Vért vagy életet!
- Eddig néggyel több motoros lelte halálát az utakon, mint a múlt év azonos időszakában!
- A motor sokkal veszélyesebb az autónál, ezért fontos, hogy a motoros gyakorlott legyen.
- Véradás, vezetéstechnikai tréning és ingyenes műszaki ellenőrzés volt a Hungaroringen.
Véradással egybekötött vezetéstechnikai tréninget, ingyenes műszaki ellenőrzést és pályamotorozást rendezett június 18-án a Hungaroringen a Szent Margit Kórház, az Országos Vérellátó Szolgálat, az Országos Kórházi Főigazgatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Baleset-megelőzési Bizottság, a Hungaroring Sport Zrt. és a KTM Centrum. A rendezvénynek az idén újra volt egy szomorú apropója is.
Köztudomású tény, hogy a motorosok fokozott veszélynek vannak kitéve az utakon. Őket nem védik különböző passzív védelmi megoldások, mint az autósokat, a gépük is instabilabb azoknál és az egyéb többkerekűnél, ráadásul kis méretük és gyors mozgásuk miatt sokszor még a figyelmesebb autósoknak sem könnyű észrevenni őket a fogalomban.
Már a fentiek is elég indokot szolgáltattak volna a vezetéstechnikai tréningnek. Azonban van az ügynek még egy szomorúbb apropója is. Az idén (június 17-ig) 15 motoros halt meg az utakon közlekedési balesetben, tavaly ugyanezen idő alatt csak 11. Ez indokolta – vagy legalábbis ez szolgáltatott okot – az önkéntes véradásra.
Tavaly az egész évben regisztrált 13.778 személyi sérüléssel végződött közúti közlekedési balesetből 599-et okoztak motorosok. Az összes baleset valamivel több, mint négy százalékát, ami nem tér el érdemben a korábbi évek átlagától.
Fontos látni azonban, hogy a motorosok esetében a főbb baleseti okok aránya eltér a statisztikai átlagtól. Míg az éves adatokat bemutató baleseti statisztika szerint tavaly az összes sérüléssel (is) járó baleset 36 százalékát a sebesség helytelen megválasztása, 27 százalékát a kanyarodás, 14 százalékát pedig az elsőbbségi szabályok be nem tartása okozta, a motorosoknál az arányok jelentősen eltérők.
A motorosokat érintő balesetek 55-60 százalékában állapították meg baleseti okként az abszolút vagy a relatív gyorshajtást. Több mint a másfélszeresében, mint az átlag. Az esetek 18-20 százalékában a kanyarodási, irányváltási és haladási szabályok megsértését, további 7-10 százalékában a szabálytalan előzés vezetett tragédiához.
Berzai Zsolt alezredes, az ORFK Baleset-megelőzési Osztályának vezetője emlékeztetett rá, a sokéves tapasztalatok szerint a sérüléses közlekedési balesetek harmada a nyári hónapokban történik. Tavaly például a 13.778 regisztrált közlekedési balesetből 4291 történt a nyári hónapban, és ez idő alatt 122-en vesztették életüket az utakon.
Berzai ezért is tartja fontosnak, hogy a nyári iskolaszünet és a szabadságolási hullám kezdetén fokozottan ügyeljenek a közlekedők egymásra, és ha lehet még fokozottabban a közlekedés legvédtelenebb szereplőire, a gyalogosokra, a kerékpárosokra és természetesen a motorosokra.
Az elmúlt két évtizedben megduplázódott az ország útjain futó motorok száma. A ma regisztrált 185.943 motor épp a duplája annak, amennyi 2001-ben futott a magyar utakon.
Az elmúlt tíz évben ugyanakkor 1311 és 1491 között volt a motorosokat érintő sérüléses közlekedési balesetek száma; a legkevesebb 2017-ben történt, 1311, míg a legtöbb 2019-ben, 1491. Menny és pokol két éven belül!
Berzai ezzel kapcsolatban azt hangsúlyozta, hogy a jogi szabályozás, a gyakoribb és szigorúbb hatósági ellenőrzések, de még az egyre jobb és biztonságosabb egyéni motoros védőfelszerelések sem nyújtanak kellő biztonságot a motorosoknak akkor, ha ők (és persze a közlekedés más szereplői) nem tartják be a közlekedési szabályokat és nem kellően felkészültek a gépük biztonságos vezetésére.
Régóta szorgalmazzák a rendőrök és a motoros szervezetek is, hogy aki csak a szezonban használja a motorját vagy csak ritkán tud nyeregbe ülni, a szezonkezdetkor és egy-egy hosszabb túra előtt, gyakoroljon egy kicsit. Még az is több a semminél, ha csak egy nagyobb parkolóban vagy egy forgalom elől elzárt úton gyakorol egy keveset. Az Autóklub vagy éppen a Hungaroring vezetéstechnikai centrumának tanpályáinak felkeresése lenne persze az ideális és a kívánatos. Pár kört menni a tréningpályán szórakozásnak sem utolsó, ráadásul ezeken a helyeken szakértő segítséget is kaphat a nem kellően gyakorlott motoros, de a gyakorlott is, az esetleges hibái kijavításához.
Végső esetben bárkik felkereshetik az ORFK-OBB és partnerei, a Hungaroring Sport Zrt. vagy a HUMDA által évente meghirdetett ingyenes tréningeket, ezeken a KTM Centrum a motorok műszaki átvizsgálását elvégzi térítésmentesen.
Az ingyennél nem lesz olcsóbb ajánlat a piacon! Az ingyenes tréningnél jobb lehetőséget aligha találnak a gyakorlásra!
Egy ilyen lehetőség volt a június 18-i tréning is, amikor a gyakorláson és a műszaki ellenőrzésen felül jótékonykodhattak is azok, akiknek az egészségi állapota lehetővé tette, hogy vért adjanak. Ki tudja kinek, mikor lesz szüksége vérre, vérkészítményre. Még az is megtörténhet, hogy a Hungaroringen leadott vért napokon belül egy balesetet szenvedett motoros életét menti meg.
„Adjunk vért, ellenőriztessük rendszeresen járművünk műszaki állapotát, és ha hosszabb ideig nem vezettünk, gyakoroljunk egy kicsit, hogy újra formába lendüljünk, hogy a reflexeink újra gyorsak legyenek, és tartsuk tiszteletben a szabályokat és egymást az utakon”, javasolta Berzai Zsolt alezredes, … mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.