Hiteles alkoholszondával akcióznak

  • Emlékeznek még milyen hatékony volt a rendőrség a kunfehértói autós találkozón?
  • A megállításos ellenőrzés ellenére pár kilométerre onnan működhet meg a VÉDA is!
  • Súlyos sérüléseket előzhet meg a passzív biztonsági rendszerek helyes használata!

Nagy megye, sok és sokféle gond. Bár Bács-Kiskun megye rendőrei eddig is mindent megtettek a közlekedésbiztonság javításáért, a számok egyelőre inkább a balesetek számának növekedéséről árulkodnak. Ez azonban nemcsak a rendőrökön múlik. Sőt, elsősorban nem rajtuk múlik.

Bács-Kiskun a legnagyobb területű megyéje az országnak. Népességét tekintve – Budapestet nem számítva – a negyedik. És amelyek még a megye közlekedési viszonyaira hatással vannak, a hatalmas tranzitforgalmat bonyolító M5-ös sztráda és a – forgalmat a határhoz közeledve a különböző átkelők között terítő – nagy forgalmú főutak. És persze a térség borvidékei.

Galambos Gyula alezredest, a közelmúltban bízták meg a megyei rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetésével, korábban a Kiskunhalasi Rendőrkapitányságon közlekedésrendészeti osztályvezetőként szolgált. Hivatalba lépése a megyénél semmi jót nem ígér az ittas vezetőknek.

Emlékeznek még a tavalyi kunfehértói autóstalálkozóra? Ő szervezte azt az akciót, amelyben három és fél óra alatt 21 gyorshajtót és kilenc ittas vezetőt fogták el a rendőrök egy autósfesztiválon. [Beszámolónk az akcióról itt olvasható.]

– Egyik autónkban magunkkal vittük a hitelesített elektronikus alkoholszondát, így azokat, akiknél a kézi elektromos alkoholteszter ittasságot jelzett, helyben újravizsgálhattuk – mondta az alezredes. – Nem kellett levonulni, még részlegesen sem, nem ment el idő és nem vont el erőt a helyszín és a kapitányság közti ingázás. Minimalizáltuk az időveszteséget, aminek az lett az eredménye, hogy ezt látva sokan kocsival már el se indultak haza.

A tavalyi akcióban ittasságon ért sofőrök többsége nem környékbeli volt, hanem a megye távolabbi településeiről érkeztek, többen a fővárosból vagy más megyéből. Ők hosszabb utat tettek volna meg enyhén vagy erősebben ittasan, ha nem akadnak fenn az ellenőrzésen, vagy nem téríti őket jobb belátásra az akció látványa. Ki tudja hány balesetet sikerült így megelőzni.

– Sok nálunk, sajnos, az ittasan vezető még mindig – jegyezte meg Galambos Gyula. – De nem adjuk fel. Gyakran tartunk ellenőrzéseket az úgynevezett finn módszerrel (egy adott úton az ellenőrzés ideje alatt minden sofőrt megszondáztatnak). Civil kocsikkal is tartunk akciót az ittas vezetők kiszűrésére is.

Persze a szokásokon nem könnyű úrrá lenni. Pláne egy hagyományos borvidéken.

Bács-Kiskunban, ahogy az ország legtöbb megyéjében is, dacára a sok ittasan vezetőnek, mégis inkább a gyorshajtók miatt történik a legtöbb baleset.

– Heti rendszerességgel tartunk megállításos ellenőrzéseket – mondta Galambos alezredes. – Meggyőződésem, hogy nagyobb a visszatartó ereje, mint a megállítás nélküli sebességellenőrzéseknek. A megállításos ellenőrzésekkor ugyanis a szabályszegők azonnal szembesülnek a következményekkel. Ráadásul nemcsak bírságot, büntetőpontot is kaphatnak, minimum négyet, ami tapasztalataim szerint sokaknak sokkal jobban fáj, mint a pénzbírság.

