Hat másodperc az ütközésig

  • Olyan lassan haladt, hogy el se hinnénk, ha nem látjuk, hogy még így is képes volt felborulni.
  • Folyamatosan sodródott a gépkocsi, jelét nem lehetett látni, hogy a sofőr bármit is tett volna ellene.
  • Miért futhat le egy autó a nyílegyenes útról és hogy előzheti meg, hogy balesetet okozzon?

Nem egy majdhogynem nyílegyenes úton és még kevésbé 30-40 km/h sebességgel szoktak lesodródni az útról, majd felborulni a gépjárművek. És nem is ez az a tempó, amikor a sofőrök olyannyira elveszítik az uralmukat a járművük felett, hogy az irányíthatatlanul nekicsapódik az első akadálynak, ami elébe kerül.

A Budapesti Autósok Közössége oldalára a kék autó mögött haladó jármű vezetője töltötte fel a nem mindennapi balesetről készült felvételt. Látható, hogy a Budapesten az Orbánhegyi úton közlekedő  kék autó legalább 4-6 másodpercig sodródik jobbra, mielőtt az út mellett parkoló piros Suzukinak ütközött volna.

Az ütközés ereje felemelte és megdobta az autó orrát, amitől visszapattant az úttestre, nekicsapódott egy ott haladó autóbusznak, és az oldalára borulva állt meg. A sofőr karcolásokkal megúszta a látványos borulást.

Nem sokon múlt, hogy a felvételek alapján egyelőre megmagyarázhatatlan eset tragédiával végződjön. Látható a felvételen, hogy a parkoló autó, amit a kék kocsi az út menti járdára lökött, két arra járó gyalogostól csak centikre csapódott a kerítésnek. Ha egy másodperccel később történik a baleset, a piros autó mindkettőjüket a kerítésnek vagy az ott lévő nemzeti dohánybolt falának préselhette volna.

A balesetet okozó, s közben két járművet – a parkoló Suzukit és buszt – megrongáló 37 éves sofőr az eset után azt mondta, „valamiért elvesztette uralmát a járműve felett”. Műszaki hibára nem hivatkozott, és rosszullétre sem. A rendőrség szabálysértési eljárás keretében vizsgálja a történteket.

Amint az az őt követő autó fedélzeti kamerájának a felvételén látható, hogy a kocsi már jóval az ütközés előtt folyamatosan jobbra húzott. Nem hirtelen tört ki jobbra műszaki és úthiba miatt. Közben semmi jelét nem lehetett látni annak, hogy a sofőr korrigálni próbálta volna az autó mozgását vagy intenzív fékezéssel megkísérelte volna megakadályozni, hogy letérjen az úttestről.

30-40 km/h sebesség mellett 8-11 métert tesz meg egy autó másodpercenként. Amennyire a felvétel alapján meghatározható, a kocsi legalább 4-6 másodpercet haladt lényegében kontroll nélkül. És anélkül, hogy a vezetője bármi módon is megkísérelte volna visszatéríteni a járművet a biztonságos menetvonalára.

Az általunk megkérdezett rendőrök a folyamatban lévő eljárásra tekintettel konkrétumokat nem árultak el az esetről. Elmondták azonban, hogy a felvétel és a szemtanuk elmondása alapján szerintük a sofőr vagy mással foglalkozott vezetés közben vagy rosszul lett, amit azonban a helyszínen valamiért nem kívánt elmondani, de még az eljárás keretében megteheti – vagy egyszerűen figyelmetlen volt.

Kulcs a zsebben

Gyakorlott baleseti vizsgálók mesélték, olykor az autóvezetők olyan hétköznapi mozdulatok miatt szenvednek baleseteket, mint például keresik a kulcsukat, pénztárcájukat, mobiljukat a zsebükben, s közben – attól függően, hogy melyik zsebükben és melyik kezükkel kutatnak – kissé félrehúzzák a kormányt a másikkal. Ez viszont azzal jár, hogy 30-40 km/h-s tempó mellett nem egészen egy másodperc alatt a padkára futnak. Ha nincs ott semmi, baj sincs. A mögöttük haladók csak azt látják, hogy az autó kicsit kacsázik a sávjában.

Mit csinál a gyerek?

