Forgalmi rend változás estéről reggelre?
- A technika fejlődése elfedheti az országúti garázdák által teremtett veszély valódi nagyságát?
- Ördögtől való lenne szankcionálni a kötelező vezetést támogató rendszerek kikapcsolását?
- Miért szorongnak az emberek az utakon, ha a statisztikák szerint javul a közlekedésbiztonság?
- Interjú Dr. Hatala József volt országos rendőr-főkapitánnyal, a Magyar Autóklub elnökével.
„Velem is megesett már, hogy reggel, amikor munkába indultam merőben más forgalmi renddel szembesültem, mint amikor előző nap este hazatértem. Az ilyen átgondolatlan, előkészítetlen, ad hoc közlekedésszervezési megoldásoknak is szerepük lehet, és meggyőződésem, hogy van is szerepük abban, hogy az emberek könnyebben és mind többen veszítik el a türelmüket az utakon”, mondta a közlekedésbiztonság legújabb jelenségeire reagálva dr. Hatala József volt országos rendőrfőkapitány, a Magyar Autóklub elnöke.
Mindenekelőtt azonban a legutóbbi idők eseményeiről beszélgettünk.
Hatala József szerint egyértelműen magukon viselik az emberi felelőtlenség félreérthetetlen jeleit azok a tragikus kimenetelű balesetek, de a szerencsésen végződöttek is, amelyekkel az elmúlt hónapok híradásaiban gyakran találkozhattunk és amelyek okkal-joggal háborították fel a közvéleményt. Amelyek miatt az emberek közlekedésbiztonság-érzete továbbra is rossz, vagy inkább rossz, mint jó. Néhány jelenséggel összefüggésben azonban szerinte felelőtlenségről beszélni már önmagában is felelőtlenség, már-már a helyzet bagatellizálása.
„Aki büntetőfékezéssel vesz elégtételt vélt-valós sérelmeiért, aki a megtorlás szándékával, vagy csak úgymond szórakozásból próbál meg leszorítani másokat az útról, esetleg le is szorítja őket, pontosan tudja, hogy amit tesz, annak rendkívül súlyos, olykor beláthatatlan következményei lehetnek. De valamiért ez nem érdekli őket, nem foglalkoznak azokkal”, jegyezte meg az autóklub elnöke.
Szerinte sokan egyszerűen csak megalapozatlanul bíznak abban, hogy a veszélyes manőver sikerülni fog. Láttak ilyet már a tévében, ott is megoldotta a sofőr… Vagy abban, hogy a másik autós az utolsó pillanatban mégiscsak szabad utat ad nekik, mert jobban félti az autóját, mint hogy megkockáztasson egy ütközést. Sok esetben azonban végül csak a vak szerencsén múlik, hogy a közúti erőfitogtatás, kakaskodás milyen következményekkel jár.
A technika fejlődése miatt a probléma súlyossága, veszélyessége lényegesen kisebbnek látszik, mint amekkora, jegyezte meg az Autóklub elnöke. Bár a magyar gépjárműpark átlagéletkora közelít a 16 évhez, Hatala József szerint még így is magas és folyamatosan nő az újszerű és az új autók aránya, amelyekkel nagyobb eséllyel kerülhetik el a sofőrök a saját hibás és a mások által előidézett vészhelyzeteket egyaránt. Még egy tíz éves autóból is jobb eséllyel szállhat ki ép bőrrel a sofőr a karambol után, mint a régebben gyártottakból. Emellett ma már a legtöbb gépjárműben szériatartozékok azok a vezetést támogató rendszerek, amelyek segítenek megelőzni a baleseteket vagy mérsékelhetik azok súlyosságát.
Kérdés persze, jegyezte meg ezzel összefüggésben Hatala József, a sofőrök tudják-e készség szinten használni ezeket az eszközöket, vagy, amire sajnos számtalan példa van, egyszerűen kikapcsolják azokat. Június 7 óta tucatnyi vezetést támogató és a biztonságot növelő rendszert kell beépíteni az autókba, amelyek nélkül már nem helyezhető forgalomba új autó az Európa Unióban. [Erről korábban itt írtunk.]
De mit ér a technikai segítség, ha nem tudják vagy nem akarják a gépjárművezetők használni?
Ma a biztonsági öv és a gyermekülés kivételével egyetlen kötelező biztonsági elem (vezetést támogató rendszer) használata sem kötelező a szó szoros értelmében. A sofőrök felelőssége, hogy használják-e azokat vagy sem. Ahogy az is, hogy gyakorolnak-e, befizetnek-e egy-két tudásfrissítő órára valamelyik autósiskolába, ahol a számukra új eszközök használatára felkészítik őket. Számos gépjárművezető-képző hely kínál efféle képzéseket ma már.
