Drága lesifotók!
- Egy hét alatt több mint 1200-an akadtak fenn rendőrségi ellenőrzésen Borsodban.
- Filmre vették a biztonsági öv használata nélkül autózókat, aztán megállították őket.
- A rendőrség már nemcsak kamiont és drónt használ a szabályszegők leleplezésére.
Egy hét alatt több mint 1200 közigazgatási bírságot szabott ki a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság a biztonsági öv, a motoros bukósisak és a gyermekbiztonsági rendszerek alkalmazásának ellenőrzése közben. 43 gyermek gyakorlatilag védtelen volt, amikor az akciózó rendőrök rajtakapták a szüleiket. Nem kötötték be rendesen a biztonsági gyermekülésbe, egyes esetekben egyáltalán nem kötötték be őket.
A vármegyei rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint az akcióban a hozzájuk tartozó autópálya szakaszokon kipróbáltak egy új, máshol még nem alkalmazott ellenőrzési módszert. Kisbusszal autóztak és abból figyelték, hogy a mellettük elhaladók közül ki használja a kötelezően előírt passzív biztonsági eszközöket és ki nem.
De nemcsak figyelték őket. Videofelvételt is készítettek – jellemzően telefonnal –, ami így nem is volt feltűnő. Sokan nem is sejtették, hogy később még sokba fog kerülni nekik a másik kocsiban készült felvétel.
Sok autós az egészből egyáltalán nem érzékelt semmit. Elhajtott mellettük egy kisbusz, aminek az anyósülésén valaki telefonált – maximum ennyit láthattak, már, akik akkor éppen arra néztek.
Az éles szeműek még talán gyanakodtak, hogy a „telefonáló” valójában videofelvételt készít, a többség azonban ott és akkor nem tulajdonított jelentőséget ennek. Nem gondolta, hogy őt és a biztonsági övét (pontosabban a nem használatát) rögzíti éppen a rendőrség egy okostelefonnal.
Néhányan azok közül, akik addig nem voltak bekötve menet közben biztos, ami biztos alapon bekapcsolták az övüket. De akkor már késő volt.
Nem lehet minden balesetet elkerülni, megelőzni. Ezért kell felkészülni az esetleges következményeikre. Nem mindegy milyen sérülések érik a jármű utasait egy balesetben.
Már, ha túlélik. Tavaly 522-en haltak meg az utakon közlekedési balesetekben. Sokan közülük nem használták a biztonsági övet és kirepültek az autóikból, amikor az lesodródott az útról és fának, betonoszlopnak ütközött vagy egy másik járművel ütközött. Többségük túlélhette volna a balesetet, ha bekötve utazik.
A biztonsági öv, a motoros bukósisak (de a kerékpáros sisak is) életet menthet. Nemrég az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság egyik rendezvényén elhangzott: „Ha sikerülne 6,2 százalékkal növelni az övhasználatot a gépjárművekben, 10-12 százalékkal lehetne csökkenteni a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát évente. 2020-ban és 2021-ben például összesen 110 ember túlélte volna a közlekedési balesetet, ha bekötötte volna magát, amikor autóba ült”.
A Partnerség a Közlekedésbiztonságért Egyesület felmérése szerint – amit Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésbiztonsági Tagozat társelnökeként ismertetett a fenn említett konferencián – a magyar autósok 93,9 százaléka alapvető fontosságúnak tartja az övhasználatot, ha a biztonságos közlekedésről van szó. Mi több: 56,5 százalékuk rendkívül felelőtlennek, 41,4 százalékuk felelőtlennek nevezte azokat, akik nem kötik be magukat. Azt már csak a válaszolók 90,6 százaléka jelentette ki határozottan, hogy ő bizony mindig beköti magát, ha autóba ül, és mindig szabályosan használja az övét.
A mérési adatok kissé mást mutatnak – ismertette az egyesület kutatási eredményét Berta Tamás. Országosan az autóvezetők 88.5 százaléka használta a biztonsági övet a vizsgált időszakban. Az anyósülésen utazók még kisebb arányban, 87,3 százalékuk volt csak bekötve, amikor elhaladtak a felmérést készítők előtt. A hátsó ülésen pedig – mintha ott még ma sem lenne kötelező – az utasoknak csupán az 57,1 százaléka volt bekötve.
Még rosszabb a helyzettel szembesültek a kutatók, amikor a gyermekbiztonsági rendszerek használatát vizsgálták. Országosan a gyerekek alig több, mint 60 százaléka (autópályán 65,5%, külterületi utakon 63,2%, lakott területen 56,9%) utazik csupán a neki megfelelő gyermekbiztonsági ülésben. Másképp fogalmazva: tíz gyermek közül négy védtelenül utazott!
[Az eseményről készült tudósításunk sok információval innen érhető el.]
Február elsején mutatta be a rendőrség a hazai övhasználatról készült felmérés eredményét, ami – mint elhangzott – rosszabb képet mutatott, mint a korábbiak. Részben a vizsgálat módszertanának a megváltozása miatt: a mostani mérésekkor már nem tekintették például védettnek azokat a gyerekeket, akiket becsatolt felnőtt biztonsági övvel utaztattak a szüleik. Korábban ez még elfogadott volt.
Már akkor jelezte a rendőrség: fel fog lépni a kötelező övhasználatra fittyet hányó autósok ellen. Már a rákövetkező héten egy egész Európára kiterjedő RoadPol akció keretében a magyar rendőrök célzottan vizsgálták a passzív biztonsági rendszerek (az öv, a bukósisak és a biztonsági gyermekvédelmi rendszerek) használatát.
És az ellenőrzések egy ideig még bizonyosan folytatódnak. Az ORFK célja ugyanis az, hogy a közlekedésbiztonsági szempontból élenjáró országok szintjére javítsa az övhasználat arányát Magyarországon. 95 százalék fölé.
A rendőrség már jó ideje alkalmaz meghökkentő módszereket az övhasználatot elmulasztók, vezetés közben telefonálók, filmet nézők, üzeneteket írók kiszűrésére. Már a kisbuszos lesifotózás (avagy inkább filmezés előtt) is ellenőriztek kamionokból, mert azokról senki nem feltételezte, hogy a rendőrség szolgálatában állnak.
A bírság összege, ha nem használja a biztonsági övet
Autópályán | 20.000 Ft |
Lakott területen kívül | 15.000 Ft |
Lakott területen belül | 10.000 Ft |
A bírságot az fizeti, aki nem kötötte be magát, gyermekek esetén a szülő vagy az a felnőtt, akinek a felügyeletére volt bízva.
Mind több vármegyében vetnek be rendszeresen drónokat – a mostani borsodi ellenőrzés alatt is használták őket. Amikor az autósok észreveszik, hogy a mellettük haladó járműből vagy épp a magasból filmezik őket, már késő. Akkor is, ha a legtöbben olyankor sietve bekötik magukat.
Közlekedésbiztonsági szakértők többször felhívták már a figyelmet arra, hogy az öv nemcsak életet menthet, a balesetek következményeit is jelentősen enyhítheti. Nemcsak az első ülésen, hanem valamennyin.
Az ORFK – Országos Balesetmegelőzési bizottsága által megrendelt felmérés alapján az elmúlt öt év baleseteit elemezve a kutatók azt állapították meg, hogy a gépjárművezetők körében 4,2-ször, a jobb elsőn 3,6-szor, a hátsó üléseken azonban 7,9-szer nagyobb a valószínűsége, hogy az ott a biztonsági övét nem használva utazó meghal egy balesetben, mint az övhasználók esetében!
F.Gy.A.