Ezért ne vezessen betegen!

  • Elájult, majd, amikor jobban lett, mégis megpróbált hazavezetni – baleset érte.
  • Tudta, hogy cukorbeteg, érezte a jeleit, hogy bajban van, mégis volánhoz ült.
  • Milyen jelek utalnak arra, hogy „most egy ideig nem szabadna volánhoz ülni”?

Tavaly májusban egy 48 éves nő vércukorszintje percek alatt annyira lecsökkent a volán mögött, hogy tudatzavart eredményező rosszullét lett úrrá rajta. Emiatt előbb belerohant az éppen előtte haladó segédmotorosba, majd az elsőbbségadás szabályait figyelmen kívül hagyva hajtott át egy útkereszteződésen, végül egy kerítésnek ütközött, az állította meg.

A baleset következtében a segédmotort vezető 60 éves férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy röviddel kórházba szállítása után meghalt. A nő ellen november végén emelt vádat az ügyészség halálos közúti baleset gondatlan okozásáért.

Kiderült ugyanis, hogy már akkor sem érezte jól magát, amikor a munkahelyéről hazaindult, ennek ellenére volánhoz ült.

2006 óta inzulinnal kezelt cukorbeteg volt, éreznie kellett, és elmondása szerint érezte is, hogy vércukorszintje rohamosan csökken. Pedig egész nap betartotta a számára előírt étkezési szabályokat.

Csak a nap végén nem. Amikor érezte, hogy kezd zuhanni a vércukorszintje, ennie kellett volna pár falatot. Ő azonban úgy döntött, hazavezet, otthon kényelmesen megvacsorázik, majd beadja magának az esti inzulin adagját.

Cukorbetegként azonban – az ügyészség szerint – tisztában kellett lennie azzal, hogy ezzel milyen kockázatot vállal. Hogy mivel járhat, ha annak ellenére ül a volánhoz, hogy egyre erősebben érzi magán az alacsony vércukorszint hatását. Ezért vádolják most halálos közúti baleset gondatlan okozásával.

Milyen jelei lehetnek annak, hogy veszélyesen alacsony a vércukorszintünk?

  • remegés
  • izzadás
  • fáradtságérzet
  • éhségérzet
  • szapora szívverés
  • zsibbadás
  • száj vagy az ajak bizseregé
  • homályos látás
  • fejfájás
  • ingerültség, zavartság
  • összefolyó beszéd

Fontos tudni, hogy túl alacsony vércukorszint hatása a legtöbb embernél a fenti kellemetlen fizikai és érzelmi tünetekkel jelentkezik és, hogy ezek a tünetek nagyon gyorsan kialakulhatnak. Ezért nemcsak a cukorbetegeknek tanácsos elkerülni, hogy túlságosan éhesen (alacsony vércukorszinttel) üljenek a volánhoz, hanem mindenki másnak is.

A nagykanizsai hölgy azonban még így is szerencsésnek mondhatja magát. Nem úgy az a két férfi, akik a Pest vármegyei Pilisvörösváron, illetve a Vas vármegyei Nádasd határában lettek rosszul vezetés közben és szenvedtek balesetet. Mindketten meghaltak.

A nádasdi tragédia áldozata egy zalai disznóvágásról tartott haza. Már kora reggel is rosszullét gyötörte, egyszer el is ájult, de miután magához tért, azt mondta minden rendben van vele, kocsiba ült, hogy hazavezet.

Senki nem akadályozta meg abban, hogy elinduljon.

Út közben azonban ismét rosszul lett és a 86-os úton autójával lesodródott az úttestről és árokba csapódott.

A sofőrt a tűzoltóknak kellett kiszabadítani az autóból, és bár a mentők hamar megérkeztek, már nem tudták megmenteni az életét.

Közlekedésbiztonsági szakértők és orvosok egyaránt arra figyelmeztetnek, hogy a KRESZ a gépjárművezetés feltételei között külön is kitér arra, hogy a sofőrnek vezetésre alkalmas állapotban kell lennie [4§. (1.) b.]. Ami nem azonos azzal, hogy nem állhat alkohol vagy drogok hatása alatt.

