Végzetes találkozás a holttérben

  • Jobbra kanyarodó autó lökte fel a motorkerékpárján utazó színészt, a Hair egykori szupersztárját.
  • Amit a sofőr nem lát a tükörből, az olyan, mintha nem is létezne.
  • A V2X kommunikációs eszközök abban segítenek, hogy a technológiával felszerelt járművek vezetői akkor is értesülnek a többi közlekedő jelenlétéről, amikor nincsenek egymás látóterében.

Fotó: Emma McIntyre/Getty Images

Az USA-beli Vermontban egy autó sofőrje kanyarodás közben valószínűleg nem vette észre a Hair filmmusical sztárja, Treat Williams által vezetett motorkerékpárt, és elütötte. Emlékezetes, hogy a filmbeli karakter, George Berger egy baráti szívesség eredményeként, tévedésből masírozott be a Vietnámba tartó katonai szállítógép utasterébe, és halt hősi halált. Maga a színész pedig hatalmas sztár lett, az ifjúság bálványa a 70-es és 80-as évtized fordulóján.

Treat Williams azóta sem alakított nagyobbat, bár hosszú és eseménydús pályát futott be. Hetvenegy éves korában érte a végzetes baleset, kórházba szállították, de már nem tudták megmenteni az életét. Az autó vezetője ellen vádat emeltek halállal végződő súlyos közúti veszélyeztetés miatt. A vizsgálat arra jutott, hogy az autós úgy fordult be, hogy elsodorta a motorral közlekedő színészt, aki lerepült a járműről. A sofőr nem tagadta a felelősségét, a per szeptemberben folytatódik.

A baleset talán nem következett volna be, ha mára a közúti járművekben nagyobb arányban elterjedt volna a V2X kommunikáció. A budapesti központú Commsignia például a minap mutatta be OBU Lite nevű eszközét, amely V2X járműkommunikációs technológia segítségével javítja a két keréken és mikromobilitási eszközzel (pl. roller, monocycle és ezek elektromos változatai) közlekedők láthatóságát és biztonságát a közúti forgalomban.

A V2X (vehicle-to-everything) technológia olyan kommunikációs rendszert jelent, amelyben egy jármű a közlekedés minden egyéb szereplőjével (más járművek, közlekedők, infrastruktúra, hálózat stb.) kapcsolatban áll. A V2X előnye, hogy a technológiával felszerelt járművek vezetői akkor is értesülnek a többi, közelben közlekedő jelenlétéről, amikor nincsenek egymás látóterében. Ez nagyban segít valamennyi résztvevőnek, hogy több információ birtokában jobb döntéseket tudjanak hozni.

A technológia jelentőségét az autógyárak is felismerték, és egyre több új modellbe építik be: máig már több mint egymillió V2X-képes személyautót értékesítettek csak Európában. Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság becslése szerint a V2X-rendszerek képesek lehetnek a (nem alkoholos befolyásoltságból eredő) közúti balesetek akár 80 százalékának megelőzésére, vagy azok súlyosságának csökkentésére.

N.V.