A menetstabilizátor, a vészfékasszisztens és a sávtartó automata kikapcsolásának azonban nincsen semmiféle szankciója. Nem minősülnek szabálysértésnek, mint az övhasználat elmulasztása. Baleset esetén is legfeljebb csak súlyosbító tényezőként veszi, veheti figyelembe a bíró. (Szakértők szerint a tavalyi, egy épp arra járó kerékpáros halálával végződött Árpád hídi baleset következményei sem lettek volna olyan súlyosak, ha a 600 lóerős Mercedes menet stabilizátorát nem kapcsolták volna ki.)
„Egyáltalán nem tartanám ördögtől valónak, ha szankciója lenne a kötelező vezetést támogató rendszerek kikapcsolásának” – mondta a Magyar Autóklub elnöke. Szerinte nem azzal a céllal tervezték és építették be azokat az újabb autótípusokba, hogy legyen még egy valami a járműben, amit a műszaki vizsgán ellenőrizni lehet, hanem azért, hogy növeljék az adott jármű biztonságát és azon keresztül mások biztonságát.
Hatala József szerint, ha ezeket az elemeket a sofőrök kényükre-kedvükre kikapcsolhatják, mert úgymond „zavarják őket”, mert „ők ezek nélkül szeretnek szabadon vezetni”, nos, ez a gyakorlat szembe megy azzal a közös céllal és érdekkel, hogy minél kevesebb embert érjen baleset, minél kevesebben veszítsék életüket vagy sérüljenek meg közlekedési balesetekben. Szerinte a jogalkotónak is érdemes lenne ezt megfontolni.
Hozzátette, a képzést és a vizsgarendszert is abba az irányba kell továbbfejleszteni, hogy például egyáltalán ne kaphasson vezetői engedélyt az, aki nem tanulta meg a gyakorlatban kellő magabiztosággal használni és kihasználni a vezetést támogató rendszerek előnyeit.
Idén az első félévben országosan 435-tel több személyi sérüléses baleset történt az ország útjain, mint 2023 azonos időszakában. Ugyanakkor a halálos balesetek száma 4-gyel, a balesetek halálos áldozataié 7-tel csökkent. Bár több év távlatában a hazai közlekedésbiztonság kisebb megingásokkal folyamatos javulást mutat, a közlekedőknek erről nem egészen ez a véleményük.
Hatala József szerint nincs ebben semmi meglepő: Az emberek nem olvassák a statisztikákat, nem aszerint érzik veszélyben vagy biztonságban magukat, hogy mit mutatnak a statisztikák.
„Reggel a munkába tartva, majd délután a hazavezető úton 10-15 kilométeren belül több olyan szituációval is találkozhat egy autós, amit ő veszélyesnek ítél, mert hirtelen erős fékezésre kényszerül, bevágnak, befurakodnak elé, feltartja egy szabálytalanul várakozó autó és így tovább. Azonban az ilyen és ezekhez hasonló esetek többségéből szerencsére, még csak anyagi káros baleset sem történik, vagy csak ritkán. Értelemszerűen így nem is jelennek meg a baleseti statisztikákban. Ettől azonban még az emberek közlekedésbiztonság-érzetére hatással vannak.
És hogy mire véljük a közúti agressziót, a pofátlan és balesetveszélyes tolakodást annak fényében, hogy ma már természetesnek számít a fedélzeti kamera a személygépkocsikban? Akinek nincs kamerája, az baleset esetén könnyen pórul járhat. Köztudomású, hogy több tucat civilnek látszó Pofátlan(TAN)ító rendőrautó járja az utakat. A lebukás esélye ezek miatt jóval nagyobb, mint évekkel ezelőtt volt.
Hatala József úgy véli ez részben morál kérdése. Másrészt a bevezető példájában már említett ad hoc, kellően át nem gondolt és a közlekedők felé nem is kommunikált forgalom-átszervezések, az amúgy előre tervezett építkezések, közműfelújítások miatti, előre nem jelzett útlezárások okozta torlódások, dugók miatt az emberek kezdik elveszteni a türelmüket. Nemcsak Budapesten, de talán itt a leginkább.
„Nemcsak autósok, motorosok, kerékpárosok is ragadtatják magukat olyasmire, amiről nyilvánvalóan ők is tudják, hogy szabálysértés – jegyezte meg a Magyar Autóklub elnöke. Persze a szabálytalankodók között nyilván vannak duhajkodók, akiknek semmi sem számít, csak ők haladjanak, vagy úgymond hétköznapi emberek, akik „csak” nem akarnak elkésni az iskolából, ahová a gyermekért mennek vagy az orvostól, ahová időpontjuk van.
Azonban már arra is vannak jelzések, információk, hogy olykor bizony „komoly üzletemberek” is áthágják a szabályokat, mert választaniuk kell: szabályosan közlekednek, vagy elkésnek egy tárgyalásról és emiatt elbuknak egy sok-százmilliós üzletet.
Hatala József szerint cinikus kijelentés lenne ezt a helyzetet azzal elintézni, hogy „induljanak el korábban”, amikor olykor a néhány kilométeres út megtétele is majd egy órába telik.
F.Gy.A.