Van, amikor az autó is hőgutát kap
- Mire kell figyelni hőhullámok idején, hogy védjük magunkat és az autónkat is?
- Hőségben 20 százalékkal több baleset történik defektek miatt, mint máskor.
- A nagy melegben romlik a motor kenése, ami a motor halálát okozhatja.
- Az akkumulátorok nemcsak a hideget, a nyári forróságot is rosszul tolerálják.
Lapunkban évről évre visszatérően foglalkozunk azzal, milyen hatással van a személygépkocsikban, buszokban, kamionokban utazókra a külső hőmérséklet emelkedése. 21 fokos külső hőmérséklet mellett az autóban tíz percen belül már 37, fél óra múlva 40, egy óra múlva már akár 45 fokot mutathatnak a hőmérők. 30-35 fok mellett pedig egy óra alatt akár 60 fokosra is felmelegedhet a levegő, ami már az egészséges sofőröket is vezetésre alkalmatlan állapotba hozza.
Egy felforrósodott autóba beülni, azzal elindulni több szempontból is kockázatos. Szerencsére nem is olyan könnyű. Még a legelszántabbak sem szívesen ülnek be a fojtó forróságba, legfeljebb csak addig, amíg elfordítják a slusszkulcsot, hogy beinduljon a klíma.
Azonban a nyári nagy meleg nemcsak amiatt veszélyes a közlekedésbiztonságra, mert próbára teszi az autósok szervezetét, figyelmét, tűrőképességét. A hőség magának az autónak sem tesz jót. Bizonyos alkatrészei éppúgy „szenvednek” a forróságban, mint a bennük utazók. Meglágyulnak, megnyúlnak, deformálódnak, és egy idő után már nem képesek ellátni a feladatukat.
Sokan nem tudják, de nyáron 20 százalékkal nagyobb annak a valószínűsége, hogy valamelyik keréken a gumiabroncs defektet kap, mint az év más időszakaiban. Bizonyíthatóan a nagy meleg miatt. Hasonló arányban nőnek ilyenkor a váltóval összefüggő problémák és a váltóhibákkal összefüggő balesetek száma.
Nyárelőn sokan letudják a légkondicionáló ellenőrzését azzal, hogy bekapcsolják, és ha minden rendben van, nincs vele további tennivalójuk. Pedig minden típusnál javasolt évente legalább egyszer a legkondicionáló teljeskörű átvizsgálása, a szűrők cseréje, a rendszer tisztítása. Amennyiben gyakran és intenzíven használják az autóklímát a karbantartást évente akár kétszer-háromszor sem árt elvégezni.
A nem megfelelően karbantartott klíma kezdetben csak a romló hatásfokával figyelmezteti az autó üzembentartóját, hogy dolga lenne vele. „Már nem hűt olyan jól, mint régebben”. És ez a szerencsésebb eset.
Megtörténhet azonban, hogy a klíma a rendszerben felgyülemlett szennyeződések miatt egyik pillanatról a másikra áll le. Belegondolni sem jó, mi történik, ha ez a hirtelen leállás a nyaralásra vezető úton, esetleg már külföldön történik meg, amikor hétágra süt a nap és 36-38 fokos hőség van, vagy még melegebb!
Egy másik gyakori jelenség, amivel a klíma jelezni szokta, hogy tisztításra, karbantartása szorul, amikor orrfacsaró bűz kezd áradni belőle a rendszerben felhalmozódott felforrósodott szennyeződések miatt.
Nyáron a hűtőfolyadék is értelemszerűen jóval melegebb a magas külső hőmérséklet miatt, így a hűtés hatékonysága is rosszabb, mint az év más időszakaiban. A nem megfelelő hűtés miatt könnyen túlmelegedhet a motor. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy nem veszik komolyan a motor túlhevülésére figyelmeztető piros led jelzését. Kontakthibás a lámpa, gondolják, mert nem mérlegelik, hogy a szokásosnál eleve melegebb hűtőfolyadék sokkal kevesebb motorhőt tud elnyelni, mint normál időjárási viszonyok közepette. Hőségriadók idején az autó is hőgutát kaphat.
Különösen gyorsan túlhevülhet a motor, amikor lassú tempóval haladunk – dugóban például –, mert olyankor a ventilátorok is fajlagosan kevesebb hőt képesek elterelni a motortól.
A hűtőfolyadékhoz hasonlóan a motorolaj kenőképességét is rontja a hőség. Amennyiben nagy melegben huzamosabb ideig autózunk, előfordulhat, hogy nem kap minden mozgó alkatrész megfelelő kenést, és emiatt erősebben kopnak, fémrészecskék válnak le róluk. Ezért fontos, figyelmeztetnek a szakértők, hogy ne csak a motorolaj szintjét, hanem annak minőségét is rendszeresen ellenőriztessük.
Elvileg a gyári olajcsere-gyakoriságra vonatkozó előírásokat betartva még többnapos hőség esetén sem érheti kár a motor alkatrészeit az olaj elvékonyodásával összefüggő kenési problémák miatt. Azonban, ha nem a legjobb minőségű (a magasabb külső hőmérsékletben is jól kenő) olajak valamelyikét használjuk, érdemes szakemberek véleményét kikérni és/vagy a gyár által előírtnál sűrűbben cserélni olajat.
Az akkumulátorok nemcsak a téli hideget, a túl forró nyarat sem kedvelik. Lassítja a bennük lezajló kémiai folyamatokat a nagy meleg, emiatt csökken a kapacitásuk. Ehhez jön még, hogy a nagy melegben és általában a nyári családi utazások alatt az autó áramigénye nagyobb a szokásosnál. Ha téli vagy a tavaszi felkészítéskor nem ellenőriztették az aksi állapotát, nyáron, különösen egy hosszabb autós út előtt, tegyék meg.
A meleg a gumiabroncsokat is igénybe veszi a nagy meleg. Megnő bennük a külső hőmérséklet növekedése miatt a nyomás. A hibás vagy sérült abroncsoknak szélsőséges esetben felpuklisodhat az oldalfaluk. Ennek és persze a jóval gyakoribb defekteknek az elkerülése végett fontos, hogy mindig az előírt mértékű legyen a levegő nyomása a kerekekben.
Veszélyes játékot űz az, aki a nagy melegre tekintettel leereszt pár tized bárt a gumikból, azzal, hogy majd ha lehűl a levegő, visszapumpálja. Csak az abroncsokat rongálja ezzel a módszerrel és az autó fogyasztását növeli meg vele.
Nemcsak az utasok védelmét szolgálja az autó utasterének árnyékolása, amennyire csak lehetséges menet közben is. A direkt napsütés és a magas hőmérséklet a műanyag bevonatokat és a gumi tömítéseket is igénybe veszi. És nem is túl kellemes kézben tartani egy felforrósodott, a tenyér izzadásáról ráadásul nyálkásodó kormánykereket.
Nemcsak az utasoknak, magának az autónak is fontos, hogy a nagy melegben a szokásosnál gyakrabban tarthasson pihenőt. Nem szerencsés azonban megállás után azonnal leállítani a motort. Álló helyzetben a motor kevesebb hőt termel, így a hűtés is hatékonyabb lesz.
Minél öregebb az autó (a magyar autópárt átlag életkora a 2023 decemberi adatok szerint 15,4 év volt), annál gyakoribb és annál alaposabb karbantartást igényel. Azonban, ha rendszeresen elvégzik a kötelezőket, hosszabb ideig maradnak megbízható és biztonságos társak az utakon.
F.Gy.A.