Szintén gyakori „hiba”, amikor a sofőr vezetés közben félig hátra fordulva megnézi mit csinál a gyerek, főleg, ha az már sokadszorra kéri, figyeljenek már rá is, vagy éppen magyaráz valamit az utasának, vagy éppen keres, megigazít valamit a hátsó ülésén. Ilyenkor esélye sincs időben megállni vagy kitérő manőverbe kezdeni, ha váratlan akadály kerül elé – például lelép egy gyalogos az úttestről.

Mi van ezzel a kocsival?

Olykor a sofőr ténykedésétől függetlenül sem tartják az autók az egyenest, aminek számos oka lehet. Például az egyik meghajtott kerék gumiabroncsában a nyomás lényegesen kisebb, mint a másikban. De okozhat félrehúzást a rosszul beállított kormány, illetve futómű és a lengéscsillapító meghibásodása is. De olykor az úton húzódó nyomvályúk is megvezethetik az autókat és nekivezethetik az útszéli fának, oszlopnak, az ott parkoló autóknak.

Tüsszentettem!

Nem egy baleset történt amiatt, hogy a sofőr nem érezte jól magát már az indulás előtt sem, és az állapota csak tovább romlott az autóban. Egy erőteljes tüsszentés, egy köhögési roham nemcsak azzal járhat, hogy a sofőr pár másodpercig nem figyel az útra, ami csúcsforgalomban, rossz út- és látási viszonyok közepette akár önmagában is végzetes lehet, hanem azzal is, hogy hirtelen félrerántja a kormányt. A felnőtt emberek ösztönösen az orruk-szájuk elé kapják az egyik kezüket, ha tüsszentenek, vannak, akik mindkettőt. Ilyenkor egy-két másodpercig kontroll nélkül halad a járművük. Ám, amikor csak tüsszentés közben fél kézzel fogják a kormány azt is megeshet, hogy akaratlanul is kissé félrerántják azt.

[Arról, hogy miért veszélyes még a volánhoz ülni betegen, korábban itt írtunk.]

A példák sora alighanem hosszan folytatható lenne. Ami minden helyzetben azonos, az autó kisebb-nagyobb mértékben eltér az addigi menetirányától az út széle vagy éppen a baloldali sáv irányába anélkül, hogy a sofőr beavatkozott volna. Sok esetben pusztán a véletlenek szerencsés összjátékának köszönhető, hogy nem történik az Orbanhegyi útihoz hasonló látványos, vagy súlyosabb kimenetelű baleset.

Vezetéstechnikai trénerek, gépjárművezető-oktatók azt javasolják:

Elinduláskor mindenki ellenőrizze az autója úttartását

Ehhez elég lassú tempóban (szinte lépésben) pár métert gurulni elengedett kormánnyal egy egyenes útszakaszon. Azonnal kiderül, ha félrehúz az autó.

Fékpróba

Általában minden gépjárművezető-képzésen elmondják az oktatók, hogy elindulás után, ha másokat nem veszélyeztetünk vele, csináljunk egy fékpróbát Az ördög soha nem alszik, jobb a békésség. Egy határozott lépés a fékpedálra és azonnal kiderül, ha baj van a fékkel, és még az is, ha fékezéskor kissé félrehúz. Mindkét esetben célszerű a lehető legrövidebb időn belül felkeresni egy autószerelőt.

Kicsit kacsázzon

Hasznos lehet még bemelegíteni a kormányt és a gumikat is. A Forma-1-es pilóták sem merő szórakozásból kacsáznak a bemelegítő kör alatt. Pár méter kacsázás, majd újabb pár méter egyenesen elengedett kormánnyal, ez még egy parkolóban is végrehajtható. És elkerülhető vele, hogy a forgalomban vagy a közút egy gyérforgalmú szakaszán derül csak ki, hogy valami nincs rendben.

A kéttonnás gorilla próbája

A figyelmetlenség, a túlzott önbizalom ellen azonban nincs ellenszer. Azt, aki úgy érzi, képes egy másodperc alatt a feje fölé emelni egy két tonnás gorillát, ezért nem köti be magát, noha kötelező, nehéz lesz szép szóval meggyőzni az övhasználat fontosságáról. Ahogy azt is, aki egy ismeretlen út ismeretlen kanyarulatába is úgy hajt be, mintha naponta arra járna.

F.Gy.A.