Év végi „egyéb veszélyek” az utakon
- Hogyan hat a töltött káposzta a sofőrök vezetési képességére?
- A túlevés is lehet olyan veszélyes a közlekedésre, mint az ittasság.
- Hanyagolhatja a biztonsági öv használatát, akinek tele a bendője?
Az elkövetkező napok, hetek, a vízkeresztig tartó időszak, de sokaknál a báli szezon végéig a nagy össznépi családlátogatások, az év végi, év eleji összejövetelek időszaka. Ilyenkor a legtöbben kötelességüknek tartják, hogy enni-inni kell, mert év vége/új év van, amikor enni-inni kell.
Azonban a hosszúra nyúlt bőséges ünnepi lakomák könnyen veszélyessé válhatnak, ahogy az elhúzódó családi összejövetelek előtti és utáni sietség is. [Erről korábban például itt írtunk.]
A túlzásba vitt eszem-iszom, dínom-dánom nemcsak a nyári strandforma elérését nehezítheti meg (hol van az még), könnyen veszélybe sodorhatja a lakomáról autóval távozókat, ha a sofőr nem ügyel arra miből és mennyit eszik vagy, hogy mikor!
Mindenki ismeri a kajakóma fogalmát. A legtöbben valószínűleg megtapasztalták már milyen az.
Orvosilag is bizonyított tény, a túl sok túl nehéz étel elfogyasztása után az emberek többségére rátör a fáradtság, le akarnak ragadni a szemei. Nem feltétlen csak a nehéz, magyaros ételek, a zsíros húsok, a hurka-kolbász, a töltött káposzta szenderítheti álomba az embert. Ezeknél akár veszélyesebbek is lehetnek a gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmazó ételek, lényegében ide sorolható a fehér lisztből készült összes cukros sütemény, köztük a bejgli is akár.
De mi is az a kajakóma és hogyan befolyásolja a sofőrök vezetési képességét?
Az egyik általánosan elfogadott nézet szerint étkezés után a szervezetünk az erőforrásait az elfogyasztott ételek hasznosítására fordítja, ezért kevesebb vér jut az agyba, kevesebb energia a gondolkodásra, a figyelem összpontosítására, azaz mindenre, amire a biztonságos közlekedés érdekében a sofőröknek szükségük van.
Először csak a figyelem lankad, egyre kevésbé, egyre később észlelik az út szélén haladó gyalogosokat, rosszabbul kezdik felmérni az előttük haladók és a szemből érkezők távolságát. Hirtelen erős fékezések, kapkodva végrehajtott manőverek, kormánymozdulatok jelzik (az utasoknak is), hogy a sofőr fejben nincs teljesen ott, ahol lennie kellene.
Egy másik magyarázat szerint azok ételek, amelyek a vércukorszintet gyorsan megemelik, olyan folyamatokat indítanak be a szervezetünkbe, amelyek hatására (napszaktól függetlenül) megnő a szerotonin szint a szervezetünkben, ami álmosságot okoz. Márpedig a magyaros konyha bővelkedik efféle ételekben.
Van azonban egy ritkán hallott magyarázata is a kajakómának, amire érdemes odafigyelni, és nemcsak a gépjárművezetőknek! Balogh Eszter táplálkozástudományi szakember szerint a kajakóma lehet egy természetes folyamat eredménye, de utalhat inzulinrezisztenciára is, amely a későbbiekben 2-es típusú cukorbetegséggé alakulhat, sőt jelezheti a pajzsmirigy alulműködését is.
Ha túl gyakran jelentkezik a kajakóma és már nem is szükséges túl sokat enni az elálmosodáshoz, érdemes ezt a lehetőséget is számba venni és orvoshoz fordulni.
A cukorbetegség nem akadálya a gépjárművezetésnek. Baj csak akkor van, ha a sofőrök nem tudnak a betegségükről, vagy ha nem tartják be az orvos utasításait. Mert más-más módon, de a túl alacsony és a túl magas vércukorszint hatása is gyorsan, intenzíven jelentkezhet és ezért (mindkettő) veszélyes lehet. [Erről bővebben a webbeteg.hu oldalán olvashatnak.]
