Veszélyesen fennhordják az orrukat!

  • A nagyobb autókon belül nagyobb a túlélés esélye, de mi van a kintiekkel?
  • Tíz centivel magasabb motorházzal 30%-kal nőhet a halálos baleset esélye.
  • Túlságosan nagyra nőttek az autóink az elmúlt 20 évben, és még nincs vége!

Nem nyújtanak annyival nagyobb védelmet a bennülőknek, mint amennyivel növelik a körülöttük közlekedők fenyegetettségét! – figyelmeztetnek közlekedésbiztonsági szakemberek az autóipar gigantomániájára utalva. Hozzáteszik: a közúti fenyegetettséget az elektromos autók súlyos akkumulátorai csak növelik majd a jövőben, ami a gyártóktól önkorlátozást, a közlekedőktől fokozott óvatosságot igényel.

A nagyobb méretű és tömegű autók nagyobb biztonságot jelentenek, de nem mindenki számára. Gépjárműbiztonsággal foglalkozó kutatások baleseti adatok elemzésekor azt állapították meg, hogy a járművek tömege, mérete jelentősen befolyásolhatja a balesetek kimenetelének a súlyosságát.

Önmagában nincs abban semmi meglepő, hogy a nagyobb méretű és tömegű autókban jobbak az utasok „túlélési esélyei”, mint a kisebbekben. Azonban nemcsak a karosszéria mérete lényeges, ha a balesetveszélyről és/vagy a biztonságról van szó.

Az Insurance Institute for Highway Safety több mint 200 balesetet elemzett az Egyesült Államokban. Kimutatták, hogy a nagyobb sebességgel haladó járművek nagyobb valószínűséggel okoznak súlyos sérülésekkel járó baleseteket, azonban a baleset bekövetkezésének valószínűsége nagyban függ a jármű tömegétől.

Belgiumban a VIAS Intézet kimutatta, hogy egy 1300 kg-os járműhöz képest, az 1600 kg tömegű autóban utazók 50%-kal nagyobb valószínűséggel szenvedhetnek halálos kimenetelű balesetet. Ugyanakkor, ha védtelen közlekedőkkel vagy kisebb járművel ütköznek, az 1600 kg-os jármű 80%-kal nagyobb valószínűséggel okoz halálos sérüléseket, mint az 1300 kg-os.

A kutatók arra (is) figyelmeztetnek, hogy a helyzet csak tovább romlik a védtelen közlekedők szempontjából az elektromos autók térnyerése miatt, amelyek össztömegét az akkumulátorok jelentősen növelik. Emiatt pedig már a szemre kis autók tömege is jóval nagyobb lesz, mint napjainkban.

A VIAS Intézet kutatása a tömeg és a sebesség mellett a járművek más paramétereit is vizsgálta közlekedésbiztonsági szempontból. Adataik szerint, az átlagosnál 50 KW-tal (cca. 69 LE) nagyobb motorteljesítmény esetén 125%-kal nagyobb valószínűséggel szenvednek halálos sérüléseket a balesetben érintett kisebb teljesítményű autó utasai.

Jelentősen befolyásolja a közúti tragédiák kimenetelét a motorháztető magassága is. Minél „magasabban hordja egy autó az orrát”, annál nagyobb a halálos gyalogos, kerékpáros, rolleres-gázolás valószínűsége. És persze annál nagyobb eséllyel gyűri maga alá a kisebb járművet, aminek szintén súlyosabbak lehetnek a következményei, mint két hasonló méretű és felépítésű autó karambolja esetén.

Egy gyalogos vagy kerékpáros elütése esetén 30%-kal nagyobb a halálos kimenetel valószínűsége, ha egy 90 cm magas motorháztetővel épített autóval történik az ütközés, mintha 10 cm-rel alacsonyabb lenne a gázoló autó motorháztetője.

Ez – egyebek között – azért is különösen veszélyes, mert a magas motorháztető jelentősen rontja a külsős légzsáknak és a hozzá hasonló innovatív megoldásoknak a hatásosságát, gyakorlatilag lenullázza azok jelentőségét, amelyeket épp a gyalogosok/kerékpárosok védelmében fejlesztettek ki a gyártók.

