Vigyázó szemek és radarszenzorok az utastérben

  • A fáradtság és a figyelmetlenség a legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatok közé tartozik.
  • Az innovatív technikai megoldások hatásos ellenszerei lehetnek ezeknek a veszélyeknek.
  • A videokamerás megfigyelés elsősorban a jármű vezetőjét célozza meg, figyeli a szemmozgást, a pislogás gyakoriságát, a tekintet irányát stb., és jelez, ha a sofőr fáradtnak tűnik, vagy elkalandozik a tekintete.
  • A mesterséges intelligencia által vezérelt kamerás rendszer a biztonsági övet mellőző utasokra, a gyermekek védtelen állapotára, és a nyugtalan gyerekek által okozott helyzetekre is figyelmeztet.
  • Az utasteret felügyelő radarszenzorok a legújabb fejlesztések közé tartoznak, és légzésük alapján ismerik fel a járműben utazó személyeket.
  • Kiválóan alkalmas többek között arra is, hogy figyelmeztető jelzéssel megakadályozza azt, hogy a gyermeket figyelmetlenségből, vagy egyéb okból a parkoló autóban felejtsék.
  • Mindkét rendszer szerepe a közeljövőben várhatóan megnő, hiszen az Euro NCAP 2025-től az ilyen innovatív megoldásokat is figyelembe veszi a járműbiztonság értékelése során.

Vigyázó szemek a fáradtság és a figyelmetlenség ellen

A fáradtság a legnagyobb, ugyanakkor a leginkább alábecsült közlekedésbiztonsági kockázatok közé tartozik. Úgy is mondhatnánk, hogy a fáradtság egy veszélyes, lappangó közúti gyilkos. Bár ez a felismerés meglehetősen lassan került a figyelem középpontjába, törvényszerű volt, hogy a szakemberek jelzései alapján a piaci szereplők is felfigyelnek rá, továbbá az autógyártók és a fejlesztőmérnökök előbb-utóbb keresnek valamilyen technikai megoldást a probléma kezelésére. Az egyik legelső, legegyszerűbb és legolcsóbb „piaci”, azaz kereskedelemben is elérhető készülék egy fülre illeszthető kis műanyag borítású eszköz volt, mely a fej lefelé irányuló mozgását érzékelve sípoló hangot adott. Ha valaki használt már ilyen kütyüt, nem biztos, hogy jó szívvel emlékezik rá. A sípoló hang ugyanis fülsértő, és meglehetősen gyakran szól, hiszen akkor is jelzi a „veszélyt”, amikor a középkonzolban keresünk valamit (például egy papír zsebkendőt), vagy a műszerfal alján lévő valamelyik kapcsolót kívánjuk beállítani. Márpedig a kéretlen sípolások igencsak gyakoriak és idegesítőek, így ezek az eszközök rendszerint nem hosszú életűek és nem is népszerűek.

Az első igazán komoly fejlesztés a Volvo nevéhez fűződik. A svéd autógyár 2007-ben egy olyan fáradtság-megfigyelő rendszert fejlesztett ki, mely 65 km/h sebesség felett kapcsolt be, és a kamerákkal megfigyelt sávtartás alapján következtetett a sofőr kipihentségére. Más országokban olyan kísérleteket is folytattak, amelyek az „intelligens” biztonsági öv, hasonló jellegű ülésborítás és egyéb megoldások kifejlesztésére irányultak. Ezek a sofőr szívverése, légzése, szemmozgása stb. alapján következtettek volna az éberség szintjére, de a kísérletek befejeződtek, miután nem hozták a várt eredményt. Napjainkban ugyanakkor szinte teljesen általános, ha a gépkocsik műszerfalán esetenként megjelenik az a bizonyos kávéscsésze ikon, mely azt jelzi, hogy az érzékelők működnek, és a kormánymozdulatok, a gázadás, a fékezés, az irányjelző-használat és egyéb jelek alapján arra következtetnek, hogy a sofőr akár fáradt is lehet. A fáradtság érzékelésére szolgáló, az előzőeket felülmúló forradalmian új technikai megoldást a Bosch mérnökei fejlesztették ki az előző évtized végén.

A rendszer lényege, hogy az utastérben tartózkodókat egy pásztázó kamera folyamatosan figyelem alatt tartja, így megfigyeli például a sofőr szemének (szemhéjainak és pupillájának) mozgását, pislogásának gyakoriságát, tekintetének irányát, az üléspozícióját stb. Ha a vezető fáradt, vagy elkalandozik a tekintete, a rendszer riasztással (hangjelzéssel, fényjelzéssel, szünet javaslásával, a kormány remegtetésével), esetleg a jármű lelassításával képes megelőzni a vészhelyzeteket.

