A biztonsági öv nem gyermekeknek való!

  • Újabb támogató csatlakozott az ORFK-OBB gyermekülés-használatot népszerűsítő programjaihoz.
  • A felmérések azt mutatják, sokak számára még mindig nem nyilvánvalók a gyermekülés előnyei.
  • A célzott rendőri intézkedések megtették a hatásukat, de a tudatosság még fejlesztendő.

Hosszútávú stratégiai megállapodást kötött – az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a minőségi gyermekbiztonsági rendszereket gyártó Cybex a gyermekek gépjárművekben történő biztonságos utaztatásának fejlesztése érdekében – az ORFK-OBB elnöke, és a Cybex márka képviseletében a Columbus Trading Partners GmbH képviselője. A cél a gyermekek gépjárművekben történő biztonságos szállításának elősegítése.

Berzai Zsolt alezredes, az ORFK bűnmegelőzési osztályvezetője, az ORFK-OBB főtitkára lapunknak elmondta, az ORFK-OBB és a díjnyertes biztonsági gyermeküléseket gyártó német vállalat elsősorban az autós közlekedésben résztvevő gyermekek baleseti kockázatának, valamint a súlyos baleseti sérülések, esetleges halálesetek számának csökkentése érdekében fogtak össze. Fő céljuk a biztonsági gyerekülést használók arányának növelése, és megtanítani a gyermekes családokat a gyermekbiztonsági rendszerek szabályos használatára.

„Szeretnénk felhívni a járművezető szülők figyelmét arra, hogy már a megfelelő gyermekbiztonsági rendszerek (gyerekülések) kiválasztásakor a biztonság legyen az elsődleges szempont. Fontos felhívni a figyelmet egyfelől arra, hogy csak a gyermek korának, testsúlyának és magasságának megfelelő gyermekülés nyújthat maximális védelmet. Másfelől, hogy a nem megfelelő autósülések használata milyen kockázatokat hordoz magában, és baleset esetén milyen hatással lehetnek a közlekedésben résztvevő gyermekekre.” – mondta  az ORFK-OBB főtitkára.

„Nagy örömünkre szolgál, hogy egy ilyen professzionális szervezettel, mint az ORFK-OBB, együttműködve hívhatjuk fel a figyelmet a gyermekbiztonsági rendszerek, azaz a korszerű és magas biztonsági fokozattal bíró autósülések korrekt használatára és azon kockázati tényezőkre, amelyeket egy jól megválasztott és rendeltetésszerűen használt gyerekülés képes kiküszöbölni, csökkenteni. Vállalatunk legfőbb célkitűzése az autóbalesetekben érintett gyermekek súlyos vagy halálos kimenetelű sérüléseinek minimalizálása.” – mondta el Sándor Pál, a Cybex magyarországi vezetője a dokumentum aláírását követően.

Az ORFK-OBB és a Cybex a jövőben rendszeresen indít közös kampányokat oktatási és megelőzési céllal a gyermekek védelme és a gyermeksérüléssel járó közlekedési balesetek számának csökkentése, súlyos kimenetelének a mérséklése érdekében. Közös céljuk, tették hozzá, hogy a széles tömegek számára is világossá váljon a balesetmegelőzésben mekkora a felelőssége a közlekedés szereplőinek, és hogy a gyermekek biztonságos közlekedésben való részvételnek első és legfontosabb lépése az, amikor a szülő kiválasztja a gyermeke számára leginkább megfelelő gyerekbiztonsági rendszert.

A gyermekbiztonsági rendszerek – és vele együtt a biztonsági öv használatának népszerűsítése  – még mindig indokolt Magyarországon. Noha már több mint 20 éves az a jogszabály, amely szerint a 150 centiméternél alacsonyabb gyermekek kizárólag a koruknak és testtömegüknek megfelelő gyermekülésben utaztathatók. Ennek ellenére a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet 2022-es felmérése szerint az előforduló balesetekben 10 gyermekből négy gyakorlatilag védtelenül utazott, azaz nem a jogszabályban számára előírt gyermekbiztonsági rendszerbe ültették a szülei. Erről korábban itt írtunk.

Annak ellenére alakult ki és maradt fenn ez a gyakorlat, hogy a megkérdezett szülők elsöprő többsége tisztában volt/van azzal, hogy mekkora veszélyt jelent a gyermekek számára, ha „nem kötik be őket” a szüleik. Döntő többségük el is ítélte azokat a szülőket, akik utazás közben nem gondoskodnak kellőképpen gyermekük védelméről.

Részben a felmérés hatására, részben a gyermekek sérülését, halálát okozó balesetek száma miatt a rendőrség 2023-ban totális ellenőrzésekbe kezdett. Bevallottan „utaztak a biztonsági övet nem használó autósokra (lévén, hogy az övhasználati hajlandóság is jelentősen elmarad hazánkban az európai gyakorlattól) és azokra is, akik nem megfelelő gyermekülésben utaztatják gyermeküket, avagy az ülést vagy a beleültetett gyermeket nem megfelelően rögzítik.

Gyakorlatilag bármilyen okból is ellenőriztek egy autóst, a rendőrök automatikusan ellenőrizték az öv- és a gyermekülés használatot.  Nem is maradt el a hatása.

A KTI tavalyi felmérése szerint már a gyermekükkel utazók 90%-hoz közelítő arányban nem hagyták teljesen védtelenül gyermeküket az autóban. Ugyanakkor még mindig rendkívül magas azoknak az aránya, akik az előírásokkal nem törődve csupán az autójukba a felnőttek számára gyárilag beépített biztonsági övvel próbálják rögzíteni gyermeküket.

hely mutató mért személy arány [%]
országos felnőtt biztonsági övvel rögzítve 2252 49,6%
gyermekbiztonsági rendszerrel rögzítve 1828 40,3%
rögzített gyermekek 4080 89,9%
nincs rögzítve 457 10,1%
autópálya felnőtt biztonsági övvel rögzítve 203 67,7%
gyermekbiztonsági rendszerrel rögzítve 83 27,7%
rögzített gyermekek 286 95,3%
nincs rögzítve 14 4,7%
külterület felnőtt biztonsági övvel rögzítve 915 44,6%
gyermekbiztonsági rendszerrel rögzítve 899 43,8%
rögzített gyermekek 1814 88,4%
nincs rögzítve 239 11,6%
belterület felnőtt biztonsági övvel rögzítve 1134 51,9%
gyermekbiztonsági rendszerrel rögzítve 846 38,7%
rögzített gyermekek 1980 90,7%
nincs rögzítve 204 9,3%

Csakhogy a felnőtt öv nem gyermekeknek való!

Nem alkalmas a gyermekek védelmére. Könnyen kicsúsznak alóla, kisebb és gyengébb testük miatt ütközéskor nemcsak, hogy nem nyújt megfelelő védelmet, de sokkal súlyosabb sérülést okozhat nekik a felnőtt öv, mint a felnőtteknek. Ezért is fontos a biztonságtudatosság növelése ezen a téren – mondta lapunknak Berzai Zsolt.

F.Gy.A.