„Vezess úgy, mint a nők!”

  • Szokatlan kampányt indítottak Franciaországban a közlekedésbiztonság javításáért.
  • A francia férfiak nyolcszor nagyobb eséllyel lesznek közúti baleset áldozatai a nőknél.
  • A tapasztalatok szerint a hölgyek Magyarországon is biztonságosabban vezetnek.
  • Egykor szitokszó volt, ma már a biztonságos közlekedés záloga: a defenzív vezetés.

Forrás: 123rf.com

A „Vezess úgy, mint a nők!” felhívás nem egy női jogvédői szervezettől származik. A francia Országos Tárcaközi Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont és a Victimes & Citoyens közlekedésbiztonsági egyesület kampányol így a május eleje óta biztonságosabb közlekedés mellett, miután a Franciaországban bekövetkezett közlekedési balesetek adataiból az derült ki: 2022-ben és ’23-ban a férfiak által okozott balesetek száma a többszöröse volt annak, mint amennyiért a hölgyek voltak felelősök.

[A kampány alapjául szolgáló számokat itt érhetik el.]

A férfiak járműkategóriától függetlenül annak ellenére felülreprezentáltak a halálos és súlyos sérülésekkel járó, valamint az ittasan okozott balesetek számát tekintve egyaránt, hogy Franciaországban a női és a férfi sofőrök száma és az általuk évente levezetett kilométerek között sincs jelentős különbség.

És ez nemcsak a személygépkocsi-vezetőkre igaz! A halálos balesetet szenvedett motorosok 94%-a volt férfi. A kerékpáros áldozatok között 87%, a gyalogosok esetében pedig 61% volt a férfiak aránya.

A francia adatok szerint a nők nemcsak, hogy nyolcszor kisebb valószínűséggel szenvednek halálos balesetet, mint a férfiak, hanem kevesebb szabálysértést is követnek el. Különösen a legsúlyosabb szabályszegések elkövetői között alacsony a számuk.

Május 9. óta ezért látható a francia közösségi közlekedési járműveken, az utcákon, a nyomtatott és digitális sajtóban, illetve a legkülönbözőbb közösségi médiafelületeken, online platformokon a „Vezess úgy, mint a nők!” felhívás.

„…hogy életben maradj!”, teszik hozzá sok felületen a magyarázatot azoknak, akik nem értik, hogy miért is kellene egy magát jó sofőrnek tartó férfinak úgy vezetnie, mint egy nőnek.

Mert úgy biztonságos „…ahogy a nők vezetnek!”

A legutóbbi időkig az, hogy „Úgy vezetsz, mint egy nő!” sok férfi számára egyet jelentett vezetési tudásának, gyakorlatának lesajnálásával. Azt jelentette, hogy az illetőt, túlságosan lassúnak, bizonytalankodónak, „túl óvatosnak”, körülményesnek tartották, aki nem mert „odalépni”, előzni, amikor lehetne, mindenkit maga elé enged… Még hosszan lehet sorolni.

Az utóbbi időben a halálos és súlyos kimenetelű balesetek csökkenő, de még mindig nagy száma miatt ez a személet kezd háttérbe szorulni. Az utakon az „úgy kell közlekedni, hogy a forgalom folytonossága megmaradjon” megközelítés mellett, sőt helyette mindinkább a biztonság szempontjai érvényesülnek. Egyebek között ezért korlátozzák mind több településen Európa-szerte a belvárosokban közlekedő gépjárművek sebességét, ezért hoznak a közösségi közlekedésre vagy megosztott utazási módokra ösztönző intézkedéseket.

A biztonság iránti igény, „…hogy a nap végén mindenki hazaérjen!” miatt szorgalmazzák mind több országban a sebességhatárok csökkentését, és népszerűsítik a defenzív vezetést.

A defenzív vezetés sokak számára ugyanazt jelentette korábban, és jelenti olykor még ma is, mint az „Úgy vezetsz, mint egy nő!”. Csakhogy, ha a legújabb francia kampányból indulunk ki, épp ez a balesetek elkerülésének, az életben maradásnak a legjobb módja! Mert milyen is a defenzív vezető?

Távolságtartó: a defenzív vezető nem megy túl közel indokolatlanul a másikhoz, se hátulról, se oldalról, nem manőverezik a közvetlen közelében miközben egymás mellett vagy előtt haladnak.

Kerüli a hirtelen manővereket: előbb jelzi az előzési, kanyarodási szándékát és csak utána kezdi meg azt.

Figyel: vezetés közben folyamatosan pásztázza az utat és annak környékét, hogy időben észrevegye, ha szemből vagy oldalról veszély fenyegetné a biztonságos haladását. Tudja, hogy az iskolák, játszóterek, bevásárlóközpontok körül bármikor számíthatnak gyermekek feltűnésére, és ehhez igazítja a sebességét.

Együttműködő: a „nekem van elsőbbségem, maradj ott, a hol vagy” hozzáállás gyakran vezet balesethez. Az ilyen esetekben általában az elsőbbségadásra kötelezett felelősségét állapítják meg. Azonban az utóbbi időben a súlyosabb eseteknél a hatóságok már azt is vizsgálják: megelőzhető lett volna a baleset, ha az elsőbbséggel rendelkező járművezető lemond az elsőbbségérő, előzékenyebb, lassít, segíti a másikat. Volt már rá példa, hogy a nem együttműködő sofőr is büntetést kapott.

Gondoskodik arról, hogy lásson és ő is látható legyen: tisztán tartja az ablakokat és az előírásoknak megfelelően használja a fényszórókat lakott területen kívül.

Néhány éve egy, a Groupama Biztosító megbízásából készült felmérésből az derült ki, hogy a magyarok fele (51%) defenzív vezetőnek tartja magát. Csupán a megkérdezettek két-három százaléka ismerte el, hogy a veszélyes manőverektől sem riad vissza és olykor agresszív, offenzív vezetési stílus jellemzi.

A legtöbben a jó értelemben vett átlagos, kulturált vezetőknek tartották magukat, akik nem erőszakos módon vezetnek, bár olykor nem veszik kellően figyelembe a többi autós szempontjait.

A Közlekedéstudományi Egyesület megbízásából nemrég elvégzett kutatás eredményeiből, melyeket a Közlekedési Kultúra napja rendezvénysorozatán ismertetett dr. Szabó Andrea, a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársa, már az derül ki, hogy hét évvel korábbi hasonló vizsgálathoz képest a válaszolók többsége úgy vélte, minden közlekedő csoport kulturálatlanabb lett az elmúlt években, kivéve a közösségi közlekedési járművek járművezetőit és önmaguk a válaszadók.

Nem indokolatlan tehát nálunk is felhívni a figyelmet arra, hogy van fontosabb a folyamatos haladásnál, mégpedig biztonságban célba érni.

… mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.