Vészhelyzetből újabb vészhelyzet?

  • Ha baleset történik a gyorsforgalmi úton, nagy a veszély, hogy a sérült járművekbe belerohannak a mögöttük érkezők.
  • A váratlan helyzet a szokásosnál nagyobb figyelmet és együttműködést követel a szereplőktől.
  • Néha a helyszínt biztosító hatóságok is veszélynek teszik ki magukat.

Súlyos, személyi sérüléses baleset történt a minap az egyik gyorsforgalmi út külső sávjában. Szerencsére az út forgalma a közepesnél szellősebb volt, de így is komoly meglepetésekkel szolgált az arra hajtóknak. A baleset helyszínén összetört gépkocsi, fekvő motorkerékpár látszott, és hogy a sürgősségiek hordágyhoz erősítették a sérültet. A helyszínt biztosító rendőrautó jó száz méterrel előbb lezárta a sávot, tetején villogott a vészfény.

És mégis: Ernő barátom, aki a külső sávban haladt a helyszín felé, egy méretes bukkanó után igencsak meglepődött, amikor szembesült a helyzettel – vagyis, hogy mindjárt elfogy a sávja. Fékezni kezdett és kitette az irányjelzőt. A belső sáv azonban nem volt szabad. Ernő autójának vonala mögött vagy húsz méterre méretes SUV közeledett. Ez utóbbi elhaladhatott volna eredeti sebességével a baleset helyszíne mellett, ehelyett, nyilván óvatosságból, ugyancsak lassított. Csakhogy emiatt Ernőnk nem mert sávot váltani, hiszen a sarkában ott lihegett a másik jármű. Ernő ezért tovább fékezett, aztán már majdnem állóra, ugyanis egyre jobban közeledett a villogó lámpás rendőrautóhoz. Ám a SUV is lassított, végül Ernő már szinte parkoló sebességgel kanyarodott a belső sávba, a SUV asszisztálása mellett, az elé.

Sok kilométerrel arrébb, egy benzinkút parkolójában ismét összehozta a sors a két autót, és Ernő megnézhette magának a SUV vezetőjét és utasát, akik majdnem balesetet okoztak – csupa-csupa jó szándékból. Középkorú pár volt, minden extravagancia nélkül. Nyilván nem akartak rosszat, sőt kifejezetten együttműködőnek bizonyultak. Csak hát éppen ezzel sodorták bajba Ernőt és kis híján saját magukat is.

Ha ugyanis egy kicsivel nagyobb a forgalom, és ha a járművek a megengedett sebességgel, netán annál gyorsabban bukkannak át a dombon, akkor félő, hogy hátulról mindkét sávon belerohannak a vészjelzés miatt lassító, elöl haladó járművekbe. Ha pedig Ernő vezet lendületesebben az adott szakaszon, talán éppen ő találja telibe a helyszínt biztosító rendőrautót. (Az autó mellett álló fiatal egyenruhások szemében mintha az ettől való félelem tükröződött volna, ahogy a folyamatosan érkező járműveket figyelték.)

Az adott helyzetben a hatóságok igyekeztek mindent megtenni, hogy biztosítsák a helyszínt, azonban nem tehettek róla, hogy a közelben olyan bukkanó volt, ami lehetetlenné tette az útszakasz belátását. Emiatt a forgalomban szabályosan érkező járművek vezetői számára váratlan vészhelyzet keletkezett: vagyis vészhelyzetből újabb vészhelyzet.

Hogyan lehetne felkészülni efféle kellemetlen meglepetésekre? Nézzük csak meg, hogy az útjavítások miatti terelések esetén milyen kiterjedt, és számos elemből álló figyelemfelhívás-sorozat igyekszik minden érkezőt időben képbe helyezni – és néha még ezek sem érik el a céljukat. Ám, ha baleset történik a kétszer kétsávos gyorsforgalmi úton, a sürgősségi beavatkozás számára sokkal korlátozottabb eszközpark áll rendelkezésre, hogy elterelje a helyszínről az esettel kapcsolatban teljesen tájékozatlan közlekedőket.

Nem marad más, mint a járművezetők nagyfokú együttműködése, a maximális figyelem, és bizony némi rutin is – bár az autósok többségének, szerencsére, nem volt részük korábban hasonló vészhelyzetben.

Egy-egy ilyen eset mutatja meg, hogy milyen hasznosak lennének azok az infrastruktúra-jármű kommunikációs eszközök, amelyeknek fejlesztése hosszú évek óta zajlik az Európai Unióban (ITS), de amelyek mindennapi használatára – sajnálatosan – mindeddig nem került sor. Vagy a forgalmi információkat közvetlenül a jelenlévő felhasználók között megosztó alkalmazások riasztanának, ha az útvonalon váratlan akadály található.

Akárhogy is, az autópálya veszélyes üzem. Amíg minden rendben, a legbiztonságosabb közút. De, ha baleset történik, nagy a veszély, hogy az újabb és újabb hullámban érkező járművek a sérült autókba futnak.

Így lesz a vészhelyzetből még nagyobb vészhelyzet.

N.V.