Digitális detox a biztonságunkért
- Bárki megakadályozhatja, hogy vezetés közben zavarja a mobilja!
- Egy applikáció, amit csak kevesen használnak, de életeket menthet.
- A különböző értesítések is másodpercekre lekötik a sofőr figyelmét.
„Jelenleg vezetek és a Fókusz funkció be van kapcsolva. Akkor fogom látni az üzenetet, amikor megérkezem oda, ahová megyek.” Ezt, vagy ehhez hasonló tartalmú szöveget küld minden mobiltelefon, ha a tulajdonosa bekapcsolja a telefonja Vezérlőközpontjában található Fókusz applikáció Vezetés funkcióját mielőtt autóba ülne. Az üzenet szövege persze átszerkeszthető, személyre szabható.
A ma már minden okostelefonban megtalálható Fókusz/Vezetés funkciót arra találták ki, hogy amikor a sofőr vezet a telefonja ne fogadjon hívásokat, üzeneteket, és értesítéseket se küldjön a nem fogatott hívásokról, se másról, például az el nem olvasott üzenetekről, vagy hogy valamelyik applikációja éppen milyen új lehetőséget kínálna fel, ha odafigyelne rá.
Ennek az applikációnak egyetlen funkciója, megakadályozni a sofőrt abban, hogy megengedje a telefonjának elvonni a figyelmét a vezetéstől.
Természetesen lehetnek kivételek, de erről alkalmasint a sofőr dönt és nem a telefonja. A szülő vagy a gyermek, olykor a főnök vagy egy fontos ügyfél hívásával kivételt tesz ember vezetés közben is.
A biztonságtudatos jogkövető sofőr persze kihangosítót használnak akkor is, ha a „kivételezettek” hívják őket. Fogadják a hívást, türelmet kérnek, majd az első alkalmas helyen megállnak, csak utána kezdenek beszélgetni a hívóval.
Bár ma már a mobilhasználók kezében igen kevés kivételtől eltekintve csak okostelefonok vannak, bennük a Fókusz funkcióval, a rendőrség nem reprezentatív felmérései szerint az autósok közel fele, tízből négy használja vezetés közben is a telefonját, és igen sokan még mindig kézben tartva. Azaz ez a leggyakoribb közlekedési szabálysértés a hazai utakon!
Gyakran olyan gépkocsik volánja mögött is látni kézben tartott mobilt használó sofőrt, amelyekről típusuk, felszereltségük, árfekvésük alapján feltételezhető, hogy van benne valamilyen gyári kihangosító, beépített headset, vagy mindkettő. Csak használni kellene!
[Egy futárként dolgozó vlogger elgondolkodtató összeállítást készített a telefonozó autósokról. Filmje a Pofátlan(TAN)ító videók között is megállná a helyét.]
Egyes telefontípusoknál ezt a funkciót a gépkocsi kommunikációs panelje automatikusan bekapcsolja amikor a készülék rácsatlakozik. Léteznek olyan megoldások is, amelyek ez után már nem is engedik meg – bizonyos sebesség felett – a mobiltelefon legtöbb funkciójának a használatát.
Lehet, hogy ezért is látni több tízmilliós autókban kézben tartott telefonjukon beszélgető sofőröket?
Amióta a rendőrség az öt kiemelten közlekedési szabályszegés (gyorshajtás, elsőbbségadási, kanyarodási szabályok megsértése, az övhasználat elmulasztása és az ittas vezetés) mellett kiemelten figyel a „kézben tartott telefont használókra” is, lévén, hogy azt a KRESZ egyértelműen tiltja [A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. 3§ (2)] az autósok is körültekintőbbek lettek.
Mégis, túlzás lenne azonban kijelenteni, hogy rohamosan csökkent a vezetés közben telefont használók száma. Noha az elmúlt években a rendőrség már akciózott és bírságolt, figyelemfelhívó kampányokat indított gyerekekkel, orvosokkal, humoristákkal… Drónokkal is figyelte a sofőröket, majd nyilvánosságra hozta a drónt meglátva a kézben tartott mobilt eldugni próbáló gépkocsivezetőkről készült felvételeket.
