Hollandia nem adja fel!

  • A hollandok háromnegyede a magyar példát követné – zéró toleranciát írna elő a sofőröknek.
  • Egy felmérés szerint a lakosság 84 százaléka támogatja az alkoholblokkolók újbóli bevezetését.
  • Tíz éve a bíróság jogellenesnek találta, most újra alkalmaznának Alcoholock-ot a visszaesőknél.
  • A modern készülékek már észlelik, ha a sofőr helyett valaki más fújta meg a blokkoló szondáját.

Bár a holland kormány már tíz éve elrendelné az „Alcoholock” rendszer kötelező beépítését a visszaeső ittas vezetők autójába, 2016-ban Hollandia Legfelsőbb Bírósága jogellenesnek találta az intézkedést. A bíróság úgy ítélte meg, az akkori szabályozás nem volt tekintettel az érintettek személyes körülményeire, anyagi helyzetére, továbbá az akkor forgalomban lévő alkohol blokkolókat több autótípusba be sem lehetett szerelni. Kétségek merültek fel továbbá az eszközök megbízhatóságát illetően is.

A kreszváltozás.hu nemrég megjelent cikke szerint azonban a holland kormány újra elővette az Alcoholock-kérdést. Úgy ítélik meg, az ittas vezetés továbbra is elég súlyos probléma ahhoz, hogy határozott lépéseket egyenek a visszaszorítása érdekében, és hogy a büntetőjogi fenyegetettség növelése, illetve a bírságok szigorítása mellett más megoldásokat is keressenek és alkalmazzanak az ittas vezetők, elsősorban a visszaesők kiszűrésére.

Hollandiában 0,5 g/l véralkoholszintig megengedett az ittas vezetés, csak felette büntetik.

Az a tény, hogy a holland kormány ismét előírná, hogy a visszaeső ittas vezetők autóiba kötelező legyen beépíteni az alkoholblokkolókat, a törvényhozásban is jelentős támogatást élvez. A képviselők többsége támogatja a javaslatot. Ami nem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy egy, a Fonds Slachtofferhulp áldozatsegítő alap megbízásából a Ipsos I&O közvéleménykutató által készített felmérés szerint a hollandok 84 százaléka támogatja a visszaeső ittas vezetők számára az alkoholzárak kötelező használatát.

Sőt, a felmérés szerint a válaszadók háromnegyede úgy vélte, teljes mértékben meg kellene tiltani a sofőröknek az alkoholfogyasztást Hollandiában, azaz a magyar, a cseh, a szlovák és a román példát követve kívánatosnak tartanák a zéró tolerancia bevezetését.

Emlékeztetőül, korábban – mint lapunk megírta – ugyancsak e négy ország példáját tartotta követendőnek az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács is. [Az ETSC felvetéséről szóló cikkünk itt érhető el.]

Európában a gyorshajtás után a halálos balesetek második leggyakoribb okozója az ittas vezetés. Emiatt több országban is mind szigorúbb intézkedéseket hoztak vagy terveznek meghozni az ittas vezetőkkel szemben.

Legutóbb Spanyolország szigorított. Ott ugyan (még) nem vezették be a nulla toleranciát, de olyan alacsony szinten határozták meg a még tolerálható ittasság mértékét (0,2 g/l véralkoholszintig engedik a vezetést, felette már bírságolnak), hogy a büntetés kockázata nélkül gyakorlatilag nem ihatnának vezetés előtt a sofőrök. Jó, ha ezzel már számolnak azok is, akik az idén nyáron Spanyolországban terveznek nyaralni.

Hollandiában – ahogyan az imént már szóltunk róla – még csak most készítik a megvalósítási tanulmányokat az Alcoholock rendszer újbóli bevezetéséhez. A kormány úgy véli, a technika (így az alkohol blokkolók is) sokat fejlődtek az elmúlt tíz évben, a rendszer bevezetésekor pedig értelemszerűen figyelembe veszik és kiküszöbölik a bíróság korábbi kifogásait.

Barry Madlener infrastrukturális és vízügyi miniszter bejelentése szerint azonban a kormány várhatóan még 2025 első félévében dönt is a rendszer bevezetésétől.

Az alkoholblokkolókat világszerte használják azzal a céllal, hogy kiszűrjék a forgalomból visszaeső ittas vezetőket, ezzel javítva a közlekedésbiztonságot. Az USA-ban például Arizona, Utah és California törvényhozása már évekkel ezelőtt döntött arról, hogy a visszaeső ittas vezetőkkel szemben kiszabott büntetés részeként előírhatja a bíróság az Alcoholock beépítését az ittas vezető járművébe.

Svédországban is hasonló gyakorlatot követnek a többszörösen visszaeső ittas vezetőkkel szemben. Finnországban a súlyos ittas vezetésért elítélteknek kötelező a blokkoló rendszer használata. Németországban országosan nem kötelező, egyes tartományokban azonban a bíróságok elrendelhetik és el is rendelik a blokkolók beépítését a visszaeső ittas vezetőknek. Romániában, ahol Magyarországhoz hasonlóan egyáltalán nem ihatnának a sofőrök vezetés előtt, a közelmúltban kezdték el használni az ittas vezetők kezelésére az alkoholblokkolót.

Kanadától Ausztráliáig számos országban élnek még a technika kínálta lehetőségekkel azoknak a megfékezésére, akik rendszeresen isznak és úgy vezetnek. Több autógyártó az új autóiba már eleve beépíti az Alcoholock rendszert, ami nem engedi elindítani a motort, amíg a vezető nem fúj bele és nem bizonyítja, hogy nem fogyasztott alkoholt.

Sokan ezt a védelmet úgy játszották ki, hogy a gyerekkel vagy valamelyik családtagjukkal fújatták meg az alkoholblokkolót. Azonban a gyártók már több megoldást is kifejlesztettek az alkoholblokkoló kijátszásának megakadályozására. Képessé tették a rendszereiket annak felismerésére, hogy ugyanaz a személy vezeti-e az autót, mint aki a blokkolót megfújta.

Az Alcoholock kijátszását emellett szigorúan büntetik is azokban az országokban, ahol szankcióként a bíróság az eszköz használatára kötelezheti az autósokat. A legtöbb helyen jelentős pénzbírsággal, de olykor az érintett sofőr eltiltásával is járhat (azután már blokkolóval sem vezethet az illető).

F.Gy.A.