Téved, aki azt hiszi, mondta, hogy ha valahol megállításos ellenőrzést tartanak, nem kell már a közelben (vagy akár kissé távolabb) további sebességellenőrzésekre számítani. Bács-Kiskunban könnyen megeshet, hogy a megállításos ellenőrzési pont előtt vagy mögötte pár kilométerrel nehezen felfedezhető helyen működik még egy mobil VÉDA-kamera is. Így megtörténhet, hogy két héttel azután, hogy valakit gyorshajtáson értek és a helyszínen megbírságoltak, a posta egy újabb bírságcsekket kézbesít a részére és hozzá a határozatot: közigazgatási bírságot kell fizetnie, mivel (nem messze attól a helytől, ahol megállították és a helyszínen megbüntették) egy másik sebességmérő ponton is gyorsabban hajtott a megengedettnél.

– Nem túl gyakran, de előfordul, hogy valaki mindkét ellenőrzési ponton fennakad – húzta alá az alezredes, aki szerint egyes útvonalakon, még akár ennél is több bírságot is begyűjthetnek a notórius gyorshajtók.

– Gyakran tartunk úgynevezett lavina ellenőrzéseket, amikor egy hosszabb útszakaszon több sebességmérőt is felállítunk. A 44-es úton például, de rendszeresen végzünk összehangoltan részben megállításos lavina-sebességméréseket a Csongrád-Csanád megyei közlekedési rendőrökkel közösen. Ilyenkor a megyehatáron áthajtva sem érezhetik biztonságba magukat a gyorshajtók.

Galambos Gyula szerint ezek az ellenőrzések nem hatástalanok, és nem a bevételekről szólnak. Tapasztalataik szerint hatásukra valamelyest csökkent a gyorshajtók száma, ahogy az átlagos sebesség-túllépés is.

2020 2021
Személyi sérüléses balesetek száma 649 751
A balesetekben megsérültek száma 939 1059
Halálos balesetek száma / Közlekedési balesetekben elhunytak száma 37 / 41 40 / 44
Súlyos sérülésekkel végződő balesetek / A sérültek száma 120 / 297 136 / 344
Könnyű sérüléses balesetek / Könnyű sérültek száma 365 / 601 415 / 671

De nem állhat minden közlekedő mellett és minden útkereszteződésben közlekedési rendőr. Még akkor sem, ha egyes helyeken az átlagosnál gyakrabban történnek súlyos balesetek. Jellemzően a kanyarodás szabályainak a be nem tartása és az elsőbbség meg nem adása vezet kisebb nagyobb balesetekhez, olykor tragédiákhoz.

– Azokat a kereszteződéseket, útcsatlakozásokat, ahol gyakran történnek súlyos balesetek mostanában drónokkal is figyeljük – jegyzete meg Galambos alezredes. – A kollégák szeretik, és az eddigiek alapján igen hatékony ellenőrzési módszernek tűnik. Egyeseket kifejezetten sokkol, amikor megállítjuk őket és egy monitoron visszanézhetik, ahogy körültekintés, olykor lassítás nélkül hajtanak át egy kereszteződésen, ahol nem nekik volt elsőbbségük.

Az autósok többsége szabálykövető. Betartja a KRESZ rendelkezéseit, óvatosan, kellő körültekintéssel vezet. Vannak azonban, és Galambos Gyula szerint nem is kevesen, akik nem törődnek semmivel és senkivel. Nem tartják be a szabályokat, szinte egyet sem. Nem figyelnek másokra, nem, hogy nem előzékenyek, nem udvariasak, nem is segítik mások haladását. Őket igyekeznek kiszűrni a forgalomból és jobb belátásra bírni.

Ez a mentalitás ma már azért is érthetetlen, mert mostanság senki nem lehet biztos abban, hogy az őt követő civil autó nem a rendőrség szolgálatában működik. Galambos alezredes szerint a Pofátlan(TAN)ítás a rendőrség leghatékonyabb innovációja sok évre visszamenően.