Köztudomású, hogy bizonyos gyógyszeres kezelések alatt tilos gépjárművet vezetni,

erre az orvosok külön is felhívják az érintettek figyelmét. A figyelmeztetést a beteg orvosi kartonjára is felvezetik. Akit ilyen gyógyszerrel kezelnek, az nincs vezetésre alkalmas állapotban. Amennyiben ennek ellenére volánhoz ül és balesetet okoz, nem kerülheti el annak jogi következményeit. Nem számít mentő körülménynek a hirtelen rosszullét, ha az olyan betegség miatt következik be, amiről, illetve aminek a lehetséges következményeiről a sofőr tudott!

Vezetést kizáró egészségi probléma lehet mások mellett a magas vérnyomás,

ami az egészségügyi statisztikák szerint hazánkban minden harmadik embert érint. Önmagában az a tény, hogy valakinek magas a vérnyomása nem kizáró ok, kaphat jogosítványt, de fokozott ellenőrzést, kezelést igényel, különben könnyen infarktus, stroke alakulhat ki a betegnél. Orvosilag „ellenőrzött”, karbantartott magas vérnyomással szabad vezetni, de aki tudja magáról, hogy ebben a betegségben szenved – nemcsak az orvosok tanácsolják – legyen különösen óvatos.

Magas vérnyomás lassan és szinte észrevétlenül alakul ki. Számos oka lehet a mozgásszegény életmódtól a környezeti hatásokon át például a cukor- és szívbetegség is okozhatja.

Fejfájással, mással nem magyarázható idegességgel, ingerlékenyéggel, látászavarral, szédüléssel és tarkótáji fájdalommal jelentkezik.

Ha ilyen tüneteket érez magán valaki, ne vezessen! Ha már úton van, álljon félre és ha a tünetek nem múlnak, nem csökkennek, hívjon segítséget, orvost vagy a mentőket!

Egy pillanatnyi rosszullétnek is súlyos következményei lehetnek, miután lakott területen belül 14, azon kívül minimum 25 métert tesz meg másodpercenként egy, a megengedett maximális sebességgel haladó gépjármű. Nem beszélve arról, hogy amikor a tünetek először jelentkeznek, a figyelem azokra fókuszál. „A jaj, mi van velem, miért látok olyan homályosan, mitől szédül a fejem” érzés közben a sofőr már nem képes teljes figyelmével a forgalomra koncentrálni!

Ugyancsak ön- és közveszélyes lehet alvászavarral vezetni. Az alvási apnoe önmagában még nem zárja ki azt, hogy aki abban szenved jogosítványt kaphasson és vezethessen, de kezelnie kell az állapotát az orvos előírásai szerint. És szakorvosnak kell igazolnia, hogy az állapota alapján vezetésre alkalmas!

Ha már a reggeli ébredéskor is kimerült volt, egész nap majd’ leragadtak a szemei és ha nem tevékenykedett aktívan (ha csak olvasott éppen) másodperceken belül elaludt, ne vezessen!

Az alvászavarban szenvedők sokszor észre sem veszik, hogy elaludtak. „Nem alszom!” Csattannak fel ingerülten, ha mások rájuk szólnak, hogy horkolnak! Aligha kell ecsetelni milyen következményekkel járhat, ha valaki országúton, autópályán akár csak egy másodpercre is álomba szenderül!

Nem kevésbé veszélyesek lehetnek a kötőhártyagulladás, a magas láz, erős hasmenés, vagy a durva allergiás tünetek is.

Óvatosnak kell lenni akkor is, ha valaki kaja kómában (ebéd, vacsora után tele gyomorral) indulna útnak. Sőt, a nátha és az influenza is okozhat kellemetlen meglepetéseket, ha a tüsszentés épp egy kanyarban vagy más, veszélyesebb forgalmi helyzetben tör a sofőrre.

Az orvosok és a közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberek egyaránt azt javasolják: a sofőrök ne értékeljék túl a képességeiket. Ne abból induljanak ki, hogy „egy férfiember a náthát lábon is kihordja”! Először is, mert már ez sem biztos, hogy igaz. Másodszor nem mindegy, hogy az utcán sétálva kapja el az ember a köhögési, tüsszentési roham, kezd el fájni a feje, vagy futkosni a hátán a hideg, vagy a volán mögött.

Nem utolsó sorban, ha valaki úgy okoz balesetet bármilyen betegségből kifolyólag, hogy arról – mármint a betegségéről – korábban nem tudott, mentesülhet a jogi felelősség alól. Ellenkező esetben azonban, vállalnia kell a felelősséget, akkor is, ha járt a bajával orvosnál és akkor is, ha nem.

F.Gy.A.