Van két törvényes lehetősége annak, aki nem tudja június 30-ig levizsgáztatni az autóját!
- 883 ezer gépjárművet kellene június 30-ig levizsgáztatni, miután a pandémia alatt lejárt a forgalmi engedélyük.
- A pandémia alatt elrendelt moratórium június 30-án lejár, s a nyilatkozatok szerint nem tervez hosszabbítást a kormány.
- Eláruljuk mit tehetnek azok, akik nem kapnak vizsgaidőpontot júniusra, de szeretnék jogszerűen használni az autójukat.
Közel egymillió gépjármű-tulajdonosnak kellene június végéig levizsgáztatnia az autóját, hogy július elseje után is jogszerűen közlekedhessen vele. Június 30-án ugyanis lejár a pandémia miatt elrendelt moratórium és az eddigi nyilatkozatok szerint a kormány nem tervez további hosszabbítást, bár sokan még ebben reménykednek.
A koronavírus-járvány kitörése után elrendelt moratórium értelmében minden Magyarországon, magyar hatóság által kiállított okmány, így a személyi igazolvány és a jogosítvány mellett a gépjárművek műszaki megfelelőségét igazoló forgalmi engedélyek érvényessége is meghosszabbodott a veszélyhelyzet idejére.
Tavaly az év végén döntött a parlament arról, hogy a moratóriumot 2022. június 30-ig meghosszabbítja. Addig mindenkinek gondoskodnia kellene az okmányai cseréjéről, a forgalmi engedélyek esetén az érvényes műszaki vizsgáról.
Bár az év eleje óta gyakran visszatérő téma volt a sajtóban, hogy mikor járnak le a forgalmi engedélyek, meddig kell meghosszabbítani azokat, és mit kell tenniük a zökkenőmentes ügyintézés érdekében a gépjármű-tulajdonosoknak, sokan mégis az utolsó pillanatig halogatták autójuk bejelentését a műszaki vizsgára.
Sokan bíztak abban, hogy a háborús veszélyhelyzetre vagy a gazdasági helyzetre, a magas alkatrészárakra tekintettel a kormány bejelenti a moratórium meghosszabbítását. Egyelőre azonban nagyon úgy fest, hogy hiába.
A Belügyminisztériumtól kapott legfrissebb tájékoztatást szerint jelenleg 883.293 gépjármű közlekedhet lejárt forgalmi engedéllyel. Július 1-ig még jogszerűen, mivel a moratórium alatt az okmányok akkor is érvényesek maradtak, ha már lejártak.
Július 1-től azonban a KRESZ előírásainak megfelelően már csak érvényes műszaki vizsgával közlekedhetnek a gépjárművek. Akit egy közúti ellenőrzés során a rendőr rajtakap, hogy lejárt forgalmival közlekedik 5 ezertől 150 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatja attól függően, mikor járt le az autó műszakija.
Ha egy autónak épp a pandémia kezdetén járt le a műszakija és közben egyszer sem vitte szerelőhöz, mert nem használta, vagy mert nem kellett, az azt jelenti, hogy már legalább négy éve nem látta szakember, nem lehet pontosan tudni, ténylegesen milyen műszaki állapotban van, mennyire üzembiztos, és mennyire biztonságos közlekedni vele.
Fontos tudni, baleset esetén nem lehet azzal érvelni, hogy a moratórium alatt nem kellett műszaki vizsgára vinni az autót. A tulajdonos és/vagy az üzembentartó felelőssége, hogy megfelelő műszaki állapotban legyen az autója.
Koránt sem biztos azonban, hogy valóban 883 ezer gépjármű vár műszaki vizsgára. Lehet, hogy jóval kevesebb. A pandémia előtti utolsó békeévben már 190 ezer olyan gépjárművet tartottak nyilván, amelyeknek lejárt az okmányuk, de a tulajdonosaik az óta sem jelentették be műszaki vizsgára. Arról azonban még csak becsült adatok sincsenek, hogy hány olyan autót használtak, használnak tulajdonosaik a moratórium kínálta lehetőséggel élve, amelyeket különben már rég zúzdába küldtek volna.
