Vigyázz, a kutya repül!

  • Négylábúak négy keréken – nemcsak az állat élete a tét!
  • A házi kedvencek felét szállítják rendszeresen autóban
  • Csak minden ötödik gazda törődik a kutya biztonságával…

Magyarországon hozzávetőlegesen a háztartásoknak kevesebb, mint a felében tartanak kutyát. Becsült adatok szerint a mintegy hárommillió „gazdás eb” több mint a fele (nem reprezentatív felmérés szerint 57 százaléka) rendszeresen utazik autóban. Azonban a gyakran autózó ebeknek csupán az ötödét szállítják biztonságos körülmények között a gazdáik.

Ez nemcsak szabálytalan, de roppant veszélyes gyakorlat is, és nemcsak a kutyára, hanem az autóban ülőkre, valamint más közlekedőkre is.

Biztonsági öv csatjához rögzített hám

Nincs rögzítés

Szabálytalan csak úgy beültetni, befektetni a kutyát az autóba, a KRESZ szerint a kutya szállított tárgynak minősül, amit – amennyiben az autó utasterében helyezik el – rögzíteni kell. Erre többféle megoldás is létezik, de a legbiztonságosabb a biztonsági övvel rögzített box vagy a  szintén a biztonsági öv csatjához rögzített hám.

A megfelelő méretű és kialakítású box szinte teljes biztonságot nyújt a kutyusnak és az autóban ülő kétlábúaknak egyaránt. Ezzel szemben a hám csak azt akadályozza meg, hogy egy esetleges ütközéskor, hirtelen fékezéskor az előre repülő eb miatt mások is megsérüljenek. Szóval a kutyatulajdonosok szerint bár biztonságos, de koránt sem olyan humánus, mint a box, még akkor sem, ha nagyobb szabadságot és kilátást biztosít a kutyának.

A nem kellően biztonságosan szállított kutya viszont – ne szépítsük – komoly veszélyforrás az autóban. Hogy miért? Mert,

  • ha unatkozik jobb esetben csak megrágja a biztonsági övet, az ülést, rosszabb esetben izeg-mozog, megpróbál előre menni a gazdihoz, esetleg csak megnyalja a nyakát, a fülét, minden ok nélkül ugatni kezd, amivel elvonja a sofőr figyelmét a vezetésről,
  • egy gazdi fél szemét mindig a kutyáján tartja, még vezetés közben is, nehogy valami rosszat csináljon, vagy csak, hogy meggyőződjön, minden rendben van-e vele, és eközben megint csak nem a forgalmat figyeli,
  • olykor még a legfegyelmezettebb kutyából is váratlan reakciókat válthatnak ki különböző környezeti ingerek, olyanok is, amiket a gazda talán észre sem vesz,
  • hirtelen fékezésnél, ütközésnél a kutyus előre repülhet, és a testsúlya sokszorosának megfelelő erővel csapódhat az elől ülőknek, vagy az üléseiknek. A következmények ez esetben pont olyanok lehetnek, mint amikor a hátsó ülésen utazó utas nem köti be magát és fékezéskor, ütközéskor előre repül,
  • a vészhelyzetben talajt vesztett kutyus reakciói kiszámíthatatlanok.

Nem léteznek olyan statisztikák, amelyekből kiderülne hány – autóban szabálytalanul szállított – kutya szenved közlekedési balesetet évente Magyarországon. Arról sincsenek adatok, hány közlekedési balesetben játszott szerepet az utastérben megriadt, elszabadult vagy csak rosszul viselkedő kutyus. Az ilyesmiről nemigen számolnak be az autósok a rendőröknek. Szégyellik a dolgot, és persze mert ők is tudják (vagy legalábbis sejtik), hogy a kutya szállításának nem éppen a legszabályosabb módja, ha felültetjük az anyósülésre, vagy rászólunk, hogy feküdjön végig a hátsó ülésen.

Az ORFK, a Magyar Mentőkutyás Szervezetek Országos Szövetsége és a Groupama Tanpálya közös kampányt indított a házi kedvencek szabályos és biztonságos szállításáért.

A már hivatkozott felmérés szerint a magyar autósok 37 százaléka ölbe veszi házi kedvencét az autóban, 27 százalékuk pedig a hátsó ülésre fekteti a kutyáját. Csupán a megkérdezettek 21 százaléka használ a kutyus biztonsága érdekében biztonsági övet és hámot, illetve kutyaboxot.

A rendszeresen autóztatott ebek többsége, azaz több mint 850 ezer állat potenciális veszélyforrásként és baleset esetén gyakorlatilag védtelenül utazik az autókban nap mint nap. Ez több mint aggasztó!

De nemcsak a kutyákat frusztrálja az autózás, ami már önmagában is indokolná, hogy a gazdik gondoskodjanak a házi kedvencük és persze ezzel együtt a saját biztonságukról is. A megkérdezett nők 30, a férfiak 40 százalékát bosszantja, hogy ha a kutya is vele utazik az autóban, nyálas és szőrös lesz az ülés, az ajtó, azaz minden, amihez a kutyus hozzáér, megszagol és megnyal.

Ugyanakkor a hölgyeknek a 23 százalékát, a férfiaknak azonban csupán a 13 százalékát nyugtalanítja a kutya közérzete az utazás közben, azaz, hogy kedvencük esetleg nem érzi magát elég komfortosan az autóban. Sokan ezért is veszik inkább ölbe, ültetik vagy fektetik maguk mellé, ahelyett, hogy a csomagtartóban egy kutyaboxban utaztatnák.

A kutyás mentő egységek évente közel száz bevetésen vesznek részt. 12-13 ezer kilométert autóznak a helyszínekre és olyankor általában egyszerre több kutyát is magukkal kell vinniük, hogy ha munka közben az egyik eb elfárad, leválthassák. Az ORFK, a Magyar Mentőkutyás Szervezetek Országos Szövetsége és a Groupama Tanpálya  (ahol a mentőkutyások ingyen gyakorolhatnak) közös rendezvényén mutatták be, tapasztalataik szerint hogyan kell szabályosan és főleg biztonságosan szállítani az ebeket. És azt is, hogy milyen a megfelelő kutyabox.

Több kutya szállítása esetén minden ebet külön boxban kell elhelyezni. A box akkora legyen, hogy a kutyus kényelmesen elférjen benne, de azért ne legyen akkora, hogy ugrándozhasson benne. Ez az ő biztonságát szolgálja. A „kényelmesen elfér benne” méretű boxban a kutya vész esetén megtud kapaszkodni, ki tudja támasztani magát a lábaival, nem csapódik a box falának egy erősebb fékezéskor.

A kutyaboxot elhelyezhetik az utastérben is, persze ez csak a kisebb testű házi kedvencek esetében javasolt, és csak akkor, ha a boxot mérete és kialakítása alapján biztonságosan lehet rögzíteni ott a biztonsági öv csatjaival.

F.Gy.A.