El kell oszlatni azt a tévhitet, miszerint csak a kézben tartott mobiltelefon használata veszélyes. Ez nem igaz! A mobilhasználat minden formája rontja a sofőrök vezetési képességét, mivel megosztja a figyelmüket.
Sok szó esik mostanában arról, hogy a multitasking – amikor párhuzamosan több dologgal is foglalkozik valaki – mégsem olyan hatékony munkaszervezési, munkavégzési gyakorlat, mint azt egy időben feltételezték. De van, amikor a multitasking nem döntés kérdése, hanem kényszer! Közlekedéspszichológusok arra hívják fel a figyelmet, hogy a gépjárművezetés lényegében egy állandó multitasking. Egyszerre több mindenre kell figyelnie a sofőröknek, többféle tevékenységet kell végezniük.
Mindeközben a mobiltelefon nemcsak akkor vonja el a figyelmüket, ha beszélnek rajta vagy üzenetet írnak, filmet néznek és hasonlók!
Pszichológusok évek óta hangoztatják: az ember akkor is vet egy pillantást a telefonján felvillanó üzenetre, ha tudja, „most nem lenne szabad”, ha nem vár fontos üzenetet. Evolúciós okokból az agyunk arra van programozva, hogy minden hirtelen mozgásra, fényfelvillanásra, szokatlanra, azonnal figyeljen és szükség esetén reagáljon. Ám abban az egy másodpercben, amíg a sofőr „csak egy pillantást vet” a telefonjára sebességtől függően minimum 14/25/36 méter vakon vezetést jelent. De még 20 km/h sebességnél is több mint ötöt!
Üzenetírás közben a fékezési reakcióidő 39,9 százalékkal nagyobb, mint azoknál, akik nem telefonálnak.
És a számok csak a telefonálásra, üzenetírásra vonatkoznak. Sokan azonban rövid videókat (is) néznek vezetés közben, élő közvetítést készítenek arról, hogy éppen merre járnak, e-maileket írnak, diktálnak. Ezeknél a figyelemelvonás ideje és mértéke még nagyobb is lehet, mint egy közönséges telefonbeszélgetés alkalmával.
[Korábbi cikkünk itt érhető el.]
Miután jogi eszközökkel, azaz bírságolással még sehol nem sikerült elérni a vezetés közbeni mobilhasználat teljes mellőzését, a modern kor ittas vezetésének is nevezett jelenséggel szemben marad a képzés és maradnak azok a műszaki megoldások, amelyek erősen korlátozzák vagy teljes egészében blokkolják a sofőr mobiltelefonjának összes kommunikációs csatornáját és applikációját.
„Önkéntes digitális detox” nélkül azonban a technika sem képes csodákra – figyelmeztetnek a téma szakértői. Be kellene látniuk az autósoknak, hogy a mobiltelefonjuk sokkal nagyobb mértékben vonja el a figyelmüket az útról, a forgalomtól, magától a vezetéstől, mint azt ők maguk érzékelik. Ez azonban csak vészhelyzetben válik nyilvánvalóvá, akkor pedig már sokszor késő.
Ahogy azt is be kellene látniuk, hogy a gépjármű veszélyes üzem, és a sebességgel arányosan nő a balesetveszély, baleset esetén pedig a sérülések kimenetelének a súlyossága.
Azért a hatóságok sem adják fel, hogy a maguk eszközeivel „ösztönözzék” a mobilozás mellőzését vezetés közben. Az intelligens radarrendszerek a kézben tartott mobiltelefonos beszélgetéseket is szabálysértésként azonosítják, már ha a sofőr telefonál vezetés közben, és automatikusan küldik a bírságcsekket.
Két éve a holland rendőrség elkezdett használni egy speciális kamerát, a MONOcamot, amivel messziről „látja”, hogy a járművezetők mobiloznak-e vezetés közben. De nemcsak azt, ha a füléhez emeli és úgy beszél rajta, hanem azt is érzékeli, ha a kormánykerék alatt vagy mögött tartja a kezében a készüléket.
F.Gy.A.