Csapatépítő tréning ittas vezetéssel

  • Már akár egyetlen korsó sör is érzékelhetően ronthatja a sofőr vezetési képességét.
  • Együtt mulattak vele, pontosan tudták, hogy ivott, mégis elmentek terepautózni vele.
  • Az ittas vezetők tévedése: sokáig nem érzékelik, hogy már nem urai önmaguknak!

Fotó: Debreceni Törvényszék

A bíróság 800 ezer forint pénzbüntetésre ítélte és másfél évre eltiltotta a közúti járművezetéstől azt a debreceni férfit, aki egy csapatépítő tréningen ittasan súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetet okozott. Mivel az eltiltás hatálya több mint fél év, a férfi csak akkor kaphatja vissza a vezetői engedélyét, ha részt vesz az ilyen esetekben kötelező utánképzésen és a végén sikeres vizsgát tesz. Ez viszont további 120-260 ezer forint költséget jelent majd számára, attól függően, hogy a baleset okozásakor mennyire volt ittas és sikerül-e első nekifutásra levizsgáznia.

A Debreceni Járásbíróság büntetővégzése szerint az elítélt 2022 júniusában a munkáltatója által szervezett csapatépítő tréningen vett részt egy vendéglátóhelyen Debrecen külterületén. Amint az a legtöbb vállalati csapatépítő tréningen lenni szokott, a vádlott – de persze nemcsak ő – elfogyasztott némi alkoholt.

Már ittas volt, amikor élt a felkínált lehetőséggel, miszerint a vendéglő melletti füves, felázott egyenetlen talajú forgalom elől el nem zárt területen egy, a forgalomból kivont rendszám nélküli kétszemélyes terepjáróval mindenki tehet egy kört.

Bár a történtektől függetlenül sem tűnik jó ötletnek egy italozással egybekötött csapatépítő tréningen ilyen lehetőséget felajánlani, többen éltek a lehetőséggel, köztük a vádlott is. A szervezők abból indultak ki, hogy a résztvevők mind felnőttek, van jogosítványuk és tudatában vannak annak is, hogy forgalom elől el nem zárt területen ittasan tilos gépjárművet vezetni.

A hatóságok a tréning, és azon belül az autós program szervezőinek, trénereinek a büntetőjogi felelősségét nem vizsgálták.

Pedig a szervezőknek is számolniuk kellett volna azzal, hogy az alkohol kontrollvesztést okoz. Növeli a fogyasztó „bátorságát”, és így az ittas ember olyasmire is vállalkozik a szeszesital hatása alatt, amire józanul nem. Ott és akkor azonban senki nem volt, aki a későbbi vádlottat lebeszélte volna arról, hogy volánhoz üljön vagy megakadályozta volna, hogy vezessen, mert nemcsak önmagát veszélyeztetheti azzal, ha volánhoz ül, mások életét és testi épségét is veszélybe sodorhatja.

Ez meg is történt.

Kollégái azonban nem, hogy lebeszélték volna a vezetésről, többen akarva akaratlan inkább még bátorították. Amikor az ittas férfi ugyanis a volánhoz ült, egy kolléganője azonnal beült mellé a homokfutó anyósülésére, három másik pedig felállt a jármű hátsó platójára és a ponyvatartóba kapaszkodva várta az indulást. Senki nem figyelmeztette őket, hogy ez így még józan résztvevők esetében is veszélyes lehet. Nem is állították le a „játékot” a szervezők.

Ami ez után történt, mondhatni borítékolható volt.

Egy idő után az ittas férfi részben ittassága miatt, részben mert nem volt tapasztalata, hogyan viselkednek az efféle két személyes autók az egyenetlen, vizes, csúszós úton négy utassal, akik közül ráadásul kettő áll, s emiatt kissé magasabbra kerül a jármű súlypontja, hibázott.

Ő csak nyomta a gázt és élvezte a négy kolléganő autóztatásával járó figyelmet és népszerűséget. Mivel a sebesség megválasztásakor sem a terep-, sem az útviszonyokra (a vizes, csúszós, egyenetlen füves talajra) nem volt tekintettel, egy ponton elvesztette uralmát a jármű felett. Az autó megcsúszott és felborult.

A platón utazók a földre estek, egyikük a jármű alá szorult.

A balesetben a platón állva kocsikázó hölgyek közül ketten súlyos, egy pedig könnyű sérüléseket szenvedett, míg a gépkocsiban utazó kolléganője szintén könnyebben sérült meg. A vádlott szintén nyolc napon túl gyógyulóan sérült.

Mi történhetett? – már azon túl, amit a bíróság megállapított és kimondott.

Lapunkban nem először írunk már arról, hogy az alkohol mindenkire másképp hat. Hatása nemcsak az elfogyasztott szeszesital mennyiségétől, töménységétől függ, hanem számos más tényezőtől is, például az illető fittségétől, hogy mennyire volt kipihent, az őt ért stressztől, az időjárástól… Gyakorlatilag megjósolhatatlan, hogy egy bizonyos italmennyiség mennyi idő múlva milyen hatást vált ki az egyes sofőrökből.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az ittas sofőr egy ideig nem is érzékeli a vezetési képességeinek romlását. Amikor még csak egy kicsit lassulnak a reflexei, a térlátása, a mozgáskoordinációja, a távolságérzékelése, úgy érzi minden rendben van. Főleg, ha nincs nagy forgalom, nem kerül konfliktushelyzetbe másokkal – például, ha nem kell mellékútról egy forgalmas főútra kikanyarodva elsőbbséget adnia.

