Hogyan lehet biztonságosabb a kerékpározás – két megoldás a német KRESZ-ből

  • Az StVO 2020. évi módosítása egy új közúti jelzőtáblát vezetett be, melyből egyre többet helyeznek ki a német városokban.
  • Az egy nyomon haladó járművek előzését tiltó tábla a motorkerékpárosok, segédmotoros-kerékpárosok és a kerékpárosok nagyobb biztonságát szolgálja.
  • A tábla elhelyezése az olyan nagyobb forgalmú, ám szűk sávokkal rendelkező utak mentén történik, ahol az elhaladó, illetve előzést végző gépjárművek túl közel mennének el az egy nyomon haladó járművek mellett.
  • A holtteres balesetek megelőzése érdekében a 3,5 t feletti gépjárművek csak lépési sebességben kanyarodhatnak jobbra az útkereszteződésben, ha ott kerékpáros, vagy gyalogos közlekedik.
  • Az StVO a „lépési sebesség” mértékét konkrétan nem határozza meg, ami szakmai vitákra teremt lehetőséget (a szankcionálási gyakorlatban általában 5-15 km/h közötti értéket jelent).
  • Ilyen megközelítési és kanyarodási sebesség mellett a jobbra kanyarodó jármű vezetőjének észlelnie kell az útját keresztező gyalogosokat és kerékpárosokat – állítják a szakértők.

Egy nyomon haladó járművet előzni tilos!

Egyre gyakrabban lehet látni a képen látható közúti jelzőtáblát a német városokban. Az StVO (német KRESZ) módosításával 2020. április 28-án bevezetett jelzőtábla azt jelenti, hogy gépjárművel egy nyomon haladó járművet, azaz motorkerékpárt, segédmotoros kerékpárt, kerékpárt előzni tilos (mint ismeretes, a „hagyományos” előzni tilos tábla ezeknek a járműveknek a gépjárművel történő előzését nem tiltja). Az előzőeken túl az új tábla a több nyomon haladó járműnek gépjárművel történő előzését is tilalmazza.

Mainz és Kempten után idén januárban Stuttgart utcáira kerültek ki ilyen táblák, a városvezetés döntésének megfelelően. A táblát alapvetően olyan belterületi utak mentén helyezik el, ahol a közúti forgalom jelentős, valamint szűkek a forgalmi sávok, és ennek következtében a gépjárművek túl közel kerülnének a kerékpárosokhoz, illetve más, egy nyomon haladó járművek vezetőihez a mellettük történő elhaladás során (különösen a nagyobb méretű járművek, az autóbuszok, a tehergépkocsik és a vontatók jelentik a legnagyobb veszélyt).  Az új jelzőtábla első sorban a kerékpárosok, mopedesek és motorkerékpárosok nagyobb biztonságát szolgálja, de az előzési tilalom a frontálisan bekövetkező balesetek megelőzését, elkerülését is lehetővé teszi. Szükséges megemlíteni, hogy az StVO előzőekben jelzett 2020. évi módosítása a biztonságos oldaltávolság mértékét is meghatározza. Ennek értelmében a kerékpáros melletti elhaladáskor a gépjárművezetőknek lakott területen belül legalább 1,5 méter, azon kívül pedig legalább 2 méter oldaltávolságot kell tartaniuk. Sok útnál azonban erre fizikailag nincs meg a lehetőség, és ilyen jelzőtábla hiányában az elhaladó gépjárművek valós veszélynek tennék ki a kerékpárosok testi épségét. Márpedig ez könnyen súlyos kimenetelű balesetek, közúti tragédiák bekövetkezésével járhat.

Jobbra kanyarodás csak lépésben!

Ha már StVO módosítás, íme egy másik olyan terület, mely a kerékpárosok és a gyalogosok nagyobb biztonságát szolgálja. A hatályos német közúti közlekedési szabályok egyik viszonylag új (ugyancsak 2020. áprilisában hatályba lépett) passzusa az oly jól ismert „holt teres” balesetek megelőzését tűzte ki céljaként. Ezekben az esetekben többnyire a jobbra kanyarodó tehergépkocsi egy előtte elhaladni szándékozó gyalogost, vagy kerékpárost üt el, és a következmények jellemzően igen súlyosak: gyakran a gyalogos, vagy kerékpáros halálával végződnek (ritkábban autóbusz is érintett ilyen balesetben, mely vezetőfülkéjéből általában jobb kilátás nyílik a sofőr számára).

Az új szabályok értelmében a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjármű vezetője biztonsági okokból lakott területen belül jobbra, csak „lépési sebességben” kanyarodhat. A szabályt azokban az útkereszteződésekben kell megtartani, ahol az úttesten, vagy az úttest közvetlen környezetében kerékpáros közlekedésre, illetve az útkereszteződésben gyalogos áthaladására számítani lehet. Azaz a lakott területen belüli útkereszteződések többségében, ritkábban lakott területen kívül is. A lépési sebesség valójában inkább kocogási sebességnek felel meg, mert a szankcionálási gyakorlatban általában 5-15 km/h közötti értéket jelent. Aki a szabályt megszegi, 70 euró pénzbírságra számíthat, továbbá egy büntetőpontot kap, melyet a vezetői engedély nyilvántartásban rögzítenek, alaphelyzetben két év időtartamra.

Az StVO 9. § 6. bekezdése alapján: „Aki lakott területen belül 3,5 tonnát meghaladó megengedett össztömegű gépjárművel közlekedik, annak jobbra kanyarodás esetén gyalogos sebességgel kell haladnia, amennyiben az úttesten, amellett, illetve a kanyar közvetlen közelében egyenesen haladó kerékpárosok, vagy az úttestet keresztező gyalogosok haladnak”. Az StVO konkrétan nem határozza meg a „Schrittgeschwindigkeit” mértékét, így az a mai napig jelentős vitákra ad okot. Egyes álláspontok szerint akár a 20 km/h sebesség is elfogadható lenne ilyen kanyarodás esetén, míg mások szerint egy gyalogos sebessége általában 5 km/h, így a lépési sebességet is eszerint kell értelmezni. A legnagyobb német autós érdekképviselet (ADAC) a szankcionálási gyakorlatban általában alkalmazott 5-15 km/h közötti sebességet tartja leginkább a jogalkotó szándékának megfelelőnek. 

A miniszteri indoklás szerint annak a járművezetőnek, aki a jobbra kanyarodás megkezdése előtt lépési sebességre csökkenti járműve sebességét, mindenképpen észlelnie kell az útját keresztező gyalogosokat és kerékpárosokat (még a visszapillantó tükrök holttere esetén is), ezáltal az ilyen jellegű, többnyire rendkívül súlyos kimenetelű balesetek teljes mértékben megelőzhetők. A lassú kanyarodási sebesség további előnye, hogy nagyobb lehetőséget teremt a kerékpárosnak, valamint a gyalogosnak is az esetleges veszélyhelyzet kivédésére.

Elgondolkodtató megoldás és magyarázat, talán nálunk is megérne egy misét…!

G.I.