Így spórolhat a héten 10-15-20 ezer forintot
- Újabb nemzetközi akció indult hétfő reggel a biztonsági öv használatának ellenőrzésére.
- Nem sokat ér a biztonsági gyermekülés, ha nem rögzítették szabályosan az autóba.
- Tudja Ön, hogy melyik ülésen sérülhet meg a legnagyobb valószínűséggel a kocsiban?
Kezdődik a hét és vele együtt a rendőrség legújabb egyhetes közlekedésbiztonsági akciója. Az ORFK csatlakozott az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (Roadpol) egész Európára kiterjedő „Seatbelt” elnevezésű akciójához, így egy héten át – számos Európai országhoz hasonlóan – Magyarországon is a szokottnál nagyobb gyakorisággal ellenőrzik majd a rendőrök a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisakok szabályszerű használatát.
Fontos: Az egyhetes akció alatt a rendőrök nemcsak azt vizsgálják majd, hogy használják-e a passzív biztonsági eszközöket a gépjárművekben utazók, hanem azt is, hogy a használat megfelel-e az előírásoknak. Gyakori tapasztalat ugyanis, hogy a gyermekeket ugyan biztonsági gyermekülésbe ültetik a szüleik, ám magát az ülést nem megfelelően rögzítik az autóba. Az sem számít ritkaságnak, hogy az ülést biztonságosan rögzítették, ám a beleültetett gyermeket már nem.
Az akcióval kapcsolatban a rendőrség hangsúlyozta: a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek használata mellett a segédmotorosok és a motorkerékpárosok esetében a bukósisak használatát is ellenőrzik a héten a rendőrök.
Nem a mostani az első akció a magyar utakon azóta, hogy egy, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság megbízásából készített és februárban nyilvánosságra hozott felmérésből kiderült: Magyarország a sereghajtók közé csúszott vissza az övhasználat és általában a passzív biztonsági eszközök használata terén. Korábban „európai szinten” volt az öv- és biztonsági gyermekülés-használat Magyarországon, az utóbbi években azonban romlott a fegyelem.
Nyugat-Magyarország | Budapest és Pest megye | Kelet-Magyarország (A ország Dunától keletre eső összes megyéje) | |
Sofőr | 91,0 | 87,5 | 87,5 |
Utas az első ülésen | 90,3 | 86,1 | 85,7 |
Utas a hátsó ülésen | 71,2 | 65,2 | 47,9 |
„A gyermekbiztonsági rendszerek helyes használati arányszámai azonban ennél is rosszabb képet mutatnak és messze elmaradnak még a közvéleménykutatások szerint a közlekedők által indokoltnak tartottól is. 2022-ben belterületen 56,9, külterületen 63,2; autópályán 65,5 százalék volt”, mutatott rá az akciót bejelentő közleményében az ORFK.
A passzív biztonsági eszközök használatának mind gyakoribb ellenőrzése nem öncélú – mutattak rá közlekedésbiztonsági szakemberek. Balesetmegelőzési szempontból azonban rendkívül fontosak. Az öv használatával ugyan nem lehet megelőzni a közlekedési baleseteket, ahogy azzal sem, ha a gyermekeket biztonsági gyermekülésben utaztatják a szülők. Azonban a balestek következményei enyhíthetők, mégpedig jelentősen!
Az elmúlt öt évben Magyarország útjain történt halálos és súlyos kimenetelű közúti közlekedési balesetek elemzése azt mutatja, hogy a gépjárművezetők körében 4,2-ször, a jobb elsőn 3,6-szor, míg a hátsó üléseken viszont 7,9-szer nagyobb a valószínűsége, hogy az ott a biztonsági övét nem használva utazó meghal egy balesetben, mint az övhasználók esetében!
Biztonsági (a balesetek következményeinek enyhítése) szempontból, ugyancsak fontos, hogy az övet és a biztonsági gyermekülést szabályosan használják, és ne bízzanak abban – ahogy sokan teszik –, hogy „karambol esetén a légzsák majd megvédi” őket. Önmagában – azaz öv nélkül – használva a légzsák nyújtotta védelem jóval kisebb, mint az övvel együtt, sőt még akár súlyosabb sérüléseket is szenvedhet az autós, mint ha nem lett volna légzsák az autóban!
Legújabb akciójával a rendőrség szeretné eloszlatni azt a tévhitet is, hogy jóval kisebb kockázatot vállal az, aki a hátsó ülésen nem köti be magát. Nemcsak azért nem igaz ez a városi legenda, mert – mint azt a már hivatkozott felmérés is bizonyítja – ott a legnagyobb a valószínűsége az övet nem használók halálának, súlyos sérülésének egy baleset esetén.
Emellett a hátsó ülésen öv nélkül utazók már akár egy hirtelen erős fékezéskor is előre repülhetnek és súlyos, de akár halálos sérülést is okozhatnak az előttük ülőknek!
Az övhasználat mellőzése, mint arról már többször írtunk [cikkünk innen érhető el] nemcsak azzal járhat, hogy egy balesetben az öv nélkül utazó lényegesen súlyosabban megsérül, mintha bekötötte volna magát. És még nem is csak azzal, hogy a rendőrség – attól függően, hogy lakott területen, azon kívül vagy autópályán vezetett valaki be nem kapcsolt övvel – 10, 15, vagy akár 20 ezer forintos bírságot is kiszabhat.
Aki a héten inkább megspórolna 10-15-20 ezer forintot, a jövőben kösse be magát még akkor is, ha „csak a szomszéd utcába indul az autójával”. Ne csak a mostani héten, hanem mindig. A lesújtó hazai övhasználati adatok miatt ugyanis számítani kell arra, hogy a rendőrség a nemzetközi akcióktól függetlenül országosan és vármegyei szinten a későbbiekben is tart majd célzott akciókat.
Fontos: a bírságot minden esetben az fizeti, aki nem kötötte be magát (gyermekek esetében a szülő vagy akinek az utazás idején a gyermeket a felügyeletére bízták)!
F.Gy.A.