Világító záróvonal

  • Sötétedés után sokat segítenek a vezetőknek a jól látható útburkolati jelek.
  • A közútkezelők a villanyvilágításnál olcsóbb, környezetkímélőbb megvilágítási megoldásokat keresnek .
  • A nappali fényt sötétben kibocsátó, úgynevezett  lumineszcens anyagok külső energia felhasználása nélkül teszik láthatóvá a tárgyakat.

forrás: https://www.instagram.com/magyarkozut

Nem boszorkányság, technika! Az égés vagy izzás nélkül fényt kibocsátó jelenségeket még manapság is a titokzatosság, megmagyarázhatatlanság köde veszi körül, némelyeknek tetszik, másokat megijeszt. Pedig a foszforeszkálást már a 19. században is vizsgálta a tudomány, sőt ez vezetett el a radioktivitás felfedezéséhez. A foszforeszkáló anyag nem azonnal sugározza ki azt a fényt, amelyet korábban magába szívott, hanem órák múltán, és alacsonyabb intenzitással. Különböző vegyszerek effajta tulajdonságait az iparban festékanyagok gyártásához használják, például a stroncium-oxid-aluminát alapú szereket régóta használják a kijárati feliratoknál, útvonal figyelmeztetőknél és más biztonsági jelek esetében.

Az utóbbi években egyre több kísérlet történt, hogy a fénykibocsátó, lumineszcens festékanyagokat a közlekedésbiztonság fokozása céljából útburkolatokra kenjék. Előbb próbaképp bicikliutakat láttak el sötétben is látható jelzésekkel, így történt ez a Magyar Közút kezelésében lévő utakkal. A világító esztergomi kerékpárút az elmúlt egy évben jól bírta a környezeti terhelést, ezért abban bíznak, hogy a hasonló technológián alapuló burkolatjelek másutt is beválnak majd. A biciklisták után az autósok is találkozhatnak világító záróvonalakkal. A 4-es főút vecsési szakaszán a kerékpársáv sárga jelét festik át fénnyel feltöltődő, átlátszó speciális festékkel. A 710-es főútnál pedig azt vizsgálják majd, hogy a festés milyen mértékben növeli a Balatonfűzfő-Papkeszi körforgalom éjszakai láthatóságát, a közlekedés biztonságát. Az újszerű műszaki megoldásnak köszönhetően kényelmesebbé és biztonságosabbá válnak az egyébként kivilágítatlan útszakaszok esti, éjszakai használat során, a járművezetők sötétben vagy borús időben is könnyedén követhetik az útpadka vagy a felezővonal nyomvonalát – közölte a közútkezelő.

Az útburkolati jelek láthatósága egyre fontosabb, ahogy a járműveket gyakran szerelik fel sávkövető, sávtartó asszisztensekkel. Ezek túlnyomórészt a kamerák jelére támaszkodnak, ezért, ha nincs felfestés, az asszisztens befejezi a ténykedését. Ám az ősztől tavaszig tartó időszakban az északi féltekén autózó sofőröknek maguknak is sokat kell meresztgetniük a szemüket, hogy pontosan követni tudják az út vonalvezetését. Sötétedés után a kétirányú forgalomban a szembejövők gyakran rosszul beállított fényszóróinak a vakítását is el kell viselniük, ezért aztán emiatt is fontos, hogy jól láthatók legyenek a felfestések. Alsóbbrendű utakon, szeszélyesen kanyargó, dimbes-dombos vonalvezetés mellett akkor is embert próbáló feladat az úton tartani a járműveket, ha a forgalom lényegesen szellősebb, mint a városok közelében. Sokat segíthet tehát az éjszakai, lesodródásos balesetek megelőzésében az új fénykibocsátó festék, szurkoljunk a Magyar Közútnak, hogy eljussanak vele az elhanyagolt, négy-öt számjegyű mellékutakra is!

N.V.