Elhitték, hogy őket nem érheti baj
- Jól összpontosító sofőrökre ezután is nagy szükség lesz a forgalomban.
- A tökéletes biztonság illúzióját nyújtó sofőrsegédek megtévesztik a vezetőket.
- Egy amerikai felmérés szerint öt autómodell utasai négyszer nagyobb eséllyel szenvednek halálos balesetet, mint az átlag. Vezetőik elhitték, hogy őket nem érheti baj.
Egyre több fedélzeti elektronika beszerelését írja elő az Európai Unió a gyártók számára, és ezek használatát elvárják a járművezetőktől. Legalábbis erre utal, hogy bár az egyes eszközök kikapcsolhatók, minden újraindítás után az összes aktívvá válik.
Nyilvánvaló, hogy vannak eszközök, amelyek valóban hasznosak: a jármű környezetét három dimenzióban megjelenítő, a szűk helyeken a manőverezést segítő segédek, vagy a parkolóból a forgalmas útra kitolató sofőr számára a keresztforgalmat figyelő eszköz kifejezetten hasznos. Hosszú autópályás szakaszokon az aktív sebességtartó, a sávban tartó, a vészfék asszisztens nagy segítséget nyújthat, feltéve persze, hogy finoman, kiszámíthatóan végzi a dolgát. Ugyanakkor a sok sofőrsegéd fárasztó is lehet, ha egyszerre követel magának figyelmet.
De van egy még veszélyesebb következménye a szoftveres másodpilóta jelenlétének a fedélzeten. Méghozzá az, hogy a vezető tényleg elhiszi, rábízhatja magát, a járművét, esetleg az egész családja testi épségét a fedélzeti segéderőkre.
Az iSeeCars.com autóipari kutatócég egy közelmúltbeli tanulmánya elemezte az Egyesült Államok közúti halálozási adatait a 2018 és 2022 között, hogy kiszűrje azokat az autó modelleket, amelyek a statisztikák alapján nagyobb valószínűséggel lesznek halálos közlekedési baleset részesei.
– Az új autók biztonságosabbak, mint valaha – mondta Karl Brauer, az iSeeCars vezető elemzője, akinek a szavait a CBT NEWS idézte. – A fejlett futómű-kialakítás, a vezetőt segítő számos technológia, valamint a vezetőt körülvevő légzsákok sora mellett a mai autómodellek valóban kiváló védelmet nyújtanak az utasoknak. Csakhogy ezeket a biztonsági jellemzőket ellensúlyozza a figyelmet gyakran elvonó mobilozás és a nagyobb sebesség, ami az elmúlt években a halálos balesetek számának növekedéséhez vezetett az Egyesült Államokban.
A tanulmány az egymilliárd járműmérföldre vetített halálos baleseti arányt használta annak meghatározására, hogy mely modellek a leginkább érintettek halálos kimenetelű balesetben. Az adatok azt mutatták, hogy 23 járműmodell legalább kétszer akkora valószínűséggel keveredett halálos ütközésbe, mint egy átlagos jármű, és az öt leghalálosabb járműmodell veszélyeztetettsége több mint négyszerese az átlagnak.
– A legtöbb ilyen jármű kiváló biztonsági besorolást kapott, jól teljesítettek a törésteszteken, tehát ez nem járműtervezési probléma – mondta Brauer. – A listán szereplő modellek valószínűleg a vezetői viselkedés és a vezetési körülmények kombinációját tükrözik, ami a több balesethez és halálesethez vezetett. Bár a híradásokban kiemelték a Tesla egyes modelljeit, az első öt helyezett között koreai, japán, európai és amerikai gyártmány is volt. Kétségtelen azonban, hogy a Tesla Autopilot fedélzeti rendszere sok vezetőt arra sarkallt, hogy teljesen átadja a vezetés felelősségét a járműnek. Az ezt bizonyító videók, amelyeket népszerű megosztó felületeken hoztak nyilvánosságra, valódi divattá tették a hátsó ülésen való utazást és hasonlókat. Ha egy ilyen jármű okoz vagy szenved balesetet, azért természetesen a vezető felel, és nem az Autopilot.
Egy másik kritikus tényező a jármű mérete. Az iSeeCars adatai szerint szubkompakt és kompakt modellek uralják a halálos áldozatok listáját, míg a közép vagy teljes méretű autók általában az átlag alatt maradtak. Ez azt bizonyítja, hogy a fizika törvényeit nem lehet áthágni: a kisebb méretű autók nagyobb a kockázatot jelentenek, ha nagyobb járművekkel ütköznek.
N.V.