Virágok, könnyek és hapcik – azonnal félreállni!

  • Az allergiások bizonyos, rájuk veszélyes növények virágzása idején kiszolgáltatottá válhatnak a rohamoknak.
  • A gyógyszeres kezelés sok esetben álmosságot, növekvő reakcióidőt okoz.
  • A járművek pollenszűrői és aktív szűrői segítséget jelentenek az érzékenyek számára.

Aki sokat szenvedett a pollenallergiától, tudja, hogy egy-egy tüsszentés-roham egyik pillanatról a másikra teljesen alkalmatlanná teszi az embert az autóvezetésre. Könnyek és mindenféle egyéb nedvek öntik el a szemet, orrot, szájat, és az áldozatnak mindennél fontosabb, hogy levegőhöz jusson, a többi, így az autóvezetés is csak ezután következik.

Minden ember másra érzékeny. A szénanátha kifejezés a nyár eleji fűérésre emlékeztet, de ma már az érzékenyek jó része koraősszel, a parlagfű idején van a legrosszabbul. A meteorológiai szolgáltatók hétről hétre közzéteszik, melyik héten melyik növény szórja a szélbe a szaporító anyagait. Bizony már februárban megkezdődik a szezon a mogyoróval, ezekben a napokban a pázsitfűfélék okoznak könnyeket, és a szezon októberben cseng le a parlagfűvel.

Aki egész évben sokat ül autóban, annak a vezetési képessége megóvása miatt is tisztában kell lennie, mikor a legkritikusabb számára a pollen-helyzet. A megelőzés ebben az esetben is a legjobb, csakhogy ez többnyire gyógyszeres kezelést jelent. Az allergia-gyógyszerek többsége valamiféle nyugtatót is tartalmaz, emiatt némelyikük nem is javallott autóvezetés idején. Általános tapasztalat, hogy még a korszerű szerek is álmosítanak, és növelik a vezető reakcióidejét.

A másik kézenfekvő megoldás a levegő szűrése. Ennek is vannak azonban korlátai: a lakásban, a munkahelyen, sőt még az autóban is lehet szűrni a levegőt, azonban bármilyen rövid időre, mégis csak tartózkodunk valamennyit a szabad levegőn. A tüsszentés-roham pedig nem azonnal, hanem esetleg órákkal később következik be. Ennek ellenére mégiscsak érdemes szűrni a levegőt a szennyezett környezetben közlekedő járművek esetében. Finompor, pollen, nitrogén-oxid: a szellőzőrendszeren keresztül óránként akár 500 liter levegő áramlik az autóba. Ebbe a levegőbe természetes és mesterséges szennyező anyagok keverednek bele. Az autó belsejében ötször annyi kipufogógázt, szennyező anyagot és allergént találhatunk, mint kint.

A légszűrők különböző típusokra oszthatók. Létezik a klasszikus szűrő papírmembránnal, az aktívszenes komponenssel ellátott kombinált-, és az úgynevezett HEPA-szűrő.

A szűrőket lehetőleg tavasszal, a pollenszezon kezdetén, vagy 20-30 ezer kilométer megtétele után kell cserélni. A klasszikus papír szűrőmembránok  a káros részecskék akár 95 százalékát is kivonják a járműbe áramló levegőből. Szűrési teljesítményük elsősorban a lebegő és a durva részecskékre, például rovarokra vagy homokra hatásos. A gáznemű szennyeződések és szagok általában akadály nélkül áthaladnak ezen a szűrőn. A növényi pollenek viszont általában fennakadnak.

Az aktív szűrők még többet tudnak. Kiszűrik a mérgező anyagokat, például a nitrogén-oxidokat, a kén-dioxidot, az ózont és a kellemetlen szagokat. Számos jelenlegi személygépkocsi-modell – különösen az európai autógyártóké – már alapfelszereltségként aktívszenes kombinált szűrővel van ellátva.

Vannak ezen kívül nagy teljesítményű részecske légszűrők. A HEPA kifejezés a “High Efficiency Particulate Air” (nagy hatékonyságú részecskeszűrő) kifejezés rövidítése. A HEPA-osztálytól függően a részecskék legalább 99,95 százalékát megbízhatóan eltávolítja, beleértve az ultrafinom (0,1 mikrométernél kisebb) részecskéket, sőt a káros baktériumokat, vírusokat és más mikroorganizmusokat is. Ez azt jelenti, hogy a szűrőbe kerülő 10 ezer részecskéből legfeljebb öt jut át.

Bármilyen gyógyszert, légszűrőt vagy más védőeszközt is használ, a pollenszezonban készen kell állnia minden allergia-érzékeny vezetőnek, hogy megszakítsa az útját vagy adja át a kormányt, ha rátör a roham. Néhány hapci után csak nevetnek a tapasztalatlanok, az idősebbek azonban tudják, hogy a betegség nem áll meg itt. Az allergiás roham légszomjjal, asztmás tünetekkel párosulhat, és az autóvezetőnek felelősségteljes döntést kell hoznia: a legrövidebb idő alatt félre állni, és kivárni a roham elmúltát, vagy másra bízni a vezetést.

N.V.