„Önvédelmi kamerák” az MKIF útkarbantartó autóin

  • Másfél év alatt 38 baleset. Egyik munkatársuk még mindig kórházban van.
  • Hiába a sok előjelző tábla, a villódzó sárga fénnyel felszerelt terelőnyilak.
  • A kamerával felszerelt útkarbantartó járműveiket még nem érte baleset.

Forrás: https://www.facebook.com/mkifzrt

„Biztonságunk az Ön kezében van!” „Figyelj a közutasokra!”

Ilyen és hasonló kampányüzenetekkel próbálta óvatosabb vezetésre bírni az elmúlt években a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az autósokat az utakon dolgozó kollégáik biztonságra érdekében. 2000 óta szinte minden évben meghalt közülük valaki munkavégzés közben, és sokan szenvedtek súlyos, olykor maradandó fogyatékossággal járó sérüléseket is.

Megszólaltak a kampányban a közutas özvegyek, akik nyílt levélben is kérték a személy- és tehergépkocsi-vezetőket, hogy legyenek körültekintőbbek. Ha valami „nagy”, „sárga” és „villogó lámpákkal” tűzdelték tele, lassítsanak, mert az azt jelenti, hogy az úton vagy közvetlenül az út mellett emberek dolgoznak.

Mindhiába!

Ahogy az úton zajló munkavégzésre figyelmeztető és sebességcsökkentésre utasító táblák, a terelő lámpák és nyilak, a sztrádák felett átívelő információs táblák jelzései nem használtak, a kampány sem.

Olykor olyan nagy sebességgel csapódtak autók az úton munkát végző vagy éppen az út menti árkokat tisztító, az út mentén füvet nyíró munkások autóiba, hogy a mögéjük csatolt energiaelnyelő elemek szinte teljesen megsemmisültek.

2022 szeptembere óta a hazai gyorsforgalmi utak 60 százalékát a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemelteti. Ők felelnek a kérdéses útszakaszok fenntartásáért, fejlesztéséért. Szimicsku László kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint az azóta eltelt bő másfél évben már 38 baleset történt az általuk üzemeltetett utakon.

Kéthetente egy.

Szerencsére halálos kimenetelű még egy sem volt köztük.

A balesetek döntő többsége munkavégzés közben éri munkatársaikat. Olyan útszakaszokon, ahol már több száz méterre, vagy még messzebbről előre jelzik, hogy „hamarosan munkaterület mellett kell majd elhaladniuk a gépjárművezetőknek”, lassítsanak. Táblák jelzik azt is, hogy mekkora maximális sebességgel haladhatnak el az úton vagy az út mentén dolgozók mellett.

Ilyenkor legalább egy, de gyakran több autójukon is működik a sárga figyelmeztető jelzés és már kilométerekkel korábban szövegesen és piktogramokkal is előre jelzik a változtatható jelzésképű táblákon a munkavégzést,. Még a munkálatok megkezdése előtt a munkaterület előtt 500 m-nél 100 km/h sebességkorlátozást írnak elő, 250 m-nél már 80-ra kellene csökkenteniük a tempót az autósoknak, a munkaterület kezdetétől a végéig pedig 60 km/h a megengedett maximális sebesség.

„Sajnos a KRESZ-táblák utasításait figyelmen kívül hagyják az autósok, ahogy sok más KRESZ-szabályt sem tartanak be, mondta Szimicsku. Egy kollégánk még mindig kórházban van, de többeket is be kellett szállítani az elmúlt 18 hónap során. A járműveink, eszközeink közül több tucat tört össze vagy vált használhatatlanná.”

A másfél év alatt bekövetkezett 38 baleset okai szinte ugyanazok. Figyelmetlenség, a nagy – a munkaterület melletti elhaladáshoz előírnál sokszor jóval – sebesség, a követési távolság be nem tartása.

Tipikusnak mondható helyzet. Az autós a sebességkorlátozással nem törődve, 130-cal vagy még nagyobb sebességgel éri el a munkaterület határát, ahol a legtöbb autós azért már jelentősen visszafogja a sebességét, ha nem is 60-ra, mint azt a tábla megkövetelné, de 70-80-ra biztosan. Így azonban a nagy sebességkülönbség miatt az ütközés nehezen elkerülhető.

A több száz méterre kihelyezett munkavégzésre figyelmeztető, sebességkorlátozást elrendelő táblák mellett 130-cal elszáguldó jármű vezetője csak a szerencséjében bízhat, hogy satufékkel képes lesz lelassítani annyira, hogy ne rohanjon bele az előtte haladóba. De általában nem tudnak. Ilyenkor – az utolsó pillanatokban – a sofőrök kétségbeesettek keresnek menekülési utat, próbálnak valamilyen kitérő manőverbe kezdeni. És ilyenkor többnyire a leállósáv felé veszik az irányt. Arrafelé, ahol az útkarbantartók dolgoznak.

„Sokan gondolják úgy, hogy még oda beférek, messze van az még, nem is kell annyira lassítani. Sokszor csalóka lehet a sebesség érzete is. De volt olyan baleset is, mondta Szimicsku László, ahol egy kamionos ment neki az útellenőr autónknak korábban azért, mert a sofőr éppen a vizes palackot kereste a jobb oldali ülés előtt/alatt és nem figyelt.”

A MKIF Zrt. is megpróbált az autósok lelkére beszélni, kampányolni azért, hogy tartsák be azokat a szabályokat, amelyeket amúgy is mindig be kellene tartaniuk, de hiába.

Tavaly nyáron új megoldással álltak elő.

„A sérülések, balesetek magas száma miatt, tavaly augusztusban kísérleti jelleggel elöl-hátul kamerákat szereltünk autóinkra. Természetesen a jogszabályoknak megfelelően jeleztük nagy, jól látható táblákon, hogy az autókból felvétel készül”, idézte fel a kísérlet kezdetét Szimicsku László.

Itt láthatnak egy videót a kamerás útkarbantartó-autókról. 

A hatás meglepte az MKIF munkatársait. Tapasztalataik szerint a kamerával felszerelt autóikhoz közeledve az autósok lassítanak, majd sokkal óvatosabban haladnak el mellettük, mint korábban bármelyik másik járművük mellett.

„Kamerás autóik közül augusztus óta egy sem szenvedett balesetet.”

A kísérleti időszak sikerén felbuzdulva a cég már a tavaszon több autóját is bekamerázza, tovább szeretnék ugyanis bővíteni az ilyen – biztonságos – járműveik számát.

… mert mindenkit hazavárnak. Az utak karbantartóit is!

F.Gy.A.