Mennyibe kerül, ha nem köti be magát?

  • A biztosítók 30-50 százalékkal kevesebb kártérítést fizetnek a baleseti sérülteknek, ha nem kötötték be magukat.
  • A károsulti közrehatás nemcsak az ittas vezetőkkel szemben mentheti fel a biztosítót a fizetési kötelezettségük alól!
  • Ön tudja, hogy CASCO biztosítója ellenőrizheti baleset esetén, hogy használta-e a biztonsági övet?

Sokba kerülhet a biztonsági öv és a biztonsági gyermekülés használatának elmulasztása – figyelmeztetett közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége. Akár a felére is csökkenthetik a biztosítók azoknak a sérülteknek a kártérítését, akik nem voltak bekötve, vagy gyermeküket nem gyermekbiztonsági rendszerben utaztatták a baleset bekövetkeztekor. A MABISZ közleményében arra figyelmezteti az autósokat, hogy károsulti közrehatásnak minősül az övhasználat elmulasztása, ezért mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk azoknak, akik nem kötik be magukat és nem óvják az előírásoknak megfelelően a gyermeküket.

Már az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság számára készült felmérés is jelezte: a hatóságok nem elégedettek a magyarországi autósok (ide értve a gépjárművekben utazókat és a kisteherautók vezetőit is) biztonsági övhasználati hajlandóságával, ahogy azzal sem, hogy – mint a felmérés igazolta – a gyermekek harmada nem a korának és súlyának megfelelő gyermekbiztonsági rendszerben, azaz lényegében védtelenül utazik az autókban. [A témában írt korábbi cikkeink egyebek között itt, itt, itt, és itt érhetők el.]

A fenn említett kutatást megrendelő ORFK-OBB illetékeseinek sajtónyilatkozataiból egyértelműen nem következik, hogy a rendőrség milyen akciókat tervez a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használati arányának növelésére, a MABISZ üzenete ellenben egy, bár kevesek által ismert, de már ma is létező gyakorlatra hívja fel a gépjárművel közlekedők figyelmét. Ennek lényege:

Aki nem használja a kötelező passzív biztonsági eszközöket (azaz az övet és a gyermekülést), a baleset összes körülményétől függően akár 30-50 százalékkal is kisebb kártérítést kaphat, mint amennyi akkor járt volna neki, ha szabályosan használja az övet és az előírt gyermekülésben utaztatja a gyermekét!

Egy eset a biztosítók gyakorlatából: Egy balesetben a jármű utasa, aki nem volt bekötve, halálos kimenetelű balesetet szenvedett. A biztosító szakértői álláspontja szerint, amennyiben használta volna a biztonsági övet, nagy valószínűséggel nyolc napon túl gyógyuló sérüléssel megúszta volna a balesetet. De mivel nem volt bekötve, a biztosító álláspontja szerint a hozzátartozói sérelemdíjnak nincs jogalapja. Azaz a túlélő hozzátartozók egy fillér kártérítésre sem számíthatnak a biztosítótól. [Forrás: MABISZ]

A gyakorlat nem újkeletű és nem is csak a biztonsági övet vagy a gyermekbiztonsági rendszert nem használókkal szemben alkalmazzák a biztosítók. Az ittas vezetők által okozott balesetek után sem fizetnek kártérítést. A baleset vétlen résztvevőinek igen (hacsak a vétlen jármű vezetője maga is nem volt ittas, mert ha igen, ő sem kap egy fillért sem), de később a vétlen károsultaknak kifizetett kártérítést a biztosítók behajtják az ittas károkozón!

Tavaly szeptemberben a Biztonság Hete keretében a MABISZ is részt vett abban kampányban, amit az ORFK-OBB és a közlekedésbiztonságban érdekelt szervezetek azért indítottak, hogy Magyarországon az övhasználat minél előbb elérje, vagy legalábbis közelítse meg a legfejlettebb közúti biztonsági helyzettel rendelkező európai országok nem ritkán 98-99%-os arányát.

