A NEM téli útviszonyok veszélyei!

  • 2025 első két hetében 23-an vesztették életüket közúti közlekedési balesetekben.
  • Még ha nem is látszik, hogy tél van, nem tapadnak úgy a gumik az aszfalton, mint máskor.
  • Mi minden ronthatja még a vezetési képességet, amikre sokan nem is gondolnak?

2025 első két hetében 23-en vesztették életüket közlekedési balesetekben az ország útjain, köztük két gyermek. Nem történtek sokkoló tömegszerencsétlenségek. Egy-két naptól eltekintve még csak télinek mondható időjárás sem nehezítette a közlekedők életét – és mégis.

A rendőrség fokozott óvatosságra inti a közlekedőket és a körülmények körültekintő mérlegelésére.

Vajon mi lehet az oka annak, hogy ilyen tragikusan indult az év? Hogy kilenccel többen haltak meg az év első két hetében az utakon, mint a múlt év azonos időszakában?

A válasz egyszerre hihetetlen és elgondolkodtató!

Attól rossz a helyzet, hogy jó – vagy legalábbis jobb, mint amikor egyértelműen látszik, hogy tél van és nemcsak a naptárból. Jobbak az útviszonyok, mint telente általában, ami sokakkal feledteti, hogy óvatosabbnak kellene közlekedni.

Az idei halálos balesetekről a rendőrség police.hu-n közétett tájékoztatása szerint a legfőbb baleseti okok mindegyike megtalálható. Abszolút és relatív gyorshajtás, amikor „nem a télies út-, időjárási és látási viszonyoknak megfelelően vezetett az autós”, az elsőbbségadás és a kanyarodás szabályainak megsértése.

Több áldozat nem használta a biztonsági övet, és volt olyan gázolás is, ami talán elkerülhető lett volna, ha visel láthatósági mellényt a gyalogos. És már most is volt olyan autós is, aki szembe ment a forgalommal az autópályára.

Az egymást sűrűn követő időjárási frontok már önmagukban is jelentős hatással vannak a közlekedőkre (és nemcsak a járművezetőkre). Korábban már írtunk arról, hogy a lakosság közel 30 százalékának a szervezete nem képes könnyen-gyorsan alkalmazkodni az időjárás változásaihoz.

[Erről szól az Egymillió meteopata országa vagyunk! című írásunk.]

A frontok sokaknál ingerlékenységet okoznak, fejfájást, vérnyomás-ingadozást, a kopásos és gyulladásos panaszok felerősödését, és ezek mind-mind rontják a gépjármű-vezetési képességet.

Részben a frontok, részben az ilyenkor jellemző szürke, bágyasztó időjárás, a rövid nappalok, a korai sötétedés hatására csökken a figyelem, kevésbé képes koncentrálni mindenki (a gyalogosok, kerékpárosok is figyelmetlenebbek ilyenkor) és nő a vezetés közbeni elalvás veszélye.

Amikor még napközben is ritkán látni a Napot, rosszabb a sofőrök térérzékelése, távolság- és sebességbecslése. Egyre több energiájukat emészti fel a figyelem fenntartása, a fókuszálás a potenciális veszélyforrásokra. Ennek egyenes következménye, hogy beszűkül a látóterük, egyre kevésbé veszik észre az oldalról közeledő veszélyeket, így az út szélén haladó gyalogosokat is – főleg, ha nem viselnek láthatósági mellényt.

Mégis, a legtöbb baleset a NEM télies útviszonyokra vezethető vissza. Nincs hó, de előfordulhatnak kisebb-nagyobb felfagyások, jégfoltok, amelyekre bárhol, bármikor ráfuthatnak a közlekedők. Sokszor semmilyen előjele nincs a felfagyásnak, ezért bátrabban hajtanak az autósok, majd egyszer csak irányíthatatlanná válik alattuk az autó.

Nem kell azonban jégfolt, páralecsapódás, lefagyott köd és hasonló ahhoz, hogy ilyenkor egy autó megcsússzon és „elszálljon”.

Az idei, együttesen 23 halálos áldozatot követelő balesetek között több pályaelhagyásos eset volt, amikor a jármű letért az útról és fának vagy egy út menti műtárgynak ütközött, vagy többször megpördült a tengelye körül és az oldalán, tetején állt meg. Többeknek viszont mindeközben csak azért kellett meghalniuk, mert nem kötötték be magukat és kirepültek a kocsiból, vagy védtelenül a kocsi alá szorultak. Magát a balesetet túlélhették volna.

Az okok nemcsak az út- és látási viszonyoknak nem megfelelő sebességben keresendők!

Bár a látszat mást mutat, a körülmények teszik veszélyessé ilyenkor az utakat. Például a hideg aszfalt. Nincs hó, nincsenek erős fagyok, az időjárás a nagyon felhős, nagyon szürke napokon is inkább kora tavaszinak tetszik, mint télinek, „nem látszik az úton, hogy tél van”. Sokan ennek megfelelően vezetnek.

Azonban a 0 Celsius fok közeli aszfalt nem úgy tapad, mint máskor. Ezért csúsznak meg rajta oly’ könnyen a „tavaszias sebességgel” hajtó autók, főleg, amelyeken még mindig nyári gumik vannak.

Kerüljük el a további tragédiákat! Ehhez azonban tudomásul kell venni, hogy tél van, akkor is, ha nem látszik. Az aszfalt hideg, különösen a hidakon és felüljárókon, ahol alul-felül hűti a burkolatot a levegő, pillanatok alatt lefagyhat a köd, a pára, vagy egyszerűen csak oly mértékben megváltozik az alacsony hőmérséklet miatt az aszfalt tapadása, hogy a megszokott (NEM téli) módon vezetni már veszélyes.

Mindenki hajtson lassabban – javasolják a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek. Szánjon több időt az utazásra, mert az időjárás, és miatta az út- és látási viszonyok igen rövid idő alatt megváltozhatnak.

Többféle időjárási applikáció is letölthető az okostelefonokra, amiket érdemes használni. Helymeghatározó szoftverjük is van, így mindig azt az időjárást – közlekedésmeteorológiai előrejelzést – mutatják, amelyre ott és akkor éppen szükség lehet.

Célszerű fokozottan figyelni a többi közlekedőt. Aki lassan halad előttünk, nem feltétlen mazsola. Lehet, hogy ő már elért egy csúszós útszakaszt, azért vett vissza a tempóból. Okos autós, ahogy ködben, úgy a bizonytalan útviszonyok közepette is, biztonságos követési távolságot tartva beáll az előtte haladó mögé és figyel.

… mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.