Veszélyes reklámok
- Stresszt okoz a duda, a sziréna, a fék és a gumik csikorgó hangja a legtöbb gépjárművezető számára.
- Milyen hatással van a sofőrökre, ha a közvetlen veszélyt sejtető hangok csak „az autórádióból jönnek”?
- A híradókban bemondják, ha a nyugalomra megzavarása alkalmas kép- és hanghatások következnek…
- Létezhetnek-e olyan rádióreklámok, amelyek nem rémisztgetik az autósokat vezetés közben?
Ismerősöm egy pillanatra a fékre lépett. Később úgy mesélte, biztos volt benne, hogy a következő pillanatban belerohan valami az autójába. Hallotta a vészfékező autók máshoz nem hasonlítható hangját, karambolokra jellemző fémcsörömpölést, azt hírtelen megszólalt egy lelkes férfihang:
„Autómentés, javítás teljes körű biztosítási kárrendezés, egy helyen…”, cégnév, telefonszám és a többi, ahogy annak egy vevőcsalogató reklámban lennie kell.
Nem valószínű, hogy ismerősöm valaha is felhívja azt a számot. A reklámspot hangeffektje annyira meggyőző volt, hogy néhány pillanat erejéig tényleg azt hitte, hogy egy irányíthatatlanul sodródó autó közeledik felé. Semmit nem látott a tükörben, de ettől csak még idegesebb lett. Mert mindig az okozza a legnagyobb bajt, amit éppen nem látunk, amit nem veszünk észre időben.
A rádióreklámokban, de számos népszerű zeneszámban is felharsan olykor egy autóduda, mozdony kürt, előfordul, hogy a karambolok közben hallható üvegcsörömpöléssel vagy éppen a szélvédőre csapódó, azt megrepesztő kődarab jellegzetes zajával próbálják megragadni a hallgatók figyelmét.
Reklámpszichológiai szempontból minél valóságosabb a hanghatás, annál inkább megragadhatja a hallgató figyelmét. Ilyenkor elég pár másodpercig hallgatni a vészfékező autó gumijainak hangját, hogy tudatosuljon a hallgatóban, ez az, amit a való életben, vezetés közben, nem szeretne hallani.
Aztán a reklámspot folytatódik, egy hang elmondja, mit kell tenni, hogy ez vele ne történhessen meg… És már is ott vagyunk, amiért a reklámspot készült – vegye meg, szereltesse fel, jöjjön hozzánk…
Nem mindegy azonban, hogy mikor hangzanak el ezek az effektek! Ahogy az sem, mennyire hangosan szól a rádió az autóban és ki hallgatja. Manapság már az autók hifi rendszerei is elég jók ahhoz, hogy élethű, a valódival könnyen összetéveszthető hangot adjanak ki, ami alkalmas a hallgató, így a gépkocsivezető megtévesztésére.
Márpedig nem mindegy mikor és kinek a figyelmét ragadja meg a reklámspot! Más a hatása, ha egy átlagos hallgatót talál meg a reklám, és más, ha egy éppen előzésbe kezdő autóst egy stresszes nap végén. Főleg, ha az illető egy pillanatra elhiszi, hogy a hangok valós veszélyre figyelmeztetik és keresni kezdi azok forrását!
Ilyenkor a következmények megjósolhatatlanok. Tapasztalati tények és az e témában folytatott kutatások alapján kijelenthető: vannak olyan eszközök és olyan hangok is, amelyek könnyen, rendkívül gyorsan, nem mellesleg feleslegesen terelik el az útról, a forgalomról, általában a vezetésről a sofőrök figyelmét.
Köztudottan a mobiltelefon-használat minden formája az első számú közellenség, nem véletlen tiltott a kézben tartott mobilozás vezetés közben. Veszélynek teszik ki azonban magukat, utasaikat és a környezetüket is azok, akik vezetés közben esznek, isznak, elmélyült beszélgetésbe bonyolódnak az utasokkal vagy másokkal a kihangosított (azaz szabályosan használt) mobiltelefonon.
Vannak olyan hangok is, amelyek veszélyesek lehetnek. Például az autóduda hangja gyakran okoz riadalmat, pánikot az autóvezetők körében, különösen, ha nincs egyértelmű oka.
