…hogy egyetlen gyermek se haljon meg az utakon!

  • Öt tekintélyes szervezet összefogott a gyerekek biztonságos közlekedésre tanításáért.
  • Az elmúlt öt évben 52 gyermek halt meg, 763 sérült meg közlekedési balesetben, sokan utasként.
  • Egy felmérés szerint minden tizedik gyermek tavaly védtelenül ült a család autójában.
  • Oktatási segédletekkel és programokkal segítik az óvodapedagógusokat és a szülőket.

2019 és 2023 között 52 gyermek vesztette életét Magyarországon közúti közlekedési balesetben és további 763 szenvedett súlyos sérüléseket. Az elhunyt és súlyosan megsérült gyerekek közel felét (43%) felnőttek felügyelete mellett érte baleset, jellemzően utasként ültek szüleik autójában vagy szülők kísérték őket.

Az elmúlt években több felmérés is készült arról, betartják-e a gépjárművezetők a gyermekek utaztatására vonatkozó előírásokat. 2023-ban a gyermekbiztonsági rendszerben szállítandó gyerekek csupán 90 százaléka utazott a számára előírt gyermekülésben. Ez azt jelenti, hogy minden tizedik gyerek védtelen utasként vett részt a közlekedésben.

Bár a közlekedési balesetek áldozatainak a száma az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkent, ami a gyermekáldozatok számát illeti az „egy halott vagy sérült gyermek is sok” elvet vallja az az öt szervezet, amely együttműködési nyilatkozatot tett közzé a napokban arról, hogy a jövőben közösen igyekeznek a társadalom figyelmét felhívni a közlekedésben a gyermekekre leselkedő veszélyekre, összefognak a gyermekek fokozottabb védelme érdekében, támogatják a fiatalok felkészítését a biztonságos közlekedésre.

Az együttműködési megállapodás célja a közlekedési balesetek számának csökkentése, a gyermekek közlekedésbiztonságának javítása, a felelős, biztonságos közlekedési attitűd kialakítása.

A Nyilatkozat aláírói – a két ötletgazda szervezet képviselői –

Óberling József ezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke és

Mayer András, a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. ügyvezetője –, valamint az együttműködés alapító partnerei:

Sárközi Ferenc, az OPSZ Központi Hivatalának belső ellenőre, az Országos Polgárőr Szövetség képviseletében,

Knezsik István, az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület elnöke és

Tukacs József, a Volán Egyesülés vezérigazgatója.

Nemcsak amellett kötelezték el magukat azonban, hogy a társadalom figyelmét ráirányítják a gyermekek védelmének fontosságára, valamint, hogy oktatási segédletek készítésével támogatják a legkisebbekkel foglalkozó óvodapedagógusok munkáját. A Nyilatkozat ünnepélyes aláírásán többen is hangsúlyozták: bíznak abban, hogy a gyermekeknek szánt információs és oktatóanyagok a felnőttek számára is hasznosak lesznek, és idővel az ő közlekedési attitűdjüket is javítják.

A programhoz elsőként csatlakozott Budafok-Tétény Budapest XXII. Kerületének Önkormányzata.

Az aláírók ambiciózus célt tűztek maguk elé. Mint Berta Tamás, a KTI közlekedésbiztonságért felelős igazgatóhelyettese fogalmazott: nem kevesebbet, mint hogy egyetlen gyermek se haljon vagy sérüljön meg Magyarországon közlekedési balesetben.

A Nyilatkozathoz csatlakozók között vannak, akik évtizedek óta dolgoznak a közlekedésbiztonságért. Azonban belátták, hogy a fennemlített magasztos cél eléréséhez összefogásra van szükség, a különböző szervezetek tevékenységének összehangolására, fogalmazott Berta Tamás.

Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára, aki a rendezvényen jelképesen szignálta a Nyilatkozatot, emlékeztetett rá, hogy a szaktárca kiemelt fontosságú feladatként tekint a közlekedésbiztonságra és hogy ezt a munkát a KTI-n és partnerein keresztül végzi.

A biztonságos közlekedésre nevelés, a biztonságos közlekedés megtanulása és gyakorlása egy életen át tartó folyamat – fogalmazott később az ÉKM helyettes államtitkára. Akkor kezdődik, amikor a családnak el kell gondolkodnia azon, milyen eszközben fogják majd biztonságosan hazavinni a kórházból az újszülött gyermeküket.

Kiemelt jelentősége van az óvodai nevelésnek, szögezte le.

„Itt megtanulhatják a gyerekek, hogy a közlekedés egy veszélyes üzem, majd azt is, hogyan lehet a közlekedés közben adódó veszélyeket elkerülni”, mondta. Dr. Bói Loránd szerint okkal bízhatunk abban, hogy azok a gyerekek, akik már az óvodában tanulnak a biztonságos közlekedésről, és életkoruknak megfelelően, játékos formában gyakorolják is azt, később, felnőttként biztonságtudatos közlekedésre nevelik majd a saját gyermekeiket is.

Bói Loránd is úgy vélte, hogy az öt alapító szervezet együttműködése nemcsak a gyermekek számára lesz hasznos, a pedagógusok és a szülők számára is értékes tudást és módszertani anyagokat biztosítanak majd.

