Veszélyesek lehetnek pollerek

  • MAK: Folytatódik a kiszorítósdi, tovább romlik az autósok helyzete Budapesten.
  • Sávelvonás az autósoktól, pollerek telepítése, mint „jelentős közlekedési fejlesztés”.
  • Hol közlekednek majd a metrópótló autóbuszok, ha történik valami a metróban?

Forrás: autoklub.hu

„Mindenkinek tudomásul kell vennie, autósnak, kerékpárosnak, gyalogosnak egyaránt, hogy a közlekedésben jelentős változások zajlanak napjainkban, nemcsak nálunk, szerte a nagyvilágban. Semmi nem lesz többé már olyan, mint eddig volt. Új, közlekedési és közlekedésre is alkalmas, de egyetlen ma nevesített járműkategóriába sem sorolható közlekedésre is alkalmas eszközök jelentek meg az utakon, és jó eséllyel még újabbak készülnek a fejlesztők tervezőasztalain. A közlekedésre használható területek ezzel szemben inkább csökkennek, jó esetben változatlan méretűek. Azokon kell megosztoznunk bármelyik módon is közlekedünk”, mondta a Közlekedésbiztonságnak nyilatkozva Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke.

Hatala József közlekedési baleseti helyszínelőként kezdte rendőri karrierjét, végigjárta a rang- és a hivatali létrát, végül országos rendőrfőkapitányként vonult nyugdíjba, azóta pedig többek között a Magyar Autóklub elnöke. Most annak kapcsán nyilatkozott lapunknak, hogy a hármas metró felújítását követően szakaszosan műanyag pollerekkel „védett” kerékpársávokat alakítottak ki az egykori metrópótló buszok vonalán, elvéve irányonként egy-egy sávot Budapest legforgalmasabb sugárútjaiból.

Forrás: bkk.hu

A főpolgármester Facebook oldalán „jelentős közlekedési fejlesztés”-ként aposztrofált autós sávmegszüntetések célja, hogy az eddigiekhez képest többféle közlekedési eszközzel lehessen biztonságosabban haladni az érintett útszakaszokon, és, hogy metrópótlás idején használt buszsávok egyes szakaszai (amelyeket korábban az autósok használtak) új életre keljenek. Máskor azzal indokolta a sávelvonásokat és a pollerek kihelyezését, hogy „meg kell szelídíteni a közlekedést”.

Folyamatos kerékpáros útvonal létesül a Váci út – Bajcsy-Zsilinszky út – Kiskörút – Üllői út mentén, mely a kapcsolódik a már meglévő kerékpározható útvonalak hálózatához is. És a sávelvonásos, sávátfestéses fejlesztéseknek ezzel még nincs vége.

Hatala József lapunknak azt mondta, az már meg se lepte az autóklub vezetőit, és valószínűleg az általuk képviselt autósokat sem, hogy a főváros – nem először – szakmai egyeztetés nélkül döntött a Budapesten közlekedőket (nemcsak az autósokat, hanem minden közlekedőt) súlyosan érintő kérdésben. Ráadásul szerintük rosszul.

Forrás: bkk.hu

– Már most is okoznak gondot a kerékpársávok „védelmét” szolgáló műanyag karók és a pesti oldal legfontosabb útjainak jelentős kapacitáscsökkentése – jegyezte meg Hatala –, és még hol van az iskolakezdés, amikor várhatóan jelentősen megnő majd az autósforgalom?

A Magyar Autóklub információgyűjtése és a klubhoz érkezett visszajelzésekből úgy tűnik, az autósok többségét zavarják a pollerek. Főleg, hogy több helyen elmaradt a forgalmi rend megváltozásának jogszabály szerint kötelező előrejelzése. A pollerek a  tűzoltókat is zavarhatják mentés közben, hiszen akadályozzák a járműveik mozgását, beállását, így a helyszín megközelítését.

A taxisok számára is gondot okoznak, hiszen  a szóban forgó területen több tízezer ember él, és jelentős ott a taxi-rendelésszám is.

Egyelőre nem tudják hol és hogyan veszik fel az utasaikat a polleres szakaszokon. Eddig vészvillogóval megálltak a szélső sávban, amíg az utas megérkezett.   Most hosszú sétára kell ösztönözniük az utasaikat egy olyan pontig, ahol szabályosan várakozhatnak rájuk, Megállhatnak a szélső sávban, a pollerekkel védett kerékpársáv baloldalán, de azzal csak tovább növelik a dugót az érintett utakon, hiszen az eddigi három, azaz most már csak kettő sávból csak egy maradna.

A mentők életét sem teszik egyszerűbbé a pollerek. Ők ráadásul a tűzoltókhoz hasonlóan nemigen tehetik meg, hogy a sérülttől több tíz méterre állnak meg, mert ott van elég hely a pollerek között (vagy ott már nincsenek oszlopok), ott könnyebben be tudják tenni a kocsiba őket.

– Beszélhetnénk persze még az utakon dolgozó munkagépekről, a seprő-locsoló, télen a hókotrókról, azok vajon tekintettel tudnak majd lenni a pollerekre? – vetette fel Hatala, akit azonban ennél is jobban zavar az oszlopokban rejlő közlekedésbiztonsági kockázat.

És akkor ott vannak még az FKF kukásautói és munkásai. A sor minden bizonnyal még így sem teljes. Ahogy a ma még megválaszolatlan kérdések sora is hosszan folytatható. Pedig már állnak a pollerek.

– Mi történik, ha „az autósoknak menekülniük kell”, szabad utat kell nyitniuk egy szirénázó mentőautónak? – folytatta Hatala József. – Azt mondják, a pollerek könnyen hajlanak bármelyik irányba. Meglehet, de ha mégsem hajlanak, ha egy erősebb ütés hatására törnek és az autóval ütközés ereje méterekre elrepíti a pollereket? A mégoly könnyű műanyagnak is éles felületei keletkeznek a törés hatására, és ha ezek a pengeéles darabok nagy lendülettel a járda felé repülve eltalálnak valakit…

Forrás: bkk.hu

A kemény, bár kétségtelen hajlékony pollerekkel az ütközés minden bizonnyal nyomot hagy az autókon, rongálja a karosszériát, csökkenti az értéküket.

– Nem az autóklub dolga elgondolkodni azon, hogy mi történik akkor, ha a metró műszaki hiba miatt leáll és metrópótló buszokat kell indítani a polleres szakaszokon (is). Nem mindegy azonban számunkra, de gondolom a Budapesten közlekedők számára sem, függetlenül, hogy milyen közlekedési eszközt használnak általában, hogy mi történik akkor? Felszedik a pollereket a metrópótló járatok indítása előtt vagy a dugóban araszolnak majd az utasokkal zsúfolt buszok is.

Hatala szerint a főváros döntése és „forgalomszelídítő” módszere szakmailag és jogilag egyaránt támadható. Jogi lépéseket még nem tervez az Autóklub. Hatala kérdésünkre úgy fogalmazott:

– Úriemberek először tárgyalni próbálnak, még akkor is, ha az, akivel tárgyalniuk kell, elsőre nem is tekintette partnernek őket.

F.Gy.A.