Ahogy a mentő-, a rendőr- vagy a tűzoltóautó szirénája is stresszeli a közlekedőket, legalábbis amíg meg nem látják merről közeledik a megkülönböztető jelzést használó jármű, és nem tudják eldönteni, hogy nekik van-e dolguk vele. Szabad utat kell-e biztosítani, és ha igen, akkor merre, hogyan…
A csikorgó kerekek, az erős fékezés hangja már eleve vészjósló sok közlekedő számára, ahogy az üveghangig pörgetett motorok és sportautók hangja is. Ilyenkor nehéz eldönteni, mikor jár el bölcsebben az átlagos autóval átlagosan közlekedő. Ha megy tovább és bízik abban, hogy „nagy hanggal közeledő” motoros, autós majd kikerüli? Vagy húzódjon félre? De merre? Hiszen még nem is látja, csak hallja.
Nem kevésbé fokozza a stresszt az ütközések (karambolok) hangja. Hol történt, mi történt, kell most nekem valamit tenni? Másodperc tört része alatt számtalan a fentiekhez hasonló gondolat villan át az ember agyán, amikor azt hallja, valahol nagyon közel hozzá karambol történt. És ennek a hangnak a hatása akkor sem múlik el gyorsan, ha a sofőr azonnal rádöbben, „ja, ez csak a rádió volt”.
Persze a közlekedőket naponta százával érik olyan hanghatások, amelyek borzolhatják az idegeiket és alkalmasint elvonhatják a figyelmüket a vezetéstől. Amikor valaki a járdán futva azt üvölti, állj már meg, elsőre rajta kívül senki nem tudja, hogy a felszólítás egy elszabadult kutyának szól vagy az úttesten átszaladni készülő gyermeknek.
És természetesen stresszt okozhatnak még az autóból érkező furcsa zajok, zörejek, kattogások is, amelyek veszélyre, műszaki hibára vagy balesetre utalnak. Volt rá példa, hogy egy sofőr vészfékkelt állt meg egy vonyító kutyahang miatt. Még jó, hogy mindenki kellő követési távolságot tartott a környezetében. Kiderült, a vonyító eb hangja is csak egy rádiós effekt volt.
Ezek a – felsorolt és az itt nem említett – zajok elvileg nem okozhatnak olyan mértékű ijedséget, amitől egy gépjárművezető ne lenne képes ura maradni önmagának és az autójának. Ilyen váratlan, a rádióból érkező hanghatások miatt nem is történnek balesetek, mondta egy közlekedési rendőr. Más kérdés, tette hozzá, hogy nincs az az ember, aki beismerné, hogy azért nyomott satuféket, azért rántotta félre a kormányt, mert megijedt egy rádióreklámtól.
Azaz, nem tudhatjuk, hogy a közlekedésbiztonságra milyen hatással vannak a rádióreklámokban sugárzott reklámspotokban elhangzó megtévesztő hangeffektek. Ezeknek a hangoknak a zavaró hatása egyébiránt attól is függ, milyen hangosan szólalnak meg, milyen szöveg- vagy zenei környezetben hangzanak fel és merre jártak a sofőr gondolatai éppen, amikor felhangoztak.
A közlekedés soha nem lesz mentes a zavaró hangoktól, legfeljebb majd csak a teljesen önvezető autók korában. Azonban az talán mégsem ördögtől való igény, hogy mindenki, aki csak teheti, törekedjen a zavaró hangok minimalizálására.
Ma már kép- és hanganyagok készülnek számítógépre, tabletre és okostelefonra optimalizálva. Technikailag nem megoldhatatlan, hogy az autórádiókban másképp szóljon a reklám, mint máshol. Vagy, mint sok televíziós reklámnál, hangozzon fel előttük egy figyelmeztetés: A következő reklám a (gépjárművezetői) nyugalom megzavarására alkalmas hangeffektusokat tartalmaz!
Végül is nem véletlen tiltja a hatályos KRESZ, és tágabb, életszerűbb keretek között tiltja majd várhatóan a készülő új normarendszer is, az indokolatlan hang- és fényjelzést a közlekedésben! Oka van…
Addig is, amíg a reklámozók nem tanúsítanak önmérsékletet ezen a téren, egyetlen megoldás maradt csupán az autóvezetők számára: hallgassanak saját zenei összeállítást, amiben nincsenek zavaró effektek, amelyek nem ijesztik meg őket vezetés közben.
… mert mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.