Több kutatóintézet adatai szerint évente 900-1000 emberéletet lehetne megmenteni, ennyivel kevesebben veszítenék életüket az EU-ban közlekedési balesetben, ha mindenki bekötné magát, mielőtt gépjárművel útnak indul. Az öv – amennyiben szabályosan használják – megközelítőleg 60 százalékkal csökkenti a halálos vagy súlyos sérülések kockázatát.

Nemcsak saját életét, testi épségét védi azonban az, aki rendeltetésszerűen használja a biztonsági övet. Több mint kétszer nagyobb eséllyel halhatnak meg egy balesetben azok az első üléseken utazók, ha a mögöttük ülők nem kötötték be magukat.

A helyesen használt (azaz megfelelő méretű) gyermekülés, amelyet szabályosan rögzítettek az autóba és a gyermeket is megfelelően csatolták be az ülésbe) 55-60 százalékkal csökkentheti a gyermek halálának, súlyos sérülésének a valószínűségét.

Számos oka van annak, hogy a biztonsági öv és a gyermekbiztonsági rendszerek használata, vagy éppen a használatuk elmulasztása egyre nagyobb figyelmet kap. És ezek közül a legkisebb az, hogy az övhasználat elmulasztásáért 10, 15 vagy 20 ezer forintos bírságot szabhat ki a rendőrség, attól függően, hogy lakott területen, azon kívül vagy autópályán nem voltak bekötve a gépjármű vezetője és/vagy utasai.

Az övhasználat elmulasztása nemcsak a balesetekben érintettek egészségét veszélyezteti. Anyagilag sem mindegy, hogy ha már megtörtént a baj, fizet-e a biztosító, s ha igen, mennyit.

A KRESZ kimondja, hogy a biztonsági öv használata kötelező! Minden személyi sérüléssel járó baleset után a szabálysértési és/vagy büntető eljárásokban vizsgálják, hogy a sérült be volt-e kötve. A biztonsági öv be nem kötése esetén pedig a biztosító részben mentesülhet a kártérítési fizetés alól – a károsulti közrehatás miatt.

A MABISZ tájékoztatása szerint a biztosítók minden esetben vizsgálják, hogy ha be lett volna kötve a sérült vagy az elhunyt a baleset idején, akkor milyen súlyos sérülést szenvedett volna. Tehát nemcsak a hatóságok, a biztosító társaságok is vizsgálják a kötelező felelősségbiztosítások keretében a személyi sérüléses kár esetén az öv használatát, és annak elmaradása esetén jelentősen csökkentik a kártérítés összegét.

Nemcsak, hogy megbírságolhatják érte, kártérítési szempontból is rosszul jár tehát az a károsult, ha nem köti be magát. Egységes szakmai gyakorlat a biztosítóknál, hogy a gépjármű felelősségi károknál a károsult közrehatásaként értékelik az övhasználat elmulasztását és az ilyen esetekben csak részben térítik a személyi sérülés miatt keletkezett – egyébként tetemes összegű – kárt.

S bár a Casco károknál a biztosítók általában nem veszik figyelembe a biztonsági öv használatának elmaradását a kártérítéskor, de azért nem árt körültekintőnek lenni és mindenkinek pontosan ismerni a CASCO-szerződését. Van ugyanis a piacon olyan társaság, amelynek a Casco terméke tartalmaz személybiztosítási kiegészítő elemet is, azzal a szigorú megkötéssel, hogy ha a biztonsági öv a baleset során nem volt bekapcsolva, a biztosító a teljes – egyébként fizetendő – kártérítési összeg kifizetése alól mentesül.

Piaci elemzők és közlekedésbiztonsági szakemberek egyáltalán nem tartanák meglepőnek, ha a biztosítók gyakorlata a CASCO terén egységesülne, és általában szigorodna az övhasználókkal szemben.

F.Gy.A.