Vigyázat, manipuláló reklám következik!

  • A közlekedésbiztonság területén a marketing célú tódítás emberéleteket veszélyeztethet.
  • Perekkel fenyegetik az önmagát „teljes önvezető hajtás”-nak nevező szoftver forgalmazóját.
  • Ki a felelős, ha a sofőrsegéd szoftver működése idején történik baleset?

A kereskedelem már csak úgy működik, hogy a maga portékáját minden eladó jobbnak szeretné feltüntetni a versenytársakénál. De vannak olyan termékek – például a gyógyszeriparban vagy a közlekedésbiztonság területén – ahol a nagyotmondás emberéleteket veszélyeztethet – tette közzé az Egyesült Királyság független reklámszabályozó hatósága, az ASA (Advertising Standards Authority).

Az elmúlt hetek fejleménye, hogy csak formai hibák miatt utasította el az egyik kaliforniai bíróság azoknak a Tesla-ügyfeleknek a keresetét, akik szerint a márka félretájékoztatta a közvéleményt az Autopilot rendszer – a reklámok szerint önvezetésre is alkalmas sofőrsegéd szoftver – képességeivel kapcsolatban. A Tesla ugyanis szerintük megígérte a teljesen önvezető járművek szállítását. A vásárlókat ezek az ígéretek győzték meg, ezért vettek több ezer dollárért kiegészítő funkciókat. A járművek azonban nem mindig váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ellenkezőleg: egy Model 3-as például Full Self Driving üzemmódban letért az autópályáról Los Angelesnél nagyjából 105 km/órás sebességgel, nekiütközött egy út menti pálmafának, lángra lobbant, a tulajdonosa meghalt, két utasa pedig megsérült.

Mindez azt mutatja, hogy a marketing célú tájékoztatás a közlekedésbiztonságot alapvetően befolyásoló sofőrsegéd szoftverek esetében rendkívüli veszélyeket hordoz. Nem kell mást tennünk, mint a népszerű videómegosztók keresőjébe beírni az autopilot kifejezést, és tucatszám találunk olyan viccesnek szánt felvételeket, ahol a sofőr vezetés közben alszik, társasjátékozik vagy éppen a menetiránynak háttal ül. A gyártó azzal védekezik, hogy a járművek használati utasításában szerepel, a sofőrnek bármikor közbe kell tudni avatkozni, de a vevők ezt hajlamosak elfelejteni.

Persze azt senki nem vitatja, hogy az intelligens technológia nagy jelentőségű, és mára mindenhol ott van – otthonunkban, telefonjainkban, és egyre inkább az autóinkban is. Az okostelefonok integrációjától kezdve a LED-ek és lézerek mátrixait használó okos, adaptív fényszórókon át a részben automatizált vezetési rendszerekig, amelyek képesek átvenni egy-egy adott vezetési feladatot, a gyártók innovatív módszereket találnak a biztonság növelésére. Izgalmas és fontos fejlemények ezek, reklámok pedig, érthető módon szeretnék népszerűsíteni az ebből fakadó biztonság előnyeit, de a reklámozóknak nem szabad elfelejteniük, hogy a reklámetikai kódexben lévő szabályok továbbra is érvényesek. Az egyik ilyen például kimondja, hogy a reklámoknak nem szabad „bátorítaniuk a nem biztonságos vagy felelőtlen vezetést”, és nem szabad olyan viselkedést ábrázolniuk, amely utánzás esetén a KRESZ megsértését eredményezheti.

Egy másik szabály szerint „a biztonsággal kapcsolatos állítások nem hangsúlyozhatják túl a fogyasztók számára kínált előnyt. A marketing szakemberek nem tehetnek állításokat a biztonsággal kapcsolatban, hacsak nem rendelkeznek bizonyítékokkal, amelyek alátámasztják ezeket.”

Indultak is már reklámetikai eljárások efféle ügyekben. Például helyt adtak egy tévéreklámra vonatkozó panasznak, amely azt mutatta be, hogy az autópályán a sofőr a holttérfigyelő berendezés figyelmeztetésének köszönhetően kerülte el, hogy egy olyan teherautó elé hajtson, amelyik éppen előzésben volt. A vizsgálat szerint a reklám eltúlozta a sofőrnek az asszisztens rendszerektől való függését, ezért úgy vélték, hogy a hirdetés felelőtlen vezetésre ösztönöz.

A Motor Manufacturers and Traders (SMMT) szervezet korábban közzétette az automatizált járművek felelős marketingjének irányelveit. Ez az útmutató kiemeli például, hogy az automatizált vezetési funkciókat egyértelműen le kell írni a félrevezetés elkerülése érdekében, az automatizált funkciókat egyértelműen meg kell különböztetni az egyszerűbb sofőrsegéd funkcióktól.

A járművek biztonságosságát kiemelő reklámok szabályozására különösen szükség lesz a közeljövőben, hiszen az újonnan fejlesztett gépkocsik egyre több intelligens biztonsági berendezést kínálnak alapfelszereltségként, és a kisebb és viszonylag olcsóbb autókhoz is elérhetőek a legfejlettebb sofőrsegéd szoftverek.

N.V.