– Senki nem lehet biztos abban, hogy aki mögötte ül egy jobb minőségű, de nem túl puccos autóban az egy úrvezető, akivel szemben lehet fitogtatni a vezetési tudását és az autója lóerőit, vagy egy civil rendőrautó, aminek a volánja mögött egy felkészült sofőr ül, aki elől nem könnyű elmenekülni. Én azt tapasztalom, hogy sok országúti vagány elbizonytalanodott a Pofátlan(TAN)ítás kezdete óta, hogy meg merje-e még csinálni azt, amit évekkel ez előtt gond nélkül megtett, mert kicsi volt a lebukás veszélye. Ma már abban sem lehet biztos, hogy nem készül-e felvétel arról, amit az úton vezetés közben művel.

Galambos Gyula alezredes szerint jó hatással van a közlekedési morálra, hogy nemcsak a rendőrség készít felvételeket a szabályszegőkről.

– Mind több autós küldi be szabálytalankodó autósokról a fedélzeti kamerájával készített felvételeket – tette hozzá. – Nem holmi piti esetekről van szó, hanem olyan súlyos szabálytalanságokról, amelyekkel csak a szerencsés véletlennek köszönhetően nem okoztak balesetet az elkövetők. És amit a tettesek megúsztak volna, ha nem készül róluk felvétel és azt valaki névvel címmel nem küldi el a rendőrségnek valamilyen úton-módon, mert ott és akkor épp nem volt jelen rendőr, aki megláthatta volna.

Bács-Kiskun megye hatalmas észak-déli, nyugat-déli tranzitforgalmat bonyolít le, ami számtalan baleset forrása. Sok elalvásos baleset történik.

– Kamionosok nyugat-európai munkahelyükről hazatartva az okozói és gyakran az elszenvedői is egyben az efféle baleseteknek – magyarázza Galambos alezredes. – Mire hozzánk érnek, már levezettek nyolc-kilenc órát, vagy még többet is. Fáradtak, de „már csak néhány óra, és hazaérünk”, ezért nem állnak meg egy rövid pihenőre sem. Egy időben megállítottuk az átutazókat, kávéval kínáltuk őket, figyelmeztettük őket, biztonságosabb, ha megállnak és pihennek egy keveset, felfrissítik magukat és úgy indulnak tovább.

Nem sok foganatja volt a figyelmeztetésnek.

– Ha valaki nem képes belátni, hogy fáradtan, 130-as tempóval autózva saját és mások életét teszi kockára, ha végkimerülésig vezet, csak hogy fél órával hamarabb érjen haza, nem tehetünk semmit. Még akkor sem, ha tudjuk, ahogy az érintett sofőrök is tudják, hogy sokan épp ezen hozzáállásuk miatt végül soha nem értek haza.

Bács-Kiskun megye közlekedésrendészete kiemelt hangsúlyt helyez a passzív biztonsági eszközök használatára. A három legfőbb baleseti ok, a gyorshajtás, a kanyarodás és az elsőbbségadás szabályainak a megsértése mellett ezek meglétét és megfelelő használatát ellenőrzik még kiemelten. A biztonsági gyermekülés és a biztonsági öv esetében nemcsak az a fontos, hogy legyen, nem mindegy, hogy állították be és hogyan használják.

Súlyos sérüléseket szenvedhetnek az utasok egy autóbalesetben akkor is, ha nem megfelelően használták a biztonsági övet, nem volt jól beállítva az öv vagy az ülés, vagy mindkettő.

– Mindig felhívom a kollégáim figyelmét hogy a közúti ellenőrzéseken ne csak azt nézzék használta-e a sofőr és az utasai a biztonsági övet, hanem azt is, hogy az öv jól volt-e beállítva, ha nem akkor hívják fel a figyelmet a testmagasságnak megfelelően történő övhasználatra.

Galambos Gyula alezredes hangsúlyozta: a balesetmegelőzés szempontjából rendkívül fontos a párbeszéd fenntartása a közlekedőkkel, valamint a szoros együttműködés kialakítása a különböző civil szervezetekkel és természetesen a társszervekkel is.

F.Gy.A.