„Vegyék el tőlük az autójukat!”

  • Nem nőtt, de nem is csökkent idén a Budapesti Autósok Közösségének küldött amatőr Pofátlan(TAN)ító videók száma.
  • Csősz Krisztián: „Amióta a rendőrség eljár a felvételek alapján, az emberek elkezdték elhinni, hogy van értelme elkészíteni és közzétenni a felvételeket”.
  • Piroson áthajtásból olyan sok van, hogy a szerkesztő attól tart, azoknak már nincs hírértékük, ezért csak akkor érdekesek, ha baleset történik.
  • Egy telefonáló az egyik barátjának az autóját látta az egyik felvételen, s kérte, hogy vegyék le, mert „ő nem ilyen, biztos nem ő vezetett”.

Forrás: facebook.com

A Budapesti Autósok Közössége portál főszerkesztője, Csősz Krisztián tartott attól, hogy a rendőrséggel tavaly áprilisban között együttműködési megállapodásnak és részben annak is köszönhetően az oldal megnövekedett ismertségének hatására majd hirtelen megsokszorozódik a hozzájuk eljuttatott amatőr videók száma, s a végén kezelhetetlenné vélik a közúti szabályszegőkről készült felvételek sokasága, de nem ez történt.

„Nem nőtt 2022-ben a naponta átlagosan érkező esetek száma”, válaszolta lapunk megkeresésére Csősz Krisztián, ami a reményei szerint talán azt mutatja, hogy a morál legalább is nem romlott az  idén az utakon.

Lapunknak februárban adott interjújában napi 40-60 videó érkezéséről számolt be. Ahogy akkor, most is állítja: a rendőrséggel kötött együttműködési megállapodás, ami alapján a kirívó szabályszegésekről készült amatőr felvételeket átadják az ORFK-nak, nem csökkentette az olvasói aktivitást.

Csősz Krisztián szerint épp az olvasóik aktivitása keltette fel az igényt s végül kényszerítette őket és a rendőrséget az együttműködésre. És talán épp emiatt nem csökkent a bejelentések száma sem. Nőtt ugyanakkor szerinte az oldal és a közösség hitelessége.

„Az emberek elkezdték elhinni, hogy igenis van értelme felvételt készíteni azokról, akik még a legelemibb közlekedési szabályokat sem tartják be és ezzel a sajátjuk mellett mások életét is veszélyeztetik. Érdemes, mert ma már több is történik, mint hogy közösségileg dühöngünk egyesek gátlástalanságán”, jegyezte meg Csősz.

Tény, ezt Csősz Krisztián többször, több helyen is elmondta, hogy a rendőrség már úgymond nemcsak azokból a videókból dolgozik, amiket a megállapodás alapján átküldenek nekik. Gyakran megtörténik, hogy még épp csak kitették a videót az oldalukra, már csörög a telefon és az illetékes rendőrkapitányság kéri, hogy soron kívül küldjék át nekik a felvételt.

Ezzel együtt csak ritkán fordul elő, hogy a rendőrség a felvétel készítőjének adatai iránt is érdeklődik, mert az ő vallomása nélkülözhetetlen az eljárás lefolytatásához.

„Ez ügyben nem változott az álláspontunk a kezdetekhez képest. Amennyiben a rendőrség szükségesnek tartja, akkor is kizárólag az olvasónk hozzájárulásával adjuk ki az e-mail címét és más adatait. Mi nemcsak egy közösség vagyunk, hanem egy újság is egyben. Még a közlekedésbiztonságnál is fontosabb számunkra a forrásaink védelme, jelesül azoké, akik mások szabálysértéseit rögzítik és megosztják velünk”.

Az egyik gyakori, ha nem a leggyakoribb szabálysértés, amiről felvételeket kap a portál: a forgalommal szembe haladás. Csősz Krisztián szerint elképesztően gyakran küldenek ilyen felvételeket az olvasók, és szerkesztőként már komolyan aggasztja, hogy „van-e még hírértéke az ilyen felvételeknek, annyi készül belőlük hetente”.

