Van önnek felesleges 270 millió forintja?
- Ittasan vezettek teherautót, személygépkocsit, segédmotoros-kerékpárt – gyorsított eljárásban állították őket bíróság elé.
- Nemcsak a pénzbüntetéssel kell azonban számolnia annak, akitől ittas vezetésért elveszik jogosítványát
- A gazdagoknak is sokba fáj, ha részegen ülnek a volánhoz! Sokkal drágább mulatság, mint a gyorshajtás!
Tíz ittas vezetőt állított gyorsított eljárásban bíróság elé a Kalocsai Járási Ügyészség a napokban. Júniusban és júliusban vezettek személygépkocsit vagy éppen segédmotoros kerékpárt, illetve egyikük tehergépkocsit részegen Kalocsán, Solton és a környékükön.
A vád alá helyezett három kismotoros közül ketten balesetet szenvedtek; egyikük könnyebben megsérült, a másikat viszont nyolc napon túl gyógyuló sérülésekkel látták el, miután nem tudta biztonságosan megülni és vezetni a motorját, így összetörte magát.
Személyi sérüléssel nem járó balesetet okozott az egyik autós is. Vélhetően az ittassága miatt nem vette észre időben, hogy a forgalmi okokból az előtte haladó jármű lassít, és egyszerűen belerohant.
A tíz ittas sofőr bíróság elé állításáról kiadott közleményében a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség leszögezte:
„A Kalocsai Járási Ügyészség a rendőrséggel együttműködve kiemelt figyelmet fordít az ittas vezetők elleni határozott fellépésre. Az ittas vezetés ugyanis a leggyakoribb közlekedési bűncselekmény, ami számos súlyos, halálos balesetet okozott már az utakon”.
Az ittas vezető nemcsak a saját, de mások életét is veszélyezteti. Elég, ha abba belegondolunk, mennyire lehetett ura a járművének az a kismotoros, aki részegen nyolc napon túl gyógyulóra törte magát.
Az ittas vezetésért bíróság elé állított tizek egyikének már az előtt sem volt jogosítványa, hogy a rendőrök elkapták. A többiektől vagy már a helyszínen elvették a rendőrök a vezetői engedélyüket, vagy pár nappal később ők maguk adták le (persze nem önszántukból) az okmányirodában.
Az augusztus 11-én bíróság elé állított mind a tíz ittas vezetőt a Kalocsai Járásbíróság az ügyészi vádindítvánnyal egyezően bűnösnek mondta ki és velük szemben pénzbüntetést, valamint közúti járművezetéstől eltiltást szabott ki. A pénzbüntetés legmagasabb összege 200 ezer forint, míg a leghosszabb eltiltás 1 év 4 hónap volt.
Kilenc vádlott esetében az ítélet jogerőre emelkedett, egy ittas vezető ügyében az ügyész súlyosításért fellebbezett.
Ezzel azonban az érintettek többsége számára az ügynek még koránt sincs vége. Ugyanis mindazokra, akiket a bíróság hat hónapnál hosszabb időre tiltott el a gépjárművezetéstől, utánképzésen kell részt venniük, anélkül nem kaphatják vissza a vezetői engedélyüket. (Ugyanez vonatkozik azokra is, akiknek összegyűlt az eltiltáshoz szükséges 18 büntetőpontjuk, vagy akiket közlekedési bűncselekmény elkövetéséért ítélt el a bíróság és tiltott el a gépjárművezetéstől.)
De mielőtt az utánképzés megkezdődne, részt kell még venniük egy úgynevezett feltáráson is, ahol a szakemberek különböző tesztek segítségével megállapítják, hogy a vezetéstől eltiltott sofőrnek milyen képzést kell teljesítenie ahhoz, hogy visszakaphassa a jogosítványát. Csak ezután kezdheti meg az illető magát az utánképzést, ami az ittas vezetők esetén 7, 15, de akár 25 órás is lehet.
Természetesen egyik sem ingyenes állami szolgáltatás, sem a feltárás, sem az utánképzés maga, hiszen az ittas vezetés nem kötelező, sőt kifejezetten tiltja a KRESZ! A feltárás ára 15-25 ezer forint között lehet, attól függően milyen vizsgálatokat kell elvégezni a bíróság döntése és/vagy a szakmai protokoll szerint. Maga az utánképzés 40 és 150 ezer forintba kerül, megint csak attól függően, hogy milyen időtartamú és tartalmú képzésen kell résztvenni a vezetéstől eltiltott sofőrnek.
A fenti összegek az ittas vezetésért kiszabott pénzbüntetésen vagy bírságon felül értendők!