Amikor a rendszer egy gyalogost észlel, és kiszámítja, hogy elkerülhetetlen az ütközés, a külső légzsák aktiválódik. Ezredmásodpercek alatt felfúvódik és lefedi a szélvédő alját és a motorháztető egy részét. Feltéve, ha az ütközési mechanizmusok a gyalogost/kerékpárost a motorháztetőre repítik – átlagos méretű és kialakítású autóknál ez történik – az elgázolt ember jó eséllyel elkerülheti a koponya és végtagcsont-törést.

Túl magas orrész esetén azonban ez a megoldás akkor sem védi meg a védtelen közlekedőket a gázolás súlyos következményeitől, ha a rendszer érzékeli a gyalogost, és beindítja a védelmi mechanizmusokat.

A nálunk is kedvelt pick-upok utasai a jármű méretei és adottságai miatt jóval nagyobb biztonságban vannak, mint azok, akikkel ütköznek. A VIAS kutatása szerint más járműtípusokkal összevetve a súlyos sérülések kockázata 65%-kal csökken a pick-upok utasainál, ellenben a másfélszeresére nő a vele ütköző autó utasainál a közel azonos méretű és teljesítményű autók ütközéseinél tapasztaltakhoz képest.

Ugyanakkor, ha a pick-up gyalogost vagy kerékpárost gázol, a súlyos sérülés kockázata 90%-kal, a halálos sérülés kockázata pedig csaknem 200%-kal nő.

Valamivel jobb a helyzet a SUV-ok esetében. Azok is biztonságosabbak a bennülők számára a klasszikus méretű és kialakítású, átlagos tömegű járművekhez képest. Negyedével kisebb az utasok súlyos sérülésének a kockázata, ezzel szemben a velük ütköző átlagos autókban ülők esetében 20 százalékkal nagyobb.

Mindkét tanulmány felhívja a figyelmet, hogy az elmúlt két évtizedben az autók tömege közel 30%-kal (a 2000-es átlagos 1186 kg-ról 2021-re 1521 kg-ra), a teljesítménye ugyanezen idő alatt 65 KW-ról (88 LE) 103 KW-ra (140 LE) nőtt.

Tíz centiméterrel (cca. 15%-kal) nőtt az autók átlagos motorháztető-magassága is.

Számos tény utal arra, hogy a járművek növekedése és „hízókúrája” az elkövetkező években, ha nem évtizedekben még folytatódik.

Mindezekből a szakemberek szerint az következik, hogy a nagyobb, magasabb autók aránytalanul növelik a többi közlekedő veszélyeztetettségét ahhoz képest, amekkora plusz védelmet (vagy inkább hamis biztonságérzetet?) nyújtanak saját utasaiknak. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ezért határozott fellépést sürget azokkal az autógyártókkal szemben, amelyek már ma is „Egyedi Jármű-jóváhagyási” eljárásban helyezik forgalomba járműveiket az Európai Unió piacain.

Közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek egy ideje már szorgalmazzák a SUV-ok motorháztető-magasságának csökkentését, egyelőre kevés sikerrel. A SUV-ok nem lettek alacsonyabbak. A gyártók más megoldásokkal kísérleteznek, azonban az amerikai és belga kutatások arra figyelmeztetnek: ezek egyelőre nem hoztak áttörést a biztonságosabb közlekedés felé.

Azonban azzal, hogy a kutatók és a közlekedésbiztonsági szakértők időről időre felhívják a figyelmet a SUV-ok, pick-upok és társaik jelentette veszélyekre, mégis sikerült elérni, hogy az autóipar legnagyobb szereplői ma már kiemelten kezelik a védtelen közlekedők védelmét.

Kutatások sora indult olyan rendszerek kifejlesztésére, amelyek megkönnyítik a gépjárművezetők számára a gyalogosok, kerékpárosok, rolleresek észlelését, az ütközés elkerülését, és – ha már valamilyen okból elkerülhetetlen az ütközés – a balesetek következményeinek a mérséklésére. Mindemellett állítólag a holnap SUV-jai már talán kicsit alacsonyabbak lesznek a maiaknál.

Szakértők szerint fontos lenne ugyanakkor, hogy a közlekedésre nevelésben és a gépjárművezető-képzésben is hívják fel a figyelmet arra: a nagyobb autó ugyan nagyobb biztonságot nyújt a benne utazóknak, azonban az átlagos méretű – és a forgalomban többségben lévő – autókhoz képest sokkal nagyobb veszélyt jelent a többi közlekedőre nézve.

F.Gy.A.