Szerinte ugyanezek elmondhatók az „életveszélyes előzéseket” bemutató videókról is.

„A piroson áthajtás, a jogosulatlan busz- és leállósáv használat is kirívóan gyakori, már fel sem igen kapja a fejét senki, ha ilyen eseteket mutatunk be. Szomorú, de nem számít sem kirívó, sem meghökkentő esetnek, mondta a főszerkesztő. Mivel a létünk, a működésünk és az oldal társadalmi hasznossága is azon áll vagy bukik, érdeklik-e az embereket a nálunk megjelenő tartalmak, komolyan mérlegelnünk kell, hogy az ilyen történeteket – mint a piroson áthajtás, ami szerintem a főbenjáró bűnök egyike – közzétegyük-e egyáltalán”.

Csősz Krisztián leszögezte: amennyiben az ilyen, a tömeges előfordulása miatt a közvéleményt már nem igazán érdeklő esetekből fakadóan baleset történik és arról felvételt vagy felvételeket kapnak, természetesen azokkal súlyuknak megfelelően foglalkoznak.

„Az ilyen felvételeknek mindig van valamekkora elrettentő hatásuk. Megjegyzik az emberek a nálunk látott eseteket. És ha lesznek, akik ennek hatására egy ideig legalább óvatosabban, körültekintőbben vezetnek, már megérte”, jegyezte meg Csősz Krisztián, aki arra a kérdésünkre, hogy milyen típusú szabálysértésekről készült felvételekből kaptak kevesebbet az idén, mint korábban, úgy fogalmazott: „Ha elég sokat gondolkodok sem tudok felhozni példát, sajnos”.

Elmondta, hogy bár sok eset kapcsán sokat foglalkoztak a büntetőfékezőkkel, az idén ezek a videók voltak a legfelkapottabbak az oldalukon, még mindig sokan csinálják. Ahogy arra is rengeteg példa van, hogy valaki egyszerűen megáll az út közepén, olykor még az autópályán is, hogy „észt osszon egy másik autósnak, aki szerinte valahol, valamiért nem úgy viselkedett, ahogy szerinte kellett volna… Elképesztő”, jegyezte meg Csősz Krisztián.

A Budapesti Autósok Közössége főszerkesztője szerint az emberek mentális állapota olyan, amilyen. Igen sokan frusztráltak, kapkodnak, idegesek, és ez megjelenik a közlekedésben is. Mindennaposak a koncentráció és a figyelem hiányára visszavezethető hibák, mondta, amelyekből gyakran csak a véletlennek vagy a többi közlekedő éberségének köszönhetően nem történik baleset.

„Amíg az emberek pszichés állapotában nem történik változás, amíg nem látják be és fogadják el, hogy végzetes következményei lehetnek annak, ha a hétköznapi frusztrációjukat magukkal viszik a volán mögé, tartok tőle, nem számíthatunk javulásra a közlekedésbiztonság és a közlekedési morál tekintetében”, jegyezte meg Csősz Krisztián.

Úgy vélte ugyanakkor, van egy jelentős réteg, akik fejben rendben vannak, s még ha olykor vannak is rossz pillanataik, ma már másképp ülnek be az autójukba, mint „a BpiAutosok.hu előtti időkben”. Szerinte a portál létrejötte egy új időszámítás kezdete is a közlekedésben. A portál hatására ma már tömegeknek villanhat be egy-egy konfliktushelyzetben: „Megéri-e belemenni egy közúti lökdösődésbe”. Hogy nem érdemesebb-e nyelni kettőt és továbblépni, megérkezni az úti céljába élve, épen?

Amikor a Budapesti Autósok Közössége együttműködési megállapodást kötött a rendőrséggel sokan tartottak attól, hogy az oldal amolyan spicli platformmá válik. Csősz Krisztián szerint az elmúlt másfél évben bizonyítottak, nem tértek el az eredeti céljuktól.