A rendszer azonban ennél is többre képes, hiszen a mesterséges intelligencia által vezérelt kamera segítségével figyelmeztet a biztonsági övet nem használó utasokra, a gyermekek védtelen állapotára, a nyugtalan gyerekek által okozott helyzetekre, és az egyéb veszélyes szituációkra. A szoftver bizonyos helyzetek felismerésére is képes, és a biztonsági szempontok alapján reagál azokra. Például abban az esetben, ha a biztonsági gyermekülést a jobb első ülésen helyezik el, akkor az ott lévő légzsákokat automatikusan inaktiválja, megelőzve ezáltal, hogy a gyermekeket a kirobbanó légzsák miatt súlyos erőbehatások érjék.

A Bosch szerint a szoftver az egyes emberek felismerésére is alkalmassá tehető, ennek megfelelően automatikusan rögzítheti és előhívhatja az elmentett beállításokat a visszapillantó tükör, az ülés, valamint a kormány helyzetére vonatkozóan. A gépkocsi utasterében történő mozgások megfigyelése különösen fontos az autonóm autók esetében, amikor a vezetés irányítását a jármű valamilyen okból – forgalmi torlódás, útépítés stb. – a vezetőnek adja át. A kamera gondoskodik arról, hogy a sofőr ne aludjon el, így a vezető az automatizált utazás során bármikor biztonságosan átveheti a kormányt. A rendszer adatvédelmi szempontból is megfelel az elvárásoknak, hiszen a kamerafelvételeket a járműben lévő szoftver mindössze értékeli, de nem menti el, és nem adja tovább harmadik félnek.

Utasteret felügyelő radarszenzorok

A legújabb, 2023-ban bemutatott innovatív gépjármű-technikai megoldások egyike az a rendszer, mely az utastér radarokkal történő felügyeletét teszi lehetővé. Gépjárműbe épített radar elven működő érzékelők eddig is voltak, de azok kizárólag a külső környezetet pásztázták, és így nyújtottak segítséget a sofőr számára. A fejlesztéseknek köszönhetően a radaros technológia immár a belső térben is alkalmazható.

Tény, hogy a részben, illetve teljesen automatizált járművezetés nem nélkülözheti a kamerás járművezető-felügyeletet. A Bosch most radarérzékelővel egészítette ki az optikai rendszert, amelynek célja, hogy pontos, kiegészítő információkat adjon gépkocsiban zajló egyéb folyamatokról. A különbség az, hogy amíg a videokamerás megfigyelés elsősorban a jármű vezetőjét célozza meg, addig a radarérzékelők a légzésük alapján ismerik fel a járműben utazó személyeket, azok mozgását stb. A radarral történő utastér megfigyelés különösen hasznos a gyermekkorú utasok szempontjából, hiszen a rendszer figyelmeztető jelzéssel akadályozhatja meg azt, hogy a gyermeket figyelmetlenségből, vagy egyéb okból a parkoló autóban felejtsék. Köztudott, hogy ez a forró nyári napokon nagyon könnyen életveszéllyel, tragédiával járhat, de a gyermek autóban hagyása biztonsági és egyéb okból is mellőzendő.

A radarelven működő utastér felügyeleti rendszer világpremierjét 2023. január 5. és 8. között tartották Las Vegasban, az International CES high-tech szakkiállításon. A megoldás nagy sikert aratott. Az még egyelőre nem tudható, mely autógyártók veszik át és alkalmazzák majd ezt az új technológiát. A Bosch mellett más világcégek is foglalkoznak hasonló fejlesztésekkel. A Volvo hasonló technológiát jelentett be új elektromos zászlóshajójához, az EX90 típushoz, mely értékesítése a tervek szerint 2024-től veszi kezdetét.

Az intelligens képfeldolgozó algoritmusokat használó figyelmeztető rendszerek, valamint a radaros utastér felügyeleti rendszerek szerepe a közeljövőben minden bizonnyal megnő, hiszen az Európai Újautó-értékelési Program (NCAP) 2025-től az ilyen innovatív megoldásokat is figyelembe veszi a járműbiztonsági értékelések során.  Márpedig az Euro NCAP csillagainak száma egyre nagyobb hatást gyakorol az új gépkocsit vásárolni szándékozókra döntésük meghozatala előtt.

G.I.