Van biztonságos megoldás!
- Veszélyes-e a magzatra a biztonsági öv hirtelen fékezéskor vagy egy karambol közben?
- Sok várandós nő miért nem kapcsolja be a biztonsági övét a terhessége második felétől?
- Ki van nagyobb veszélynek kitéve, amikor egy a terhes kismama védtelenül autózik?
- Megoldás lehetne a magzatvédő öv? Képes egyszerre megvédeni a mamát és a magzatot?
Egy 25 éves várandós nő meghalt Kecskemét közelében, amikor autója lesodródott az útról, majd fának csapódott. A hatodik hónapban volt.
Egy épp arra járó egészségügyi dolgozó megpróbálta újraéleszteni, de sem ő, sem a nem sokkal őutána nagy erőkkel kivonuló mentők nem tudták már megmenteni az életét.
Közvetlenül a baleset után még úgy tűnt, a helyszínen elvégzett császármetszéssel a magzat túlélheti a tragédiát, de a kórházban az orvosok minden erőfeszítése dacára később őt is elvesztették.
A kismama a háta mögött kapcsolta be a biztonsági övet. Valószínűleg azért tett így, mert nem akarta egész úton hallgatni az övhasználatra figyelmeztető sípolást. Szabályosan használni sem akarta/merte a biztonsági övet, félt, nehogy egy hirtelen fékezés hatására túl nagy nyomás érje a pocakját és a magzatot.
Sok várandós nő gondolkodik hasonlóképpen. Nemcsak nálunk, szerte Európában.
Az sem csak hazánkra jellemző, hogy bár az áldott állapotban lévő hölgyek 80 százaléka a terhessége alatt is vezet, többségük nem kér, nem kap, nem talál, sokan persze nem is keresnek megoldást arra, mit tegyenek és mit ne, ha a terhesség alatt is biztonságban szeretnék tudni magukat és magzatjukat az autóban. A legtöbben a közösségi médiában felkapott divatos „tanácsokat” követik.
Annak ellenére is, hogy a női magazinok rendszeresen boncolgatják a témát, így elvileg könnyen bárki hozzájuthat szükséges és megbízható forrásokból származó információkhoz. Mégis, sokan még mindig azt latolgatják „vezessenek-e vagy sem a terhesség ideje alatt?”. Majd sokan a „vezetek, de nem kötöm be magam, nehogy egy fékezéskor az öv kárt tegyen a babában” gyakorlat mellett teszik le a voksot.
Orvosok szerint a hölgyek feleslegesen aggódnak. A biztonsági öv baleset esetén nem károsítja a magzatot, akkor sem, amikor egy hirtelen fékezés miatt megfeszül. A terhesség kezdetén még olyan kicsi a magzat, hogy egyszerűen beljebb húzódik a medence felé, félidőtől pedig már a has alatt vezetett öv is teljesen biztonságos.
Ezzel együtt a gyermekes anyák körében még ma is nagy tábora van annak, hogy szabályozni kellene a kismamák biztonságiöv-használatát. Sokan eltiltanák a kismamákat a vezetéstől, mások vélik úgy, hogy a terhesség felétől kötelezővé kellene tenni az úgynevezett övterelő használatát.
A női magazinokban névvel és névtelenül megszólaló hölgyek közül sokan elismerik, nem, vagy csak a hátuk mögött kötik be magukat a terhességük második felében. Részben mert kényelmetlennek tartják a szabályos övhasználatot, részben, mert féltik a magzatjukat.
Csakhogy ezzel hatalmas kockázatot vállalnak. Korábban a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) kutatásai alapján lapunk is megírta: a sofőrülésben 4,2-ször, a jobb elsőn 3,6-szor, míg a hátsó üléseken 7,9-szer nagyobb a valószínűsége, hogy az ott biztonsági övét nem használó utazó meghal egy balesetben, mint az övhasználók esetében!
Ezek a számok nem statisztikai valószínűséget mutatnak és nem feltételezéseken alapulnak. A KTI az elmúlt öt évben történt balesetek kimenetelét értékelve állítja: átlagosan 4,5-szerese volt az utasok elhalálozásának a valószínűsége egy-egy balesetben azok körében, akik nem használták a biztonsági övet, mint az övhasználók körében.
Vezetni a terhesség alatt sokak számára nem választás kérdése. Muszáj. Ám ha a fenti számokat nézzük, könnyű belátni, a személygépkocsi valamennyi üléspozíciójában veszélyes övhasználat nélkül utazni. Ha pedig bekötik magukat a kismamák, oly’ mindegy hol teszik, az öv minden ülésen ugyanúgy védi őket. Azok számára pedig, akik a szakemberek véleménye ellenére veszélyesnek tartják a magzatjukra a bekapcsolt biztonsági övet, minden ülésen ugyanolyan veszélyes lehet. De nem az.
Az áldott állapot velejárói, a rosszullétek, hormonális és pszichés változások eltérő mértékben és módon befolyással lehetnek a hölgyek vezetési képességére, és a biztonsági öv használatához való viszonyukra is. Olykor a fáradtság, máskor a hirtelen rosszullétek és hasonlók miatt lankadhat a figyelem, és ezeknek – a női magazinokban megszólaló hölgyek szerint is – olykor koccanások, néha súlyosabb balesetek a következményei. Vannak, akik épp ettől tartva terhességük félidején túl már inkább nem ülnek volánhoz.
Nagyobb gépjármű-tartozékokat, -felszereléseket árusító üzletekben és „baba boltokban” ma már bárki vásárolhat magzatvédő övet, ami nemcsak a mamát, a magzatot is védi hirtelen fékezés vagy karambol esetén, úgy, hogy közben nem rontja a biztonsági öv hatékonyságát.
Kis túlzással, a biztonsági gyermekülésekhez hasonlóan, a magzatvédő öv egyszerűen rögzíthető az ülés Isofix pontjaihoz. Az első üléshez pedig a csattal.
Hirtelen vagy erős fékezés esetén a magzatvédő övnek köszönhetően nagyobb felületen és nagyobb arányban a csípőcsontokon oszlik el a testre ható erő, miközben a has, és így a magzat is védve marad. Kialakításának köszönhetően megakadályozza, hogy a biztonsági öv megfeszülő alsó része a has felé csússzon.
A gyártók általában a terhesség második hónapjától már ajánlják a használatát a várandós anyáknak.
Mivel a használata, a ki- és behelyezése is rendkívül egyszerű, kisebb mérete miatt még könnyebb is, mint a gyermekülés be- és kivétele, továbbá bármely üléspozícióban használható.
F.Gy.A.