Kritikusaik persze ettől még vannak, voltak és lesznek is. Csősz szerint ők – közlendőjük alapján – döntően azok közül kerülnek ki, akik nem szeretik és nem is igen szokták betartani a közlekedési szabályokat. Ennek ellenére naponta találkozhatunk velük az utakon.

„Fenyegető üzeneteket nem szoktunk kapni – mondta Csősz. – Még az induláskor, azaz jóval a rendőrséggel kötött megállapodás előtt még elő-előfordult, hogy érkeztek durva üzenetek is, de egy sem volt köztük olyan, amivel komolyan foglalkozni kellett volna.

Csősz Krisztián elmondta, ritkán ugyan, de előfordul, hogy olyan kéréssel keresik meg őket egyes olvasóik, hogy vegyék le ezt vagy azt a videót, mert azon az egyik ismerősük, barátjuk gépkocsiját vélik felismerni, aki azonban nem olyan, nem szokott ilyesmit csinálni, biztosak abban, hogy ott és akkor nem is ő vezette a járművet.

„Nyilván nem magukról beszéltek, hanem a »barátjukról«. Persze. Azonban az ilyen kéréseknek nem tehetünk és nem is teszünk eleget. Meg kell, hogy értsék, magyarázta a főszerkesztő, hogy a szó szoros értelmében köz- avagy társadalmi érdekből tettük, tesszük ki ezeket az amúgy végtelenségig anonimizált felvételeket. Meggyőződésem, hogy a legtöbb felvétel akkor is kikerülne a közösségi médiába, ha mi nem lennénk és nem tennénk ki őket.

Lehetséges azonban, tette hozzá később Csősz Krisztián, hogy sok felvételt a készítőik – akik esetleg csak a szerencséjüknek köszönhették, hogy ép bőrrel megúszták az esetet, hogy elkerülték a balesetet és ettől túlságosan zaklatottak lettek – nem takarják ki a sofőr arcát, az autó rendszámát. Ami persze jogsértő lenne, bár a közvélemény aligha tartaná annak”.

A Budapesti Autósok Közössége oldalán publikált esetek szinte mindegyikében eljárást indít a rendőrség. Azonban az egyes esetek utóéletéről már nem kapnak visszajelzést a Budapesti Autósok. De a főszerkesztő szerint talán jobb is így. Csősz Krisztián szerint ugyanis olykor jókora felháborodás-cunami zúdul rájuk, amikor a médiában megjelenik, hogy milyen következményei lettek az elkövetőre nézve a nálunk bemutatott ámokfutásnak, szándékos veszélyeztetésnek.

„Elégedetlenek az olvasóink a szankciókkal és a büntetési tételekkel – jegyezte meg a portál főszerkesztője. Megjegyzem, sokszor én is aránytalannak tartom azokat. Nyilván a leghangosabb kommentelőink időnként irreális büntetésekért kiáltanak. A legtöbben a másokat súlyosan veszélyeztetők, a szabályokkal cseppet sem törődők autójának elkobzását tartanák kívánatosnak. Sokszor persze megfeledkeznek arról, hogy azok is csak emberek, akiket a felvételen épp egy elképesztő szituációban látnak. Hibázhatnak. És, hogy különbséget kell tenni a hiba és a bűnös felelőtlenség, illetve a szabályok szándékos semmibe végtele között”.

Csősz Krisztián ugyanakkor elismerte, sok esetben ő maga sem tartja arányosnak a szankciókat. Például, ha valaki jogosítvány nélkül vezet és elkövet ezt-azt, majd miután nincs mit elvenni tőle, kap egy nevetséges összegű pénzbírságot. Ez ugyanis szerinte rengeteg visszaélésre ad lehetőséget, és emiatt borzasztóan káros.

F.Gy.A.