„Nem vagyunk büszkék a számokra. Arra, hogy Magyarországon 2019-2023 között 52 gyermek meghalt, 763 súlyosan megsérült közlekedési balesetekben”, szögezte le Óberling József ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a ’90-es évek elején, a rendszerváltozás idején 150 gyermek vesztette életét egyetlen év alatt az utakon. Aki ennek fényében azt állítja, hogy nem történt, nem történik semmi a közlekedésbiztonság javítása érdekében, az nem mond igazat.

„Miért érezzük mégis úgy, hogy baj van az utakon? Tette fel a kérdést az ezredes. Szerinte egyfelől azért, mert egyetlen gyermekáldozat is sok, másodszor, mert még mindig vannak, akik megkeserítik az életünket azzal, hogy nem tartják be a szabályokat, amikor közlekednek.

Óberling József úgy fogalmazott, szeretné remélni, hogy a most még óvodába járó korosztály már nem ilyen közlekedési viszonyok között fog élni és közlekedni. Ezért tekintette mindig is kiemelt feladatának az ORFK-OBB a legkisebbek közlekedésre nevelését, és ezért örül annak, hogy ebben megbízható partnerekre találtak a KTI munkatársaiban.

A KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. egyebek mellett balesetmegelőzéssel, baleseti statisztikák elemzésével és gyakorlati oktatással, ezen belül például óvodai felkészítő anyagok és programok kidolgozásával foglalkozik. Mayer András, a KTI ügyvezetője szerint a gyermekek biztonságos közlekedésre tanítását nem lehet elég korán kezdeni, hiszen a gyermekek közlekedéstudatossága hatással van a felnőttekre is.

„A szülők is jobban figyelnek majd, ha a gyermekeik rájuk szólnak, amikor figyelmetlenek”, fogalmazott Mayer András.

„Ahhoz, hogy minél többeket elérjünk, hasonlóan gondolkodó, hasonló célokért dolgozó partnerekre van szükségünk. Így találtunk rá az OBB-re, a polgárőrségre, a Volán Egyesülésre és az Autós Nagykoalícióra.

A cél elérése érdekében, azaz, hogy egyetlen gyermek se haljon meg, sérüljön meg az utakon, tovább kell lépni. Több és még több óvodában kell segíteni a gyermekek biztonságos közlekedésre oktatását, amihez nélkülözhetetlen az önkormányzatok partneri támogatása”  tette hozzá Mayer András.

Az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület elnöke emlékeztetett rá, hogy Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjain keresztül már 15 éve tanítják a legkisebbeket arra, hogyan kell körültekintően, udvariasan és főleg biztonságosan közlekedni. Családi vetélkedők és rendezvények sokaságán igyekeztek tudatosítani a közlekedésbiztonság fontosságát, ahol szülők és gyermekeik közösen tanulják, gyakorolják a biztonságos közlekedés követelményeit.

De nemcsak a szabályismeret fontos, mutatott rá Knezsik István, az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesület elnöke, hanem a járműbiztonság is. Az, hogy a gyermekek időben tanulják, hogyan lehet biztonságosan közlekedni az általuk használt eszközökkel. Mit tegyenek és mit ne tegyenek, amikor autóba ülnek, vagy ültetik őket, hogy ne sérüljenek meg saját hibájukból. Ahogy az is fontos, hogy a szülőkben is tudatosuljon, a legjobb biztonsági gyermekülés sem ér túl sokat, ha nem rögzítik szabályosan.

Sárközi Ferenc, a 2000 egyesületben több mint 60 ezer tagot számláló Országos Polgárőr Szövetség képviseletében arról beszélt, hogy a polgárőrök mindig is szívesen láttak el közlekedésbiztonsággal kapcsolatos feladatokat. És nemcsak járőrözés közben. Részt vesznek a gyerekek biztonságos közlekedésre tanításában is. Sok polgárőrt készítettek fel az elmúlt években arra, hogy az iskolákban előadásokat, játékos közlekedésbiztonsági foglalkozásokat tartsanak.

Jelentős fejlesztések történtek ezen a téren a polgárőr egyesületeknél az utóbbi években, mondta. Megannyi mobil KRESZ-parkot szereztek be és használnak a kisiskolások és a tanárok nagy-nagy örömére.

Sárközi a közlekedési szabályrendszer módosítására utalva megjegyezte, a gyalogos és kerékpáros közlekedésben, a különböző mikromobilitási eszközök használatával kapcsolatos szabályozási tervek olyan hívószavak lehetnek akár már a közeli jövőben is, amelyek nemcsak a gyermekek, a felnőttek figyelmét és érdeklődését is felkelthetik.

Sokszor megfeledkezünk arról, amikor a közlekedésbiztonságról beszélünk, hogy már azáltal biztonságosabbakká válhatnak az utak, ha a különböző egyéni közlekedési módokat használók közösségi közlekedésre váltanak. Tukacs József, a Volán Egyesülés vezérigazgatója azt mondta, amikor lehetőséget kaptak, hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez, két okból örültek. Egyfelől, mert a jövőbe fektetni mindig kifizetődő, márpedig a felnövekvő korosztályok biztonságos közlekedésre oktatása nem más, mint befektetés a jövőbe. A másik ok pedig, hogy a Volán, a helyi közösségi közlekedés szolgáltatói, az egyesülés tagszervezetei együtt, hatalmas erőt képviselnek. Tapasztalataikat, eszközeiket, lehetőségeiket hatékonyan tudják a közös cél szolgálatába állítani.

F.Gy.A.