság, de nagyobb felbontás) képességeit.
  • Szilárdtestű LiDAR, amely precízen képes pásztázni a nagy hatótávolságú látómezőt (FOV).
  • SoC processzorok, amelyek biztosítják a szükséges számítási teljesítményt a 100 Tb/sec kombinált sebesség feldolgozásához.
  • És digitális térképek, amelyek a szükséges útinformációkat szolgáltatják.

Ráadásul az NPS magában foglalta az „Atomic Norm” nevű új matematikai keretrendszert, amelyet nemrég fedeztek fel a Caltech és az MIT kutatói.
A cég az Atomic Normot kifejezetten radar-, LiDAR-érzékelésre és jelfeldolgozásra szabott algoritmusokká alakította át. Ennek eredményeként hatalmas mennyiségű adat feldolgozását teszi lehetővé, képessé téve a járművet arra, hogy elég jól érzékelje környezetét ahhoz, hogy felszámolja az utakon bekövetkezett haláleseteket – emberi beavatkozás nélkül.

Valóban működhet mindez?

2021-ben az NPS megépített egy prototípus platformot, amely a fent leírt hardverből és szoftverből állt, majd tesztelte azt egy kaliforniai repülőtéren. A kísérletek sikeresek voltak, és a cég szerint bebizonyították, hogy a 100 Tb/sec érzékelés valóban életképes. Más szóval, a közúti balesetek kiküszöböléséhez szükséges technológia már létezik. Az NPS most keresi a módokat termékgyártás bővítésére, és azt tervezi, hogy együttműködik az ADAS és az autonóm vezetési rendszerek fejlesztőivel, a telematikai cégekkel és a kormányzati szervekkel, hogy valóra váljon a nulla közúti haláleset.
Az a tény, hogy ilyesmiről beszélünk, azt mutatja, milyen lenyűgöző tud lenni a technológia. És ha ez a rendszer megjelenik a piacon, elképesztő belegondolni, milyen hatással lehet a világra.

Forrás: https://thenextweb.com/news/this-tech-can-make-road-deaths-thing-of-past