Vigyázz, mert jövök!

  • Az előzés a súlyos balesetek legfőbb oka az országutakon.
  • 40 százalékkal nagyobb az életveszélyes sérülések kockázata.
  • Harmadik, előzést segítő sávok beiktatásával csökkenthető a balesetek esélye.

Kevesebb időt takarít meg vele, mint gondolná, és néha kockázatosabb, mint érzékeli: az előzés a súlyos balesetek fő oka az országutakon. A sofőrök gyakran rosszul ítélik meg a sebességet és a szükséges távolságot, ezért fordulnak elő kritikus helyzetek és balesetek újra meg újra. Ezt mutatják az ADAC Accident Research új adatai, amelyek szerint előzéskor közel 40 százalékkal gyakrabban keletkezik életveszélyes sérülés, mint más baleseteknél.

Előzéskor ezért a biztonságot mindig a sebesség elé kell helyezni. A sofőrök csak akkor előzzenek és gondoljanak a maximális sebességre országúton, ha az útvonal valóban jól belátható. Szakértők szerint az előzési manőverekhez 700 méteres látótávolság szükséges. Ez körülbelül 14, az út szélét jelző oszlopnak felel meg.

Az előzés biztonságos lebonyolítása érdekében a gyorsabb autónak 100 km/h-val kell haladnia, ha egy 60 km/h-val közlekedő teherautót akar megelőzni. Ez azonban nem mindenütt lehetséges az országutakon. Ugyanakkor az előzéssel elérhető időmegtakarítás legjobb esetben is csak az utazási idő tíz százaléka. Húsz kilométeres távon ez mindössze 1,5 percnek felel meg.

Az előzések biztonságosabbá tétele érdekében a vidéki utakat minél több helyen háromsávossá kellene tenni, és biztonságos előzősávokat beépíteni. Ugyanakkor a sofőrsegéd rendszereket is tovább kell fejleszteni, hogy jobb támogatást nyújtsanak a járművezetőknek. Eddig az egyetlen rendszer, amit nagy számban beépítettek a járművekbe, egy olyan sávváltás asszisztens, amely a párhuzamos irányú forgalomban segíti a sofőröket.

A frontális ütközések mellett évente körülbelül 600 ember hal meg Németországban azért, mert az út menti fának ütközik – jelentette az ADAC Accident Research. Természetesen nem szabad emiatt az összes fát kivágni az út szélén – de védőeszközöket, például védőkorlátokat mindenképpen fel kell szerelni, ez nemcsak a járművezetők, de a fák épségét is szolgálja.

Nehéz elhinni, de a vidéki utakon gyakran megfeledkeznek az út szélét jelző folyamatos, vagy a sávokat elválasztó szaggatott vonalak felfestéséről. Márpedig éjszaka és rossz látási viszonyok között a vezetőknek nagyon is szükségük van ezekre a jelzésekre a tájékozódáshoz. Ráadásul ezek a felfestések elengedhetetlen előfeltételei a járművek sávelhagyásra figyelmeztető rendszerei működésének is.

N.V.