Emiatt a sokan úgy érzik, nekik még egy pohárral belefér.

Pedig a jog szerint egy sem fér bele. Magyarországon a sofőrök egyáltalán nem ihatnak!

Számos városi legenda is rossz tanácsadója az ittas vezetéstől amúgy sem idegenkedő sofőröknek.

„Egy gyors zuhany”, „igyál meg két-három jó erős kávét”, és minden rendben lesz.

„Egyél valami zsírosat és akkor nem szívódik fel olyan gyorsan az alkohol”.

„C-vitamin még az első pohár előtt és nem üt meg a szesz”.

Ilyen és hasonló tanácsok sorát olvasni a világhálón, és minden tanácsadó tud valakit, akinek ez bejött, aki évek óta így vezet és még soha nem érte baleset.

Olyan posztokat persze nemigen olvasni a közösségi médiában, hogy az ismerősöm részegen vezetett és halálra gázolt valakit. Vagy „csak” balesetet okozott és ezért elvették a jogosítványát.

Persze a városi legendák hatását az is erősíti, hogy sok országban szabad inniuk a sofőröknek, ha vezetnek. Van, ahol 0,2, van, ahol még 0,8 ezrelék véralkoholszint is megengedett.

[Arról, hogy Európában hol mennyit ihatnak a sofőrök, korábban itt írtunk.]

Nálunk, valamint Csehországban, Szlovákiában és Szlovéniában nulla tolerancia van érvényben, gépjárművezetők egy kortyot sem ihatnak a jog szerint, ha vezetnek. A hazai alkoholfogyasztási szokásokat, a szeszesital-fogyasztás mértékét és az alkoholisták számát figyelembe véve, bár időről időre felvetődik különböző helyekről, hogy a teljes tiltást talán oldani kellene, a jogalkotó eddig minden ilyen kezdeményezést elutasított.

Az Európai Unióban a második fő baleseti ok a gyorshajtás után az ittas vezetés. Már uniós szinten is felvetődött, hogy a közösség egészének a négy – már ma is – nulla toleranciát alkalmazó ország példáját kellene inkább követni, azaz mindenütt meg kellene tiltani a sofőröknek, hogy vezetés előtt és alatt alkoholt fogyasszanak.

Mérések bizonyítják, hogy

0,2 ezrelékes véralkoholkoncentráció is megváltoztatja már a sofőr hangulatát, rontja az ítélőképességét, emiatt nehezebben lesz képes két vagy több mozgó tárgyra egyszerre figyelni és általában is nehézséget okoz számára két különböző feladat egyidejű végrehajtása.

0,5 ezrelék felett kezdenek eltúlzottá válni a sofőrök reakciói, romlanak az úgynevezett finommotoros képességek (avagy a kisizom kontroll), azaz a szem koncentráló képessége romlik, a kezek és a lábak mozgása indokolatlanul is intenzívvé válik és szélsőségesen nagy lesz. Ilyenkor fordulhat elő, hogy a sofőr ahelyett, hogy egy pici kormánymozdulattal segítenié a szemből érkezőt az előzés befejezésében, hírtelen jobbra, majd azonnal visszarántja a kormányt, amitől az autó jobb esetben csak kisodródik, de igen gyakran fel is borul. Mindeközben folyamatosan csökken a sofőr ébersége, és a gátlásai folyamatosan feloldódnak.

0,8 ezreléktől az izomkoordináció drasztikusan leromlik, ahogy a sofőr látása, hallása, beszéde is. Egyre inkább elveszíti az önuralmát, az ítélőképességét. Mind nehezebben érzékeli a veszélyhelyzeteket. Ehhez jön még, hogy romlik a memóriája is, ezért fordul elő gyakran, hogy a sofőr elindul, majd elfelejti, hogy hová is tart és hirtelen irányt vált. A rövidtávú memóriavesztés és a koncentráció romlása csökkenti az információfeldolgozás sebességét. Ezen az alkoholszinten a sofőrök már a külső jelzéseket sem mindig észlelik, például a tilos jelzést, vagy egy másik jármű irányjelzőjének a fényét.

És ha még ennél is nagyobb a sofőr véralkoholszintje, drasztikusan megnő a reakcióideje és mindinkább kontroll nélkül kezd vezetni. Ez olykor jelenthet lassú vezetést is, de az esetek többségében az ellenkezője a jellemző. Tovább romlik a sofőr mozgáskoordinációja és mivel ezen a szinten már a gondolkodás is lelassul, már az egyszerű forgalmi helyzetekre sem lesz képes adekvát választ adni. Sem a sávtartásra nem lesz már képes, sem arra, hogy amikor kell, időben és megfelelő erővel fékezzen.

Mivel az alkohol mindenkire máskép hat és a lebomlása a szervezetben ugyancsak egyéni adottságok függvénye, a szakemberek azt javasolják, egy átmulatott éjszakát (csapatépítő tréninget) követően az utolsó pohártól számított 12 órán belül senki ne üljön volánhoz. Biztos, amit biztos. De a legbiztosabb, mint azt korábban dr. Funk Sándor addiktológus lapunknak elmondta, 24 órával az utolsó pohár után – ritka kivételektől eltekintve – szinte bizonyosan minden bulizó szondaképes lesz.

F.Gy.A.