Több gépjárművezető-oktatótól is hallottunk már rémtörténeteket vezetéstől eltiltott tanulókról, akik úgy próbálták meg elkerülni az utánképzést, hogy beiratkoztak egy normál tanfolyamra. Végigülték az elméleti foglalkozásokat, teljesítették a gyakorlati követelményeket, és sikeresen le is vizsgáztak. Jogosítványt mégsem kaptak. Amikor a sikeres vizsgát igazoló dokumentumokkal jelentkeztek a jogosítványukért az okmányirodában, ott közölték velük, hogy „önöknek már van vezetői engedélyük, csak éppen el vannak tiltva a vezetéstől, ezért tessék elmenni utánképzésre”.
Ezzel a trükkel tehát nem lehet megúszni a költséges és kínos utánképzést, ahol néhányszor azért csak el kell mondani a többieknek és az oktatónak, hogy miért is van ott!
Azért az efféle trükközésnek talán mégiscsak van valami haszna. A jogosítvány visszaszerzése szempontjából teljesen értelmetlen tanfolyamon újra végighallgathatja a trükköző eltiltott, majd az utánképzésen még egyszer, hogy ittasan vezetni tilos! Pontosabban:
- Magyarországon nulla alkoholtolerancia van érvényben a gépjárművezetés terén, azaz egyetlen egy korty alkohol elfogyasztása sem számít bocsánatos bűnnek.
- Nem érdemes „hallgatni” azokra, akik a világhálón közzétett táblázatokban, nem mindig azonosítható forrásból származó tanulmányokra hivatkozva állítják, hogy ennyi meg annyi italt még nem mutatnak ki a rendőrségi szondák. Nem nekik kell megfizetniük a tévedésük árát.
- Még a megbízhatónak mondható forrásokból származó hasonló információkat is célszerű fenntartásokkal és kellő rátartással kezelni! Elvileg ki lehet számolni, hogy mennyi idő alatt bontja le a szervezet az alkoholt, ám ez annyira egyedi és olyan sok tényező befolyásolhatja, hogy mikor lesz valaki újra vezetésre alkalmas állapotban – nem érdemes matekozni.
- Nem érdemes túlságosan a saját szondára sem hagyatkozni, bármennyire „tuti készülék is az”. A rendőr szondájának a mérése a mérvadó, s ha az ittasságot mutat, így is, úgy is elviszik a sofőrt egy vérvételre, vagy egy másik (pontosabb) eszközzel végzendő mérésre, nem számít mit jelez a privát szonda!
- 0,5 mg/liter vér vagy 0,25 mg/liter légalkohol-szint felett az ittas vezetés bűncselekmény, alatta szabálysértést, amiért 30 és 100 ezer forint közti pénzbüntetés szabható ki.
Amennyiben az ittas vezetés az elfogyasztott alkohol mennyisége alapján bűncselekménynek minősül, a bíróság – ha más bűncselekményt nem követett el az ittas vezető – pénzbüntetésre ítéli. Itt azonban másképp határozzák meg a büntetési tételeket, mint a gyorshajtásnál. A gyorshajtó akkor sem fizet többet 300 ezer forintnál, ha 120-szal száguldozik ott, ahol csak 30 km/h a megengedett maximális sebesség.
Az ittas vezetésnél azonban a bíróságnak a törvény értelmében figyelembe kell vennie az elkövető vagyoni helyzetét és olyan büntetést kell kiszabnia, ami – egy közkeletű kifejezéssel – már eléggé fáj az illetőnek ahhoz, hogy legközelebb jobban meggondolja, iszik-e, ha vezet. Más kérdés, hogy a bíróságok elmennek-e lehetőségeik határáig, és ha el is mennek, van-e annak tényleges visszatartó ereje. Amit azonban jó, ha minden sofőr megjegyez:
- A bíróság minimum 30, maximum 541 napi tételben határozhatja meg a büntetés nagyságát.
- Egy napi tétel nem lehet kevesebb ezer forintnál és nem haladhatja meg a félmillió (Igen! Az 500 ezer) forintot.
- A fentiekből következik, hogy a bíróság által kiszabható legkisebb pénzbüntetés 30 ezer forint, ám, ha valaki sokszoros milliárdos, aki akár milliós bírságot is képes lenne csikkzsebből kifizetni, és a vezetőképessége határáig leitta magát mielőtt a volánhoz ült, akár 541-szer 500 ezer forintra is büntetheti, azaz inkább csak büntethetné a bíróság, ami 270.500.000 forint.
F.Gy.A.