Ha a kajakóma vagy a fel nem ismert, illetve kezeletlen cukorbetegség hatása autóvezetés közben ér valakit, annak következményei akár ugyanolyan súlyosak is lehetnek, mintha ittasan vagy „csak” kialvatlanul ült volna a volán mögé. Nem véletlen várja el a KRESZ a sofőröktől, hogy vezetésre alkalmas állapotban legyenek, ha vezetnek!
Ezért javasolja minden közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakember, hogy
- vezetés előtt ne csak ne igyanak alkoholt a gépjárművezetők, kerüljék a nehéz ételeket és főleg a túlevést is;
- tele gyomorral semmiképpen ne induljanak útnak, még akkor se, ha csak pár kilométerre mennek, inkább pihenjenek, majd sétáljanak egy kicsit indulás előtt;
- ne próbálkozzanak egy dupla duplával feldobni magukat, amíg hazaérnek, mert a kávé hatása hamar elillan, és utána csak még erősebb fáradságérzés tör az emberre;
- ne fűtsék túl az utasteret, mert a meleg is álmosít, főleg, ha tele a gyomor, de azért ne is vacogjon a sofőr;
- nem bántja a gyomrát a biztonsági öv, ezért akkor is kösse be magát és figyelmeztesse erre az utasait is, ha mindenkinek tele a bendője! (A KRESZ tartalmaz néhány kivételt, amikor, illetve akiknek nem kell bekötniük magukat, ha autóba ülnek; a „teleettem magam” nem szerepel köztük, rendőri intézkedés közben nem érdemes erre hivatkozni!)
Mindezek miatt érdemes figyelni elindulás előtt az időzítésre. Akkor is, ha a családi/baráti/vállalati vacsorára indul valaki, és akkor is, amikor már onnan haza.
Sokan elkövetik azt a hibát, hogy rosszul mérik fel mennyi idő kell a családnak felkészülni az indulásra; öltözködés, smink, csomagok összepakolása, „mit hagyunk itthon”. Ennek egyenes következménye, hogy egyszer csak elhangzik a jól ismert mondat:
„Induljunk már, el fogunk késni!”
Sok sofőr ilyenkor kötelességének érzi behozni a készülődéskor elvesztegetett időt, aminek olykor sajnálatos módon súlyos, sőt tragikus következményei lesznek.
Ne tegyék! Számolják ki mennyi idő kell a készülődésre (az „én öt perc alatt kész vagyok” mondásokat ilyenkor nem szabad komolyan venni) és figyeljenek arra is, hogy majd a hazaindulás előtt mennyi idő kell a sofőrnek ahhoz, hogy túljusson a kajakóma vezetést megnehezítő, veszélyeztető hatásain. Azaz, hogy mikor kell majd már abbahagynia az evést, nemet mondani a „csak még ezt az egy falatot” tukmálásra, mikor kell esetleg egy kicsit lepihenni, megmosakodni, ha lehet lezuhanyozni, mozogni egy keveset, és így tovább. Azaz felébredni (a kajakómából) és vezetésre alkalmas állapotba hoznia magát.
Hogy biztonságosan indulhasson haza a családdal!
Most van igazán itt az ideje a defenzív vezetésnek! Ilyenkor mindenki siet, pedig a családi vacsorával úgy is mindenkit megvár a rokonság, a vállalati karácsonyi parti elejéről sem tragédia lemaradni. A mulatság végén pedig már csak a mindenkit fenyegető kajakóma és az esetleg a sofőrök alkoholfogyasztására érvényes nulla toleranciára az ünnepek alatt fittyet hányó autósokra tekintettel is célszerű óvatosnak lenni.
És nemcsak a gépjárművezetőknek. És nemcsak karácsonykor!
Szilveszter a még nagyobb bulik, a még harsányabb összejövetelek ideje, amikor tényleg komolyan kellene venni azt a tanácsot, amit máskor inkább csak nagy havazás vagy ónos eső esetén javasolnak a szakemberek: csak az üljön autóba, akinek feltétlen fontos!
Mert karácsonykor, és az újév első napján is mindenkit hazavárnak!
F.Gy.A.