Kötelező lesz Európában a holttérfigyelő
- A tervek szerint az EU-ban hamarosan minden nehézgépjármű forgalomba helyezésének feltétele lesz a holttérfigyelő eszköz.
- Minden jármű kitakar valamennyit a 360 fokos kilátásból, minél nagyobb, annál többet.
- Az intelligens holttérfigyelők csak akkor szólnak rá a vezetőre, ha valódi a vészhelyzet.
Készen áll egy új európai irányelv, amely 2024-től kötelezővé teszi, hogy bizonyos előírt tömeg feletti járműveket holttérfigyelő rendszerrel szereljék fel, csökkentve ezzel a kerékpárosok és gyalogosok elütésének kockázatát. Ezt a kötelezettséget idővel minden Európában közlekedő járműre ki fogják terjeszteni – olvasható az olasz moto.it hasábjain.
A közelmúltban írtunk egy halálos motoros balesetről, amelynek áldozata a Hair című filmmusical sztárja, Treat Williams színész volt. A motorkerékpárt fellökő gépkocsi vezetője elismerte a hibáját, de azzal védekezett, hogy nem vette észre a közelében haladó járművet. Közkeletűen ezt úgy nevezik, hogy a másik jármű a vezető holtterében, vakfoltjában volt.
A holttér a jármű – legyen az teherautó, személygépkocsi vagy motorkerékpár/kerékpár – körüli olyan területet jelenti, amely a vezető számára közvetlenül nem észlelhető. Ez az a terület, amely nem látható sem a visszapillantó tükrökön keresztül, sem a vezető közvetlen látószögéből, hacsak nem fordítja el a fejét vagy nem változtatja meg a testhelyzetét.
Az EU most a holttérfigyelő berendezés kötelezővé tételével kívánja javítani a közúti biztonságot. A figyelem középpontjában a nehéz tehergépjárművek állnak. A balesetek áldozatai gyakran az őket elütő jármű holtterében tartózkodtak. A nehéz tehergépjárműveknél általában közvetlenül a jármű körüli területeken találjuk a holttereket, és a vezető fejmagassága és üléspozíciója befolyásolja ezeknek a holttereknek a nagyságát. Pontosabban a tehergépkocsik holtterei leginkább a jármű hátsó részén találhatók, mind a bal, mind a jobb oldalon, valamint közvetlenül a vezető háta mögött. Fontos azonban megjegyezni, hogy minden tehergépkocsi típusnak megvannak a maga sajátos holtterei.
A személyautók esetében az extralistán régóta elérhető a holttérfigyelő, ez általában egy-egy, a visszapillantók házába épített lámpa, amely felvillan, ha jármű tartózkodik a vezetőtől oldalt és hátra. A kamionok egy részére is felszereltek már ilyen érzékelőket, de a sofőrök szerint nem sokat segít rajtuk egy olyan segédberendezés, amelyek szinte folyamatosan csilingel, azaz vakriasztást ad. Idővel nyilván intelligensebbé válnak ezek az eszközök, és csak akkor adnak hangot, ha valóban veszélyes a helyzet, illetve, ha a járművezető jelzi a sávváltási szándékát.
N.V.