Zöld álmok és a mindennapi valóság
- Mely autók károsítják legkevésbé a környezetet? A német autóklub szerint a legjobbak közt tízből kilenc elektromos, egy tölthető hibrid.
- Milyen autókat vásároltak a németek 2024-ben? Az első tízben nincs elektromos.
- Az EU irányítóinak zöld álma találkozott a valósággal.
Elkészítette a piacon jelenleg kapható autómodellek környezetvédelmi átvilágítását a német autóklub. Az ADAC jelentős szakmai apparátust mozgatva mérlegelte egyes modellek energiahatékonyságát, a kibocsátás összetételét és mértékét, és eszerint rangsorolta őket. Itt érdemes megjegyezni, hogy az ADAC nem úgy hozta meg a döntését, mint az EU, amely az elektromos járműveket mérlegelés nélkül zéró kibocsátásúnak veszi. A német autóklubosok a “forrástól a kerékig” szemléletmódot használják, azaz figyelembe veszik, hogy a villanyautókban használt elektromos energia előállításához is CO2-t bocsátottak ki. Hozzátehetjük, hogy vannak, akik ennél is tovább mennek, és az akkumulátorok alapanyagának a bányászatát, feldolgozását vagy éppen újrahasznosítását is beleszámolják a képletbe.
Az ADAC Ecotest 2024-es verseny első kilenc helyét kizárólag tisztán elektromos meghajtású járművek szerezték meg, amelyek mindegyike ötcsillagos minősítést kapott. Az élen Peugeot e-208 és az Opel Corsa Electric 16,0 és 16,5 kWh/100 kilométer fogyasztással szerepelt. A Stellantis csoporthoz tartozó modellek nyomában a Tesla Model 3 végzett. Az élen található még VW és kínai MG modell is. A tízes lista végén a Toyota a Priusszal bizonyítja, hogy a belső égésű motorral hajtott autók mennyire hatékonyak lehetnek elektromos meghajtással kombinálva, a Prius Plug-in átlagfogyasztása 17,7 kWh/100 km.
A fenti lista tehát az ökológiai kívánalmakat tükrözi, mondhatnánk ezeket ajánlja a vásárlóknak az EU és az autóipar. De mit tesznek a vásárlók? Megfogadják a bölcs tanácsokat?
Nem. A tavaly eladott személygépkocsik darabszámai egyáltalán nem mutatják a zöld átállás sikerét. A Handelsblatt.de közzétette a tíz legkelendőbb autó listáját Németország piacán 2024-ben. Az első tízben nincs elektromos autó. A tíz legkelendőbb modellből hét a VW-csoporttól származik a szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) adatai szerint. Az első nem európai márka modellje a Toyota Yaris, amely a 14. helyen áll a modellek összehasonlításában. A Tesla Model Y, amely tavaly a legnépszerűbb elektromos autó volt a németek körében, csak a 20. helyen végzett.
Az első tízben öt VW, egy-egy Seat és Skoda, két Opel és egy BMW végzett. A dobogó legmagasabb fokán maga a Golf áll, mint a régi szép időkben.
A német autóvásárlók a lábukkal és a bankkártyájukkal szavaztak, és gyökeresen szembehelyezkedtek az unió közútijármű politikájával. A külső szemlélők és a potenciális vásárlók figyelő szemüket most Brüsszelre vetik: fenntartják-e ezek után is a közösség irányítói a belsőégésű motorok gyártásának 2035-ös betiltását célzó terveket?
N.V.