E-lándzsával a torlódások csökkentéséért
- 13 e-oltólándzsát adományoztak a közútkezelők az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak.
- A tűzoltók számára fejlesztett eszköz könnyen-gyorsan behatol az e-autók akkumulátorcsomagjába.
- Megelőzheti a robbanást és gyorsíthatja az oltást, ha azonnal a méretes akkumulátort kezdik hűteni.
Ha a lítiumion-akkumulátort kívülről hosszú időn keresztül láng- vagy erős hőhatás éri, avagy, ha roncsolódik az akkumulátorpack, megindulhatnak bizonyos „nemkívánatos kémiai reakciók” az akkumulátorban. Ennek pedig akár katasztrofális következményei lehetnek.
Csekély ugyan az esélye, hogy ez bekövetkezzen, azaz, hogy az elektromos autók „üzemanyag-tartályát” olyan külső hő- vagy fizikai hatás érje, aminek következtében kigyulladna a lítiumion-akkumulátor, ám ha ez mégis megtörténik, az felér egy mini-katasztrófával, mivel akár méteres szúróláng is felcsaphatna belőle.
[Az elektromos autók tűzveszélyességéről korábban itt írtunk.]
2019 óta összesen csak húszegynéhány elektromosautó-tűzhöz riasztották a tűzoltókat, miközben a hagyományos motorral hajtott gépjárművek közül évente 550-650 kapott lángra az utakon. A jelentős különbség oka egyfelől az, hogy elektromos autóból még jóval kevesebb fut az utakon, mint benzines vagy dízelüzeműből. Másfelől az elektromos autók legöregebbje is tinédzserkorú még a hagyományos meghajtásúak átlagához képest. Alkatrészeik, a méretes és súlyos akkumulátoruk egyelőre jól ellenáll a külső hatásoknak.
A tűzoltóság azonban már most készül azokra az időkre, amikor már az elektromosautó-tüzek sem mennek majd szenzációszámba. Január 31-én az országosan 31 ezer kilométer közúthálózatért felelős Magyar Közút Nonprofit Zrt. öt, a hazai autópályák jelentős hányadát üzemeltető Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. pedig nyolc e-oltólándzsát adományozott a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak. A kifejezetten a tűzoltók igényeinek kielégítésére fejlesztett tűzoltóeszközöket a Magyar Közút dunakeszi üzemmérnökségén Fülep Zoltán tűzoltó dandártábornok, a katasztrófavédelem országos tűzoltósági főfelügyelője vette át Kertesi Tamástól az MKIF Zrt. vezérigazgató-helyettesétől és Szilvai József Attilától a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatójától.
A katasztrófavédelemnek eddig is voltak ilyen eszközei, vármegyénkként egy-egy. Számuk növelését a plug-in hibrid, illetve a teljesen elektromos járműveket iránti növekvő kereslet indokolta.
Az ilyen autók kigyulladása ugyan nem megoldhatatlan feladat a katasztrófavédők számára, de oltásuk a hagyományos eszközeikkel túlságosan hosszú ideig tart. Az oltás és a műszaki mentés idejére, ami akár órákig is eltarthat, le kell zárni az érintett útszakaszt, ami jelentős fennakadást okoz a közlekedésben.
A katasztrófavédőknek, a közútkezelőknek és az utazóközönségnek egyaránt az az érdeke, hogy az oltás a lehető legrövidebb ideig tartson. Erre kiváló eszköz az e-oltólándzsa.
Az e-oltólándzsa olyan anyagból készült, ami az extrém magas hőt is képes elviselni, ugyanakkor az áramütéstől is megvédi a használóját. Anyagának és a kialakításának köszönhetően könnyen-gyorsan át lehet vele ütni az autók bármely karosszériaelemét, de még elektromos járművek akkumulátorcsomagját is, így gyorsabban és hatékonyabban tudják bevezetni a vizet az akkumulátorcsomagba. Így azonnal a tűz- és robbanásveszély szempontból a legkritikusabb ponton kezdhetik hűteni az akkumulátort, amivel így akár meg is akadályozhatják az akkumulátornak, és magának a járműnek is az esetleges felrobbanását.
Az e-oltólándzsa és tartozékai, azaz az e-lándzsakészletek a hagyományos tűzoltási módszerhez képest jelentősen lerövidítheti az elektromos járművek oltását, így a mentés és ez által a torlódások idejét is.
F.Gy.A.