XXL parkolóhely kerestetik!

  • Az elmúlt 30 év alatt a személyautók majd fél méterrel hosszabbak és 20 centivel szélesebbek lettek.
  • A parkolóállások méretét lehet növelni, de akkor kevesebb autó fér el ugyanakkora helyen.
  • A nagyvárosok nem növelni, hanem csökkenteni szeretnék a parkolókra szánt területet, különösen a belső részeken.

Feloldhatatlannak tűnik a dilemma: egyre több ember kíván bejutni a nagyvárosok belső részeibe, ráadásul egyre nagyobb méretű autókkal, de a közlekedésszervezők – a városvezetés kívánságára – egyre kevesebb helyet biztosítanak számukra.

Tény: a történelmi városközpontok útjait nem lehet szélesíteni, nem lehet új utakat kialakítani. Az embereket pedig nem lehet lebeszélni arról, hogy bejussanak a város belsejébe, mert ott dolgoznak vagy ügyet intéznek. Egy dolgot lehetne: városi miniautókkal közlekedni. Ehelyett az autógyártók egyre nagyobb batárokat kínálnak, és a vásárlók meg is veszik ezeket.

Az első generációs VW Golfot 1974-től árulták, a modell 3,7 méter hosszú, és 1,64 méter széles volt. Az aktuális Golf 7-es sorozat hossza 4,26, szélessége 1,8 méter. De ma már nem a Golf a mérvadó. A BMW X5 4,935 méter hosszú és két méter széles.

Ferdinand Dudenhöffer, a Center-Automotive-Research-Institut (CAR) igazgatója a WirtschaftWoche.de portálnak nyilatkozva mindenekelőtt az autók méretének a növekedését teszi felelőssé a városok zsúfoltságáért. – Manapság az új autók jó 40 százaléka SUV. Ez a kategória 1990-ben még egyáltalán nem is létezett – mondta a szakember.

Az elmúlt 30 évben egy átlagos autó 15 centiméterrel lett szélesebb – derül ki a CAR tanulmányából. Ráadásul az autók nemcsak szélesebbek, hanem magasabbak és hosszabbak is. Míg 1990-ben az átlagos autó alig valamivel több mint négy méteres volt, addig a mai autók 4,40 méter hosszúak. Ha a széles autók trendje folytatódik, 2025-ben az autók átlagos szélessége meghaladhatja az 1,83 métert. Dudenhöffer szerint jó lenne, ha a méretnövekedés megfékeződne.

Mert miközben az autók nőnek, az 1970-es évekből származó épületekben például gyakran csak két méter szélesek a parkolóhelyek. Manapság már új irányelvek érvényesek, és egy parkolóhelynek legalább 2,30 méter szélesnek kell lennie. De még ez sem mindig elég.

Ha jobbra és balra egy behemót SUV parkol be, akkor középen csak egy kis autó fér el, és a sofőrnek már az is nehézséget okoz, hogy kiszálljon a kocsijából. Mások meg olyan ügyesek, hogy egyenesen másfél parkolóhelyet foglalnak el. Az új építési ajánlások már 2,65 méteres parkolóhely-szélességet írnak elő.

Dudenhöffer azt javasolja, hogy a nagyobb autók vezetői fizessenek többet. Az ADAC, a német autóklub azonban vitatja a díjaknak az autó mérete szerinti megállapítását. – A parkolójegy-automatákat nagy költséggel kellene átalakítani, és a sofőröknek lehetővé kellene tenni, hogy a járművüknek megfelelő parkolójegyet húzzák ki. A parkolóőröknek nemcsak magát a parkolójegyet, hanem a helyes jegyválasztást is ellenőrizniük kellene – mondta Ronald Winkler, az ADAC közlekedési szakértője.

Az elektromos átállás talán segít majd a városközpontok problémáján. Nemcsak a kipufogógáz lesz kevesebb, de a járművek terjedelme is csökkenhet. Az akkumulátoros elektromos autók számára ugyanis az ideális szerepkör a városi közlekedés. A kis akkupakk, kis méretű és könnyű karosszéria párosa ugyanis nemcsak környezetbarát, de gazdaságos egyéni mobilitást biztosít.

N.V.