Az időszakos hatósági műszaki vizsga szabályai szigorúak. Jogszabály írja elő, hogy mennyi ideig kell tartania egy jármű ellenőrzésének, s hogy mettől meddig lehetnek nyitva az állomások. E két adat pedig meghatározza: egy állomás egy vizsgasorán egy nap alatt hány autót vizsgáztathatnak.
Adott jogszabályi feltételek és a kötött nyitvatartási idő miatt az ország 1450 műszaki vizsgaállomása a moratóriumból hátra lévő szűk három hét alatt alighanem képtelen lesz 883 ezer gépjárművet levizsgáztatni. Még akkor sem kerülne mindenki sorra, ha 100-200 vagy 300 ezer olyan autó is lenne köztük, amiket már nem is akarnak a tulajdonosaik vizsgára küldeni.
Ezt a feltételezést erősíti az a tény is, hogy sok szerviz már ma is két-három hétre tud időpontot adni vizsgára felkészítésre és vizsgára. Feltéve, hogy a járművön nincs olyan javítani való, amihez külföldi raktárból kell alkatrészt beszerezni, ez esetben ugyanis új vizsgaidőpontot kell kérni.
Ahogy akkor is, ha egy jármű megbukik vizsgán. Jellemzően a fék és a futómű hibája miatt akadnak fenn a járművek a vizsgán. Bukás esetén újra be kell jelenteni az autót vizsgára. Ilyenkor azonban a várólista végére kerül, azaz akár hetek is eltelhetnek, mire újra fogadni tudják.
Van két törvényes kiskapu, ami – mint fuldoklónak az utolsó szalmaszál – még megmentheti azokat, akiknek már esélyük sincs júniusra vizsgaidőpontot kapni. Az egyik, hogy azt semmi nem írja elő, hogy egy autót csak a szervizben vagy a tulajdonos lakhelyéhez legközelebbi vizsgaállomáson lehetséges levizsgáztatni.
A tulajdonos (ahogy az ő megbízottja is) az ország 1450 műszaki vizsgaállomásának bármelyikén jelentkezhet. Lehetséges, hogy a lakóhelye közelében csak hetek múlva fogadnák, pár tíz vagy akár száz kilométerrel távolabb viszont akár már másnap. Érdemes telefonálgatni, felhívni több vizsgaállomást is, és ahol időben a legkedvezőbb ajánlatot teszik, oda bejelenteni az autót.
A másik törvényes lehetőséget egy 1990-ben kiadott (5/1990) KÖHÉM rendelet jelenti. E rendelet 12. §. (5) bekezdése kimondja:
„Ha az időszakos vizsgálatot a forgalmi engedély érvényességi határidején belül kérték, de a vizsgálatot az érvényességi határidő lejárta utáni időpontra tűzték ki, a vizsganapról szóló értesítés a forgalmi engedély érvényességét a közölt vizsgaidőpontig meghosszabbítja. Ha az időszakos vizsgálatot a forgalmi engedély érvényességi határidejének lejárta után kérték, az értesítés a vizsgahelyre történő közlekedéshez egy alkalomra szóló forgalmi engedélyt helyettesít.”
Továbbra is jogszerűen közlekedhet (tehát nem kell rendőrségi eljárástól és bírságtól tartania annak), aki június 30-ig legalább időpontot kér és kap a gépjárműve műszaki vizsgájára, és ideje is lesz felkészíteni a járművét a vizsgára, elvégeztetni rajta a szükséges javításokat.
Fontos: Nem azért kell időnként szakemberrel átnézetni a gépjárművet és megjavíttatni, hogy átmenjen a vizsgán. Nem csak azért kell! Saját és más közlekedők biztonsága érdekében is fontos, hogy csak megfelelő állapotú, a közúti közlekedésre alkalmas járművel vegyenek részt a közúti forgalomban.
F.Gy.A.