Mi történt az elöregedett sebességmérőkkel?
- A rendőrség két hete felújított és újra szolgálatba állított 11 FámaLézer sebességmérőt.
- A modernizált masinák sok fiatalabb társukkal ellentétben képesek menetből is mérni.
- Közel két kilométerre ellátnak, fotót, videót készítenek, így nemcsak sebességmérésre jók.
- A nyáron 40 új, sebességet mozgásban is mérni képes berendezés érkezhet a rendőrséghez.
Nyár végére közel negyedével több sebességmérője lesz a rendőrségnek, mint amennyit 2022 végén használt. Már megrendeltek 40 modern sebességmérőt, amelyek mozgó járműből is tudják majd mérni a gépjárművek sebességét, akkor is, ha szemből közelítenek a mérőberendezés felé, és akkor is, amikor távolodnak tőle.
Felújítottak továbbá 11 régi FámaLézer III. típusú sebességmérőt, amelyek a rendbetételük és korszerűsítésük után bizonyos tekintetben már többet is „tudnak”, mint a rendőrség mai legkorszerűbb sebességmérői, az úgynevezett Mobil VÉDA eszközök. Azokkal ellentétben ugyanis a felújított-modernizált FámaLézer képes „menetből” is sebességet mérni. Például a forgalomban a többi közlekedővel azonos sebességgel haladó járőrkocsiból. Olyan helyeken is bevethető ráadásul, ahol nincs hálózati lefedettség.
A FámaLézer nem csatlakozik a hálózathoz. Manuálisan kell feltölteni a FámaLézer sebességmérőkkel rögzített adatokat a rendőrség ügykezelő rendszerébe. Ennek fejében viszont bármikor, és szinte bármilyen körülmények között használható. Kipróbált, strapabíró eszköz.
Amennyiben FámaLézerrel mérik be a gyorshajtót, a szabályszegésekről készült felvételek és mérési adatok alapján a rendőrök az első arra alkalmas helyen megállítják, és azonnal kiszabják a büntetést. Az elkövető megkapja a csekket, de bankkártyával akár a helyszínen is rendezheti a számlát.
„Vétek lenne kidobni olyan berendezéseket, amelyek majd’ két évtizeden keresztül bizonyítottak, ha viszonylag könnyen és olcsón felújíthatók, modernizálhatók, s utána még az elvárt biztonsággal és pontossággal használhatók”, mondta a Közlekedésbiztonságnak Óberling József ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.
[A rendőrség sebességmérő-beszerzéseiről, a traffipaxoktól a VÉDÁ-ig itt olvashatnak.]
A Magyar Rendőrség 2005 és 2008 között 33 darab FámaLézer III. típusú sebességmérőt szerzett be, amelyek közül mindösszesen hat vált menthetetlenné. Azokat már leselejtezték. Tizenhatot még ma is használnak a megyei rendőr-főkapitányságok, a fennmaradó 11 sorsa egészen a múlt év végéig kétséges volt. Végül tavaly úgy döntöttek: felújítják és amennyire lehetséges, korszerűsítik őket.
Marics Péter alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Fejlesztési Osztályának vezetője azt mondta, a 11 régi sebességmérőt összesen nagyjából akkora összegből újították fel, mint amibe ma egyetlen új berendezés kerülne.
A felújított eszközök új LCD kijelzőket kaptak, lecserélték a kábeleiket, a csatlakozóikat. Túlzás nélkül „filléres alkatrészek” felhasználásával keltették életre újra a kipróbált gépeket, amelyeket felújítás után hitelesítettek, majd miután mind átment a vizsgán, két hete már rendszerbe is állítottak.
Rossz hír az autósoknak, hogy a FámaLézerek ott is bevethetők, ahol a hálózati lefedettség korlátozott. A FámaLézerek közel két kilométerre ellátnak, kamerájuk és memóriájuk fénykép- és videófelvételek készítésére és tárolására egyaránt alkalmas. Így viszont nemcsak sebességmérésre használhatók, hanem más szabályszegéseket – a záróvonal átlépését, az első üléseken a biztonsági öv használatának elmulasztását vagy a lakott területen kötelező menetfény bekapcsolásának elmulasztását – is tudnak dokumentálni.
Ugyanilyen hatékonyan használhatják és használják is ezeket a kipróbált masinákat a rendőrök az előzési tilalom, a kanyarodási, elsőbbségi szabályokat megszegők kiszűrésére is.
És mindezeket nemcsak álló helyzetből tudják, mint a Mobil (azaz autóba telepíthető vagy az út mentén bárhol felállítható) VÉDA berendezések, hanem menetből (azaz mozgó rendőrautóból) is!
Ami a még „eredeti állapotában” használatban lévő 16 FámaLézert illeti: A rendőrség tartja magát az „ami működik, ahhoz nem szabad hozzányúlni” elvhez. Amíg az előírt pontossággal mérnek és megbízhatóan működnek, maradnak olyanok, amilyennek egykor elkészítették őket. Az évek múlásával azonban szükségessé válik a felújításuk, ekkor a modernizálást és a sikeres hitelesítő vizsgát követően ismét szolgálatba állnak.
A FámaLézerek után várhatóan a nyáron szolgálatba lép az a 40 már megrendelt modern sebességmérő is, amelyek szintén képesek lesznek mozgás közben mérni mind a szemből közeledők, mind a mérést végző rendőrautóval egy irányba haladók sebességét.
A felújított, modernizált eszközökkel több mint a másfélszeresére (16-ról 27-re) nőtt a rendőrség sebességmérésre mozgásból is képes FámaLézer kapacitása. Ha megérkezik a 40 új eszköz, már 67 olyan sebességmérőjük lesz, ami menetből is tud mérni. Azaz a rendőrség teljes mobil sebességmérő kapacitásának közel a harmada lesz képes mozgó járműből is sebességet mérni.
A régi sebességmérők felújítása és reaktiválása, valamint az új eszközök beszerzése jelentősen megnöveli majd a gyorshajtók lelepleződésének a kockázatát. Mint ismert: a gyorshajtás az első számú baleseti ok – nemcsak nálunk, egész Európában. 2022-ben a Magyarországon regisztrált 14636 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési balesetből az elsődleges adatok szerint 4146 történt a sebesség helytelen megválasztása miatt.
F.Gy.A.