Az ETSC a magyar, cseh, szlovák, román megoldást támogatja

  • Jövőre gyakorlatilag már nem ihat szeszesitalt az, aki Spanyolországban autót vezet.
  • Kötelezővé tették az alkoholblokkoló használatát a mini- és a távolsági autóbuszokban is.
  • Az ETSC a gyermekek védelmében az egész EU-ban kötelezővé tenné az alkoholblokkolót.
  • Antonia Avenoso: Ha a vezetésről van szó, a legjobb üzenet: »Ne igyon alkoholt senki!«

Spanyolországban formálisan ugyan nem vezetik be jövőre a nulla toleranciát a gépjárművezetőkkel szemben, azonban olyan alacsonyan húzták meg a még megengedett véralkoholszintet, hogy a bírság kockázata nélkül gyakorlatilag nem ihatnának vezetés előtt.

0,2 g/l. A madridi kormány döntésében a jövőben legfeljebb ennyi szeszesital fogyasztásból származó alkohol lehet egy sofőr vérében vezetés közben. Szakértők szerint ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a spanyol sofőrök és a Spanyolországban autózó turisták nem ihatnak, ha vezetnek.

Spanyolország ezzel a kontinens közlekedési szempontból legbiztonságosabb országaival, Norvégiával és Svédországgal kerül majd egy szintre, amitől a spanyol kormány és a helyi hatóságok egyaránt a sérüléses közúti balesetek számának csökkenését remélik.

Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) ügyvezető igazgatója egy október 3-án, Spanyolországban épp az ittas vezetésről rendezett konferencián üdvözölte a döntést. Mint fogalmazott:

„Ha ittas vezetésről van szó, a legegyszerűbb üzenet a legbiztonságosabb is egyben. Ne igyon alkoholt senki vezetés előtt! Ezzel az új alsó határral Spanyolország vezető szerepet vállal Európában. Megfelelő végrehajtás mellett ez az intézkedés sok életet ment meg attól, hogy tönkremenjen vagy megsemmisüljön.”

Meg kell azonban jegyezni, hogy a döntéssel Spanyolország legfeljebb azon országok sorában vállalt vezető szerepet, ahol megengedett bizonyos mértékű alkoholfogyasztás a gépjárművezetők számára. Csehországban, Magyarországon, Romániában és Szlovákiában ugyanis már évek óta nulla tolerancia van érvényben, ezekben az országokban a gépjárművezetők egy kortyot sem ihatnak.

[Korábbi cikkünk arról, hogy hol mennyit ihatnak a sofőrök Európában törvényesen, innen érhető el.]

[A legfrissebb adatok az ETSC oldalán itt érhetők el.]

Spanyolország ugyanakkor – az ittas vezetés elleni fellépésről van szó – valóban élenjáró az alkoholblokkolók népszerűsítésében. Ez az a szerkezet, ami szabályos használata esetén megakadályozhatja, hogy az ittas sofőr (vagy ahol fogyaszthatnak szeszesitalt a gépjárművezetők – a határértéket meghaladó mennyiségű alkoholt fogyasztott járművezetők) beindítsák a motort. Az új nagy minibuszokat például (amelyek nyolcnál több személyt szállíthatnak), valamint a buszokat és távolsági buszokat Spanyolországban már kötelező ilyen eszközzel felszerelni és üzemeltetni.

A sofőrnek minden utazás előtt bele kell fújnia a készülékbe, hogy megbizonyosodjon arról, hogy az alkohol határérték alatt van. Antonio Avenoso ezzel kapcsolatban a már hivatkozott spanyolországi konferencián arról beszélt:

„Amikor gyerekeink autóbusszal indulnak iskolába, kirándulásra, megnyugtató tudni, hogy nem ülhet ittas sofőr a volán mögött. Szeretnénk, ha ezt az intézkedést minden európai országban bevezetnék”, mondta az ETSC ügyvezető igazgatója, aki szerint a nehéz tehergépjárműveket is fel kell szerelni alkoholblokkolókkal.

Antonia Avenoso már tíz évvel ezelőtt az European Voice-ban írt cikkében megkongatta a vészharangot az ittas vezetés okozta európai tragédiák miatt. Akkor, becsült adatok szerint, írta, az alkoholfogyasztás évente mintegy 6500 halálesethez vezetett az európai utakon. És bár azóta történtek változások, az ittas vezetők miatt bekövetkezett halálesetek száma még ma is túl magas. Pedig az ittas vezetés olyan kockázati tényező, amely teljesen elkerülhető.

[Antonio Avenoso cikke az ETSC oldalán itt érhető el.]

A helyzet azóta sem javult jelentősen. Az ittas vezetéssel összefüggésbe hozható halálesetek aránya lényegesen nem változott. Napjainkban az Európai Unióban évente még mindig mintegy 20 ezer ember hal meg közúti közlekedési balesetben.

[A Európai Unió e témában márciusban kiadott különjelentése itt olvasható.]

[Erről és az ittas vezetés veszélyeiről többször írt a Közlekedésbiztonság. Európai elemzésünk itt érhető el.]

Az ittas vezetés az unióban közvetlenül a gyorshajtás után következik, a második a vezető halálokok sorában. Hozzávetőlegesen minden negyedik baleset (haláleset) közvetlen ok-okozati összefüggésben áll az ittas vezetéssel.

Bár az ittasan vezetők ellen – ha más-más módon, eltérő intenzitással és hatásfokkal is ugyan, de mind határozottabban lépnek fel a kormányok Európa-szerte, Antonio Avenoso ahogy tíz éve, most is azt hangsúlyozza, hogy bőven van még tennivalójuk a kormányoknak és magának az Európai Uniónak egyaránt. A technológia, amivel az ittas vezetés visszaszorítható, már rendelkezésre áll. Léteznek rehabilitációs programok az ittas sofőrök számára a visszaesés, az ismételt ittas vezetés megakadályozására. Ezek széles körű elterjedése azonban az ETSC ügyvezető igazgatója szerint lassúbb az EU-ban, mint azt a balesetek száma indokolná.

Magyarországon 2024 első félévében 442 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetet okoztak ittasan vezetők. 47-tel kevesebbet, mint 2023 azonos időszakában.

[A KSH adatsorát itt találják az érdeklődők.]

Bár az ittas vezetők jóval kevesebb balesetet okoznak, mint például a gyorshajtók, a rendőrség évek óta töretlen gyakorlata szerint, ha egy autóst bármilyen okból meg kell állítani, megszondáztatják. És nemcsak, sőt, elsősorban nem azért, mert Magyarországon nulla tolerancia van érvényben. Az intézkedés célja az ittas vezetők kiszűrése még mielőtt balesetet okoznának.

… mert mindenkit hazavárnak!

F.Gy.A.