Miért áll a japán kisfiú a körben?
- Még csökkentett sebesség mellett is okozhat súlyos sérülést egy gázolás.
- Hogyan tehetnénk sokkal biztonságosabbá a gyalogos-átkelőhelyeket?
- Honnan tudhatná az autós, hogy mi szándéka a járdán álló gyalogosnak?
300 ezer forintjába került az autósnak a gázolás a zebrán. Pontosabban azért büntette 300 ezer forintra a bíróság, mert az eset után kilenc másodperccel elhajtott a helyszínről. Ennyi idő sem az ügyészség, sem a bíróság szerint nem lehetett elegendő ahhoz, hogy meggyőződjön arról, hogy áldozata valóban nem szorul segítségre. Pusztán az a tény, hogy az elgázolt fiatalember saját lábán elballagott, nem elég a „meggyőződéshez”.
A szerencsés kimenetelű balesetről, melynek pontos lefolyását egy biztonsági kamera felvételéből ismerhették meg az érdeklődők és a hatóságok egyaránt, még januárban számolt be a Közlekedésbiztonság. Cikkünk itt olvasható.
A képek egyértelműen arról árulkodnak, hogy a baleset áldozata, a gyalogos gyakorlatilag lendületből, megállás és körültekintés nélkül kelt volna át az úttesten, ha az épp akkor érkező autó el nem üti. Fontos hangsúlyozni: az autóst nem a gázolásért ítélte el a bíróság!
A képek tanúsága szerint a féktávolságán belül lépett elé a gyalogos. Esélye sem igen volt a sofőrnek megállni.
Ami történt mégis jól példázza, milyen kevésen múlik egy baleset kimenetele és büntetőjogi megítélése. Ha az autós kiszáll, megfogja, közelről megnézi a fiatalembert, akit elütött, ha telefonszámot cserélnek, biztos, ami biztos…, nincs ügy. Vagy ha van is, abban az általunk megkérdezett rendőrök és ügyvédek szerint inkább a gyalogosnak lett volna félnivalója az esetleges bírságtól.
A korábbi cikkünkben bemutatott esetben az autó meg tudott állni. Ugyan nekiment a gyalogosnak, aki nem sérült meg súlyosan, vagy legalábbis ez ott és akkor nem látszott rajta, de attól még persze fájhatott neki a gázolás. Egy idősebb, kevésbé sportos ember talán súlyosabb sérüléseket szenvedett volna. Annak ellenére is, hogy a sofőr láthatóan „kellő körültekintéssel” közelítette meg az átkelőhelyet.
Sok támogatója van a „Már a szándéknak is elsőbbsége van!” kampánynak. Ennek az a lényege, hogy a gyalogosoknak ne csak attól kezdve adjon elsőbbséget a jog, jelesül a KRESZ a gyalogos-átkelőhelyen, amikor már leléptek a járdáról az úttestre. Legyen elsőbbsége a szándéknak is. Azaz, az autósok már akkor legyenek kötelesek megállni is akár, ha a gyalogos a zebra felé tart.
Jogos igény ez azok részéről, akik nap mint nap azt tapasztalják, hogy az autósok egy részének eszébe sincs megállni és átengedni őket a zebrán, amikor a járda szélén állnak. Autós körökben azonban nem aratott osztatlan sikert a javaslat, még azoknál sem, akik egyetértenek abban, hogy a kérdést a mostaninál pontosabban kellene szabályozni.
Dr. Major Róbert ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közbiztonsági Tanszékének vezetője a Dr. Holló Péter Szakkollégium vendégeként nemrég a gyalogos-átkelőhelyek biztonságával kapcsolatban is felvetett néhány kérdést, amelyek szerinte ma nem egyértelműen szabályozottak.
Ha nincs kitéve a 30 km/h-s tábla, csak a tárgyalóteremben derül ki például az is, mekkora sebességre kellett volna csökkentenie a sebességét az autósnak ahhoz, hogy a KRESZ előírása szerint „megfelelő sebességgel” közelítse meg a gyalogos-átkelőhelyet, mondta. Amennyiben 20 km/h sebességre lassította volna az autóját mielőtt balesetet okozott, akkor nem ülne a vádlottak padján, de mivel csak 40-re csökkentette a sebességét, szabálysértést vagy éppen bűncselekményt követett el, a baleset kimenetelétől függően.
De honnan tudhatja a zebra felé „megfelelő sebességgel” és „kellő körültekintéssel” haladó autós, hogy a gyalogos-átkelőhely közelében, a zebrán várakozóknak mik a szándékaik?
Gyakran látni a zebra előtt beszélgető embereket, akikről sem azt nem lehet eldönteni merre akarnak majd tovább menni, sem azt, hogy egyáltalán akarnak-e és ha igen, mikor. Nem beszélve a zombikról (lásd fentebb a hivatkozott jogesetet), akik már sajnos nemcsak a fiatalok közül kerülnek ki.
Nincs írott, se íratlan szabály arra, hogyan jelezheti a gyalogos az autósoknak, hogy át kíván kelni az úttesten. Arra sincs, hogy mik azok a jelek, jelzések, magatartásformák, amelyeket az autósoknak az átkelési szándék jelzéseként kell értékelni!
Több közlekedésbiztonsági szakember is felhívta már arra a figyelmet – mások mellett a KTI szakmai konferenciáin és a Dr. Holló Péter Szakkollégium rendezvényein is –, a probléma abból adódik, hogy a hatályos szabályozás szerint a gyalogosnak akkor van elsőbbsége, ha már lelépett a zebrára. Ezt azonban csak akkor teheti meg, ha nem veszélyezteti az úton közlekedőket, azaz amikor még az autók és más járművek féktávolságán kívül tartózkodik.
A rendőrök azt javasolják, az átkelési szándék jelzéseként próbáljanak szemkontaktust teremteni a gyalogosok az autósokkal. Részben azért, mert ha már látják az arcukat, túl közel vannak, nem szabad lelépni előttük. Részben pedig, hogy az autós számára egyértelmű legyen a gyalogos szándéka.
Major ezredes szerint megoldást jelentene, ha a zebra mindkét oldalon egy-egy csíkkal hosszabb lenne, azaz már a járdán elkezdődne. Így aki a járdán rálép a zebracsíkra, az tulajdonképpen már a zebrán van, tehát megilleti az elsőbbség. Ugyanakkor még nincs az úttesten, így biztonságosan meggyőződhet róla, megadják-e neki az elsőbbséget.
Vannak Major Róbert javaslatához hasonló, kifejezetten ötletes megoldások a világban arra, hogyan jelezzék az gyalogosok átkelési szándékukat az úton, amikor a gyalogos-átkelőhelyhez érnek. Japánban például így járnak el. Egy biztos: a kijelölt helyen kezét magasba emelő gyerekről bizton kijelenthetjük, hogy körültekintően viselkedik az átkelés előtt, ahogy azt is: a szándéka mindenki számára egyértelmű!
Fontos! A rendőrség egész évben vissza-visszatérő zebraellenőrzéseket is tart a gyalogosok védelmében. Testkamerás, civilbe öltözött rendőrök és civilnek látszó úgynevezett Pofátlan(TAN)ító autók is járják majd az utakat. Nemcsak a gyalogosoknak elsőbbséget nem adó, őket veszélyeztető autósok üthetik meg azonban a bokájukat, ha nem tartják be a szabályokat és nem figyelnek másokra, hanem a figyelmetlen gyalogosok is.
F.Gy.A.