Vizuális ködkürt a spanyol autópályán

  • A gyakran ködös autópálya-szakaszokon kiugróan sok a baleset.
  • A sofőr kiszolgáltatott, ha tejfehér párában kell navigálnia.
  • Egy spanyol fejlesztés működése során felvillanó lámpák jelzik a járművek hollétét az érkezőknek.

Forrás: https://www.niusdiario.es/

Kevés olyan helyzet van az autópályán, amikor a sofőrnek a testi épségét kell kockáztatnia, ha tovább akar haladni. Talán a tükörjég mellett a sűrű köd az, amikor nagyon kiszolgáltatott az ember. Nemcsak attól kell tartania, hogy váratlanul felbukkan előtte egy gyengén kivilágított jármű, de attól is félhet, hogy hátulról belerohan egy olyan vezető, aki rosszul tájékozódik a korlátozott látási viszonyok miatt.

Ráadásul vannak olyan autópálya-szakaszok, amelyek a földrajzi adottságaik miatt gyakrabban kapnak az égi áldásnak ebből a fajtájából. Az észak-spanyolországi Lugo tartományban található A8-as autópálya Mondoñedo és Abadín közötti szakaszán nagyon gyakran sűrű köd nehezíti a közlekedést, és a látási viszonyok jelentős csökkenése miatt lényegesen több a baleset. Az elmúlt évben 324 baleset és 13 haláleset történt ezen a vidéken. Ezért a Közlekedési Főigazgatóság (DGT) egy innovatív műszaki megoldást fejlesztett ki, amelynek tesztüzemét idén január 25-én indították el – tette közzé a Niusdiario.es spanyol hírportál.

A cikkhez csatolt videón az látható, hogy a jelzőrendszer keretében az A8-as út egy szakaszán az út mindkét oldalán és mindkét irányban 50 méterenként közlekedési lámpákat helyeztek el. A 1,5 méter magas berendezések egy irányban két fényforrással rendelkeznek. Az alsó, sárga színű az útvonal szélének a jelzésére szolgál, a második, felső, piros fény, amely olyan erős, mint egy ködlámpa, csak akkor világít, amikor egy jármű elhalad mellette. Így, amikor járművezető közeledik az adott közlekedési lámpához, és látja, hogy az pirosan világít, tudhatja, hogy egy másik jármű van előtte. Ez lehetővé teszi számára, hogy 100 méteres szakaszt belásson, és ezzel növelje a biztonságot – magyarázta a spanyol hatóság.

Az új intelligens jelzőrendszer kifejlesztése  870 ezer euró beruházással járt. A berendezés sikeres működése azért is fontos, mert az autópálya használhatósága függ tőle. A Közlekedési Főigazgatóság adatai szerint 2014 szeptemberétől 2021 novemberéig az érintett szakaszon 3281 órán át volt lezárva az autópálya. Szakértők számításai szerint az új rendszer révén a lezárások időtartama